سفیر اندونزی در تهران عنوان کرد:
جنایات داعش؛ معلول تفسیر نادرست و مغرضانه از اسلام
جنایات داعش، معلول تفسیر نادرست و مغرضانه از اسلام است

«دیان ویرنجوریت»، سفیر جمهوری اندونزی در تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان این مطلب افزود: اسلام، دین صلح، فضیلت و عشق است و وظیفه ما مسلمانان خنثی کردن تفاسیر نادرست و تبلیغات منفی درباره اسلام و قرآن است.

مشروح این گفت‌وگو درباره نقش جهان اسلام در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری و همچنین روابط میان ایران و اندونزی به عنوان دو کشور بزرگ و تأثیرگذار اسلامی در پی می‌آید.

ایکنا: جناب آقای سفیر. در ابتدا از این که به درخواست ما برای شرکت در این مصاحبه پاسخ مثبت دادید از شما بی‌نهایت سپاسگزارم. با سؤالی درباره روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی شروع کنیم؛ دو کشور مسلمان و تأثیرگذار در جهان اسلام، تحولات منطقه‌ای و عرصه بین‌الملل. ایران و اندونزی از اعضای سازمان‌های معتبر بین‌المللی همچون همکاری اسلامی(OIC)، جنبش عدم تعهد(NAM) و سازمان ملل متحد(UN) هستند. این دو کشور درباره موضوعات و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تقریبا از یک دیدگاه و موضع برخوردار بوده‌اند. به نظر جنابعالی این دو کشور در تلاش‌های خود برای برقراری و حفظ صلح و ثبات و ارتقای ارزش‌های اسلامی و انسانی در منطقه و جهان از چه نقاط مشترکی برخوردار هستند؟

ویرنجوریت: اندونزی همانند ایران مخالف خشونت‌طلبی و خصومت‌ورزی است. دو کشور در برابر تروریسم و داعش و فعالیت‌های آن در منطقه از یک موضع برخوردارند. هر دو کشور در جستجوی صلح و ثبات بوده و برای آن تلاش می‌کنند و در عین حال مخالف هرگونه افراطی‌گری و اتخاذ روش‌های خصمانه و خشن در برابر غیرنظامیان و انسان‌های بی‌گناه کشورهای منطقه هستند.

ملت اندونزی همچون مردم ایران در جستجوی راه‌های مسالمت‌آمیز به منظور حل مسائل است؛ ما طرفدار گفت‌وگو بوده و درباره تمام آن چه که طی سال‌های گذشته در منطقه رخ داده بسیار نگرانیم.

اسلام به هیچ عنوان ترویج خشونت را نمی‌پذیرد. اسلام دین صلح و آرامش است. پیامبر گرامی اسلام(ص) همواره در طول زندگانی پربرکتشان مسلمانان را به عشق‌ورزی، دگردوستی و گفت‌وگو دعوت می‌کردند.

ایکنا: همانگونه شما اشاره کردید، اسلام دین صلح و آرامش است. پیامبر گرامی اسلام(ص) همواره در طول زندگانی پربرکتشان مسلمانان را به عشق‌ورزی، دگردوستی و گفت‌وگو دعوت می‌کردند. اما امروزه موضوعی که امت اسلام به شدت از آن رنج می‌برد مسئله افراطی‌گری و خشونت‌طلبی است. به همین دلیل بود که رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، حسن روحانی دو سال پیش و در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک طرح ابتکاری با عنوان «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری»(WAVE) را مطرح کردند. ارزیابی شما در این باره چیست؟

ویرنجوریت: می‌خواهم یک بار دیگر بیان کنم که ایران در جستجوی گفت‌وگو است. در مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5، ایران نشان داد که هرگز در صدد ساخت سلاح‌های هسته‌ای نبوده بلکه به دنبال برقراری گفت‌وگو به منظور حل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از طرق مسالمت‌آمیز است. ایران نه به دنبال جنگ‌افروزی است و نه تروریسم، بلکه خود همانند اندونزی قربانی تروریسم بوده است.

به عقیده من ایران نه تنها می‌تواند به حل‌ و فصل مسائل منطقه کمک کند؛ بلکه فراتر از آن یعنی در ارتباط با حل مسائل دیگر کشورهای بحران‌زده مانند برخی کشورهای آفریقایی نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. من سال‌ها در ایران زندگی کرده‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام که ملت ایران همچون دولت‌اش طرفدار صلح و امنیت است. اندونزی نیز بدین گونه است؛ کشوری صلح‌دوست و خواستار پیش‌گیری از خشونت و عداوت در سراسر عالم.

بر این باورم که تقویت بیش از پیش روابط میان دو کشور می‌تواند به رفع بحران در منطقه و به‌ویژه مبارزه علیه افراطی‌گری و تروریسم در خاورمیانه و جهان کمک شایان توجهی کند. اندونزی در جهت کمک به حفظ اصول و قوانین بین‌المللی تلاش‌های بسیاری انجام داده است.

ایکنا: شما به نکته بسیار مهمی تأکید کردید. به‌نظر می‌رسد که مردم دو کشور نیز باید همانند دو دولت به سمت گفت‌وگو میان یکدیگر حرکت کنند. ما برای رسیدن به یک شناخت متقابل در چارچوب ملت‌های مسلمان به گفت‌وگوی بیشتر نیاز داریم چرا که همگی ما در سطحی بالاتر به یک امت و اجتماع تعلق داریم و آن عبارت است از امت مسلمان. شما در این‌باره چگونه فکر می‌کنید؟

ویرنجوریت: برای پاسخ به پرسش شما باید به تاریخ جنگ‌های معاصر جهان و به‌ویژه جنگ‌های جهانی قرن بیستم باز گشت که در آن هر دو کشور ایران و اندونزی بی‌طرفی و حمایت خود را از صلح اعلام کردند. علاوه بر آن در طی قرون متمادی این دو کشور نشان داده‌اند که در پی جنگ‌افروزی نبوده و نیستند. من این موضوع را بارها بیان کردم. آن چه که در این میان اهمیت دارد؛ ارائه طرح و نظریه مبتنی بر منطق و گفت‌و‌گو از سوی کشورها به عنوان اصول و چارچوب انسانی و جهان‌شمول است. اما متأسفانه به دلیل هجوم تبلیغات رسانه‌ای جهت‌دار علیه جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای آسیایی از سوی تعدادی از قدرت‌های غربی، افکار عمومی غرب به اشتباه بر این باور است که ایران، اندونزی و چند کشور دیگر در صدد برافروختن آتش جنگ هستند در حالی که این موضوع کاملاً بی‌پایه و اساس و خلاف واقعیت است. از این روی ایران و اندونزی باید با تلاش مضاعف و مشترک، این تبلیغات بد و نادرست علیه ملت خود را خنثی کنند.

هر دو کشور دارای فرهنگ و دینی مشترک اند. ما می‌توانیم به تمام دنیا نشان دهیم که از یک سو این تبلیغات منفی نادرست بوده و صحت ندارد و از سوی دیگر خلاف آن چه که برخی کشورهای غربی ادعا می‌کنند، ما مسلمانان، حامی صلح و طرفدار گفت‌و‌گو هستیم چراکه اسلام دین آرامش و فضیلت است. بنابراین هیچ چیز نمی‌تواند موجب شود که ما نتوانیم ثابت کنیم که اسلام منادی آزادی، شرافت انسانی و امید به رستگاری بشر در زمین است.

ایکنا: مسلمانان عالم اعم از شیعه و سنی همگی در اهم اصول مشترک اند؛ یعنی دین واحد اسلام، کتاب واحد قرآن کریم، پیامبر واحد، حضرت محمد(ص) و خدای واحد، الله. همان گونه که شما اشاره کردید اسلام دین صلح، رحمت و مهربانی است. از این روی فعالیت‌های تروریستی برخی به ظاهر مدعیان مسلمانی مانند داعش هرگز نمی‌تواند برگرفته از تعالیم و احکام اسلام باشد. این جنایت‌های تروریستی نشئت گرفته از اندیشه تکفیری و افراط‌گرایی است؛ این طور نیست؟

ویرنجوریت: مشاهدات من طی سال‌های گذشته بیانگر این است که بعضی کشورهای غربی به دنبال ارائه نوعی تفسیر نادرست و دروغین از قرآن کریم به جهانیان بوده‌اند که این اقدامی غیر اخلاقی و ضد انسانی است. اسلام، دینی سرشار از صلح، فضیلت و عشق است. وظیفه ما مسلمانان خنثی‌سازی تفاسیر بد و تبلیغات منفی درباره اسلام و قرآن است. همان گونه که شما به درستی اشاره کردید این تکفیری‌ها و افراط‌گرایان هستند که به فعالیت‌های خصمانه و به شدت خشونت‌بار تروریستی در منطقه و برخی کشورهای غربی دست می‌زنند.

ارتکاب به این جنایات در بی‌سوادی و تفسیر نادرست و مغرضانه از اسلام ریشه دارد؛ تروریست‌های داعش قادر به درک و فهم اسلام نیستند. مردم دنیا به عنوان مثال شهروندان جوامع غربی که تحولات منطقه را نظاره می‌کنند باید متوجه شوند که این اقدامات ارتباطی با اسلام ندارد بلکه محصول مشترک تکفیری‌ها و افراط‌گرایان از یک سو و تأثیر و نفوذ تعدادی کشورهای غربی از سوی دیگر است؛ کشورهایی که با دخالت در اوضاع داخلی کشورهای منطقه به حمایت نظامی و اقتصادی این گروه‌های تروریستی مبادرت می‌کنند.

ایکنا: آقای سفیر، از جنابعالی به خاطر شرکت در این گفت‌و‌گو سپاسگزارم.

ویرنجوریت: متشکرم.