استفاده از شبکه‌های اجتماعی از عوامل موفقیت فرقه‌های انحرافی/ کارشناسان دینی در این فضا تلاش کنند

حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری، مدرس حوزه و دانشگاه‌های زنجان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، با اشاره به این‌که فرقه‌های انحرافی یا جنبش‌های معنوی نوپدید، در سال‌های اخیر، تلاش‌های فراوانی برای جذب افراد و به خصوص جوانان به سمت خود نموده‌اند، گفت: متأسفانه باید گفت که این جنبش‌ها موفق به جذب برخی جوانان و اقشار مختلف مردم در ایران نیز شده‌اند و باید به دنبال این واقعیت بود که دلایل اصلی جذابیت این فرقه‌ها برای برخی افراد چیست.
وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل جذب برخی افراد و به‌خصوص جوانان به سمت این جنبش‌های معنوی نوپدید، استفاده بهینه آنها از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز برای بسط دادن معارف خود است که ورود موفق آنها به فضای سایبری، نمونه این بهره‌مندی از تکنولوژی برای جذب مخاطب از سوی آنهاست.

بهره‌مندی فرقه‌های نوپدید از شبکه‌های اجتماعی برای تغذیه فکری مخاطبان

این مدرس حوزه و دانشگاه‌های زنجان با تأکید بر این‌که باید به این حقیقت واقف باشیم که کاربران زیادی از سراسر جهان، جذب شبکه‌های اجتماعی همچون Facebook شده‌اند، افزود: به گفته یکی از پژوهشگران، اگر Facebook، کشور بود، به طور قطع به یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان، پس از چین تبدیل می‌شد و همین موضوع نیز مورد توجه فرقه‌های نوپدید قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام جهانگیری با بیان این‌که بهره‌مندی از این‌گونه شبکه‌های اجتماعی برای تغذیه فکری مخاطبان، یکی از راهکارهای نومعنویت‌هاست، اظهار کرد: با وجود این‌که اخیرا فعالیت‌هایی از سوی کارشناسان و پژوهشگران دینی کشور در فضای سایبری برای مبارزه با این معنویت‌های انحرافی صورت گرفته است؛ اما باید توجه داشت که نیازهای جامعه ما بسیار بیشتر از این میزان فعالیت‌هاست.

تبلیغات دینی با استفاده از منابع مدرن و سنتی پاسخ‌گوی نیازهای جامعه است

وی دومین راهکار جذب افراد توسط جنبش‌های معنوی نوپدید را تطبیق مناسب آنها با مدرنیته دانست و تصریح کرد: مبلغان دین‌های رسمی اسلام، مسیحیت و یهودیت که در فضای سنتی گذشته آورده شده‌اند، باید در دنیای مدرن، با منابع سنتی، پاسخ گوی نیازهای افراد باشند و اگر نتوانند این مأموریت را به خوبی اجرا کنند، شکست خواهند خورد.
این پژوهشگر برجسته دینی با اشاره به این‌که جنبش‌های معنوی نوپدید، به دلیل سنتی نبودن، پاسخ‌گوی نیازهای جامعه مدرن هستند، عنوان کرد: آنها از ابزار رسانه نیز به خوبی بهره برده‌اند و امروز مشاهده می‌کنیم که سینمای امروز، بیان‌گر بخشی از معنویت انحرافی غرب است.

مسلمانان در تبلیغ رسانه‌ای دین ضعیف عمل کرده‌اند

حجت‌الاسلام جهانگیری تأکید کرد: همان‌گونه که یکی از کارشناسان غربی بر این موضوع تأکید دارد که با رسانه می‌توان تفکرات یک انسان را تغییر داد «Media changes the mind»، این جنبش‌های معنوی نوپدید نیز با استفاده از ابزار رسانه و سینما، بسیاری از حرف‌های خود را می‌زنند و ما در این زمینه کم کاری کرده‌ایم.
این مدرس حوزه و دانشگاه‌های زنجان یادآوری کرد: نباید از این نکته نیز غافل شویم که جنبش‌های معنوی نوپدید، پررونق هستند ولی در کنار این پررونقی، همانند مسکنی هستند که درد را برای مدتی تسکین می‌دهد؛ در حالی که تنها آئینی که می‌تواند برای همیشه دردهای بشر را برطرف کند، اسلام است.

اسلام سرشار از معنویت و عرفان است

وی با تأکید بر این‌که اسلام سرشار از معنویت و عرفان است و باید به دنبال مدل‌های فرقه‌های نوپدید در بطن آموزه‌های دینی باشیم، یادآور شد: ما باید اسلام را به‌گونه‌ای به جوانان معرفی کنیم که زندگی روز جوانان را سامان دهد و تنها از آخرت برای آنها نگوید و این موضوع، همان سبک زندگی است که از سوی مقام معظم رهبری بارها مورد تأکید قرار گرفته است.
این پژوهشگر برجسته دینی در پایان گفت: فعالان فرهنگی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه باید بار بصیرت‌افزایی در این حوزه را به دوش بکشند، چرا که بسیاری از افرادی که جذب این فرقه‌های انحرافی شده‌اند، خود اعتراف کرده‌اند که ناآگاهی باعث این اتفاق شده است.