آیت‌الله وحیدی گلپایگانی:
تارکان پیامبر(ص)، هیزم جهنم هستند
به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا؛ نبأ، درس تفسیر آیت‌الله محمدتقی وحیدی گلپایگانی در مسجد انصارالحجت خیابان شهید مخبر تهران برگزار شد.
آیت‌الله وحیدی‌گلپایگانی در مورد آیات مربوط به جنگ احد گفت: آیات ۱۵ سوره جن و ۶ سوره تحریم در مورد جنگ احد است، «القاسطون» در آیه ۱۵ سوره جن به ظالمین اشاره دارد که هیزم جهنم هستند و جهنم برای کفار و ظالمین مهیا است، همچنین منظور از «الناس» در آیه ۶ سوره تحریم، ظالمین، کفار قریش و کسانی هستند که پیامبر(ص) را تنها گذاشتند.
وی در تبیین تاریخی جنگ احد بیان کرد: جنگ احد، جنگ عجیبی بود، مسلمانان اول پیروز شدند اما بعد که طمع کرده و از دره غفلت کردند شکست خورده و اکثراً فرار کردند، از قول شخصی نقل شده است ما در حال فرار بودیم که دیدیم علی بن ابی‌طالب(ع) پشت سر ما بود و از شمشیرش خون میچکید و اگر تسلیم نمی‌شدیم ما را می‌کشت.
این استاد تفسیر افزود: از جمله کسانی که در جنگ احد کنار پیامبر(ص) ماندند ابودجانه بود، پیامبر(ص) به او فرمودند من بیعت خود را از گردن تو برداشتم اگر می‌خواهی برو، ابودجانه گفت من دیر یا زود می‌میرم پس ترجیح می‌دهم در رکاب شما جان بدهم که عاقبت نیز در کنار پیامبر(ص) به شهادت رسید.
وی اظهار کرد: علی(ع) از معدود کسانی بودند که در رکاب پیامبر(ص) ماندند، حضرت(ع) ۹۰ زخم برداشتند، چهار بار به زمین افتادند که هربار جبرئیل بلندشان می‌کرد و آنقدر جنگیدند تا شمشیرشان شکست و جبرئیل، ذوالفقار را آورد.
وحیدی گلپایگانی گفت: خانمی به نام نسیبه نیز در این جنگ حضور داشت که به تشنگان آب می‌رساند و شوهر و پدرش نیز در جنگ احد حضور داشتند و تا آخر در کنار پیامبر(ص) ماندند، این خانم وقتی دید اکثر مسلمانان فرار کرده‌اند و جان پیامبر(ص) در خطر است برای حمایت از پیامبر(ص)، سپر یکی از فراریان را برداشت و از پیامبر(ص) دفاع کرد و حتی شمشیر بر پای یک مرد جنگی که قصد جان پیامبر(ص) را داشت زد و به کمک پدرش، آن مرد را شکست داد.
وی افزود: نسیبه بعد از جنگ از پیامبر(ص) درخواست می‌کند که با پیامبر(ص) محشور شود که پیامبر(ص) او را از اهل‌بیت(ع) خود خطاب می‌کنند و از فلان و فلان برتر می‌دانند.
در پایان این جلسه تفسیری، آیت‌الله وحیدی‌گلپایگانی و حضار برای نابودی داعشیان دعا کردند.
*شهریار شریعت