مجتبی شاکری:
نهضت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پشتوانه قرآنی داشت

مجتبی شاکری، جانباز و عضو شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه می‌توان بالاترین فرهنگ را از عمق مسائل قرآنی و کلام وحی الهی به دست آورد، افزود: تمام ابعاد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ما به یک عقیده و خواست و تکلیف الهی وابسته است.

اصل مبارزه با بعثی‌ها از محورهای ارزشمند قرآنی بود
به گفته این جانباز دفاع مقدس، از همان ابتدا که نهضت انقلاب اسلامی را آغاز کردیم، قیامی در برابر ظلم و اقامه عدالت در نظر برپا کنندگان این نهضت بود که از محورهای ارزشمند قرآنی به شمار می‌آید.
این عضو شورای شهر تهران در ادامه سخنانش گفت: در طول هشت سال دفاع مقدس و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز چنین رویکردی را پیش رو داشتیم. اگر واژه شهید به کار برده می‌شود، باید متوجه بود که این واژه پشتوانه دینی و قرآنی دارد.
مقاومت آزادگان در برابر دشمن، بر پایه اعتقادات دینی بود
وی اظهار کرد: آزادگان در طول سال‌های اسارت با سختی‌های بسیاری روبرو بودند و خاطراتی که از آنها منتشر می‌شود و بیانگر مقاومت آنهاست، نشان‌دهنده وابستگی و تکیه کردن آنها به اهل بیت(ع) است و اینکه این افراد خود را در پناه اعتقادات دینی می‌دانستند که توانستند چنین مقاومت‌های شگفتی را انجام دهند.
شاکری با بیان اینکه بین انقلاب، قرآن و جامعه کنونی ایران اسلامی، فاصله‌ای احساس نمی‌کنیم، عنوان کرد: برای ترویج این حوزه باید قرآن را وارد زندگی روزمره خود کنیم و فقط به موضوع قرائت و حفظ قرآن قناعت نکنیم.
این نویسنده حوزه دفاع مقدس در ادامه این مطلب افزود: قرآن کریم باید همانند سال‌های دفاع مقدس به عنوان فرهنگ روزمره زندگی ما درآید و از آن برای تربیت فرزندان، مطالعه، مشاغل، روابط اجتماعی و ... همانند هشت سال جنگ تحمیلی بهره بگیریم.
گنجاندن مفاهیم دفاع مقدس در برنامه پنج ساله دوم شورای شهر
وی با اشاره به اینکه در شورای شهر تهران نیز تلاش بسیاری در این باره صورت گرفته است، گفت: در این راستا سعی کردیم مفاهیمی را که می‌توان در قالب برنامه به آنها پرداخت، در برنامه پنج ساله دوم بگنجانیم.
شاکری در پاسخ به اینکه با وجود برپایی برنامه‌های بسیار در حوزه دفاع مقدس، ولی همچنان نتوانسته‌ایم این فرهنگ را در جامعه منتقل کنیم، اظهار کرد: هر چه خلاقیت در این حوزه به خرج دهیم و بتوانیم جنبه‌های هنری این موضوع را بیشتر مورد توجه قرار دهیم، قطعاً در این حوزه موفق‌تر خواهیم بود.

نقش تولیدات هنری
وی بهره‌گیری از ابزار هنری در این حوزه را زمینه‌ساز تحت تاثیر قرار دادن نسل جوان دانست و ادامه داد: با این رویکرد می‌توان پیوند جامعه را با دفاع مقدس حفظ کرد و توسعه داد.
شاکری به تجربیات جدیدی که در عرصه تولید فیلم‌های سینمایی، سریال‌ها و برپایی نمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اشاره کرد و یادآور شد: این رویکرد تا حدودی  توانسته است ابعادی از فعالیت‌های مؤثر در این باره را نشان دهد.
«من زنده‌ام» نشانگر ظرفیت‌های پنهان حوزه دفاع مقدس است
وی به کتاب «من زنده‌ام» اشاره کرد که توسط معصومه آباد نوشته شده است و گفت: با مشاهده این اثر متوجه ظرفیت‌های پنهان در این حوزه می‌شویم که چنین بانوانی در طول سال‌های دفاع مقدس چنین جانفشانی کرده‌اند و اکنون نیز در حوزه‌ خدمت به انقلاب مشغول به فعالیت هستند.
شاکری اظهار کرد: اینکه چنین افرادی در طول سال‌های دفاع مقدس پروریده شده‌اند و از روحی والا و بزرگ برخوردار هستند که مردان جامعه ما به آنان افتخار می‌کنند، نشانگر بعد دیگری از ابعاد دفاع مقدس در تربیت افرادی بزرگ است که این موضوع نیز برگرفته از اعتقادات دینی و قرآنی و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ماست.