لباف‌خانیکی خبر داد:
شناسایی بیش از ۹۰ درصد مسیر حرکت امام رضا(ع) به خراسان

رجبعلی لباف‌خانیکی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه امام رضا(ع) با آغاز حرکت خود از مدینه تاکنون فرهنگ‌سازی کرده‌اند، عنوان کرد: تأثیر فرهنگی جاده ولایت، نشأت گرفته از امام رضا(ع) است.

وی به مسیر امام رضا(ع) و تأثیر عبور کردن ایشان از عراق، ایران و آسیای مرکزی اشاره کرد و گفت: بیشترین تأثیرگذاری بعد از شهادت ایشان بوده است، به طوری که اکنون ملت‌های مختلفی از سراسر جهان، مشهد را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند.

خانیکی افزود: حضور سالانه 25 میلیون زائر و گردشگر زیارتی و بیش از یک و نیم میلیون زائر خارجی در شهر مشهد موجب مبادلات فرهنگی شده است و همچنین مبادلات اقتصادی را رونق بخشیده است.

وی با بیان اینکه از سال‌ها پیش، هم و غم ما شناسایی مسیر حرکت امام رضا(ع) یا جاده ولایت بوده است، ابراز کرد: اکنون بیش از 90 درصد این مسیر برای ما مشخص شده است، مسیری که دارای جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی بوده و عمده آن‌ها دارای تأسیسات مرتبط با راه مانند کاروانسرا و آب‌انبار است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به جشنواره امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: در هشت دوره از برگزاری همایش علمی ـ پژوهشی جاده ولایت به مسائل تئوری حرکت امام رضا(ع) و تأثیرگذاری حضور ایشان بر فرهنگ و هنر ایران و خراسان پرداخته شده و در قالب چندین مقاله ارائه شده است.

وی افزود: از نهمین دوره همایش، بنا را بر این گذاشتیم که جنبه‌های کاربردی جاده ولایت را مد نظر قرار دهیم لذا در فراخوان‌ نهم و دهم، از صاحب نظران، هنرمندان، مهندسان و ... خواسته شد تا ایده‌ها و طرحهای خود را درباره احیا و ساماندهی این مسیر ارائه کنند که در زمان برپایی جشنواره، طرح‌ها را به صورت نمایشگاه عرضه کنیم تا مردم نیز بر این امر نظارت داشته باشند.

خانیکی به ساماندهی بخشی از این مسیر اشاره کرد و یادآور شد: همچنین می‌توانیم بخشی از این مسیر که بین سه راه شریف‌آباد در فاصله 50 کیلومتری جنوب مشهد تا رباط طرق را که از دره‌ای عبور می‌کند، تجهیز و ساماندهی کرده و کاروانسراهای آن مسیر را بازسازی کنیم زیرا به این ترتیب می‌توان، مسیر زائران پیاده به مشهد را به آنجا هدایت کنیم.

وی با اشاره به مصلای امام رضا(ع) در دهسرخ، اظهار کرد: این مکان، محل اقامه نماز امام رضا(ع) بوده است و اکنون زیارتگاه مردم به شمار می‌رود، در این مسیر 35 کیلومتری تا مشهد، پنج کاروانسر، یک چاپارخانه، چهار منطقه باستانی و چندین آب‌انبار و چشمه وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: یاری مسئولان و رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی استفاده از این مسیر، موجب می‌شود که این بخش از مسیر، جاذبه بسیار مهم گردشگری برای زائران باشد.

وی با بیان اینکه یکی از خصلت‌هایی که در توریست زیارتی یا سیاحتی زنده می‌شود، خصلت خرید کردن است، عنوان کرد: افرادی که به مشهد می‌آیند، دست خالی برنمی‌گردند که همین امر یکی از دلایل رونق همیشگی بازارهای مشهد است.

خانیکی به روستاهای مجاور جاده ولایت اشاره و ابراز کرد: این روستاها می‌توانند بالقوه و بالفعل به کارگاه‌های خلق صنایع دستی تبدیل شوند یا کاروانسرایی مانند کاروانسرای علاقه‌بند که ترکیبی از سه کاروانسراست، می‌تواند به کارگاه‌های صنایع دستی مجهز شود.