مهارت‌های مورد نیاز ازدواج؛ خلأ تربیتی جوانان
مهدی یاراحمدی، استاد دانشگاه پیام نور مشهد و متخصص رفتارشناسی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از خراسان رضوی اظهار کرد: ازدواج زود هنگام و دیر هنگام هر دو نامطلوب هستند ولی برای ازدواج بهنگام، بسترهای فیزیولوژی، اقتصادی، عناصر اولیه و ... مطرح است.
وی ادامه داد: اما باید به این نکته توجه شود که به محض بلوغ، ازدواج صورت نگیرد چرا که سایر عوامل مطرح شده نیز تعیین کننده است.
یاراحمدی افزود: سن ازدواج با توجه به اقتضای زمان و مکان متفاوت است، به عنوان نمونه در بیست سال گذشته سن ازدواج پایین بود به طوری که سن ازدواج امروز در آن زمان مذموم بود و به افراد در این سنین به طوری دیگری نگاه می‌شد.
وی اظهار کرد: در شهر و روستا و حواشی شهر نیز سن ازدواج متفاوت است و ما شاهد هستیم که ازدواج در سنین پایین در روستاها و حواشی شهر و در سنین بالا در کلان شهرها اتفاق می‌افتد.
این استاد دانشگاه با اشاره به سه گروه ساکن در حاشیه شهر، بیان کرد: بیشتر افراد ساکن در حواشی شهر را مهاجران خارجی، روستائیان مهاجر که به منظور بهبود شرایط اقتصادی به شهر می‌آیند و ساکنین کم برخوردار شهر هستند.
وی با بیان اینکه توسعه فرهنگی در حاشیه شهر کمرنگ است، از همین رو آسیب‌های اجتماعی زیادی وجود دارد، گفت: ایجاد بستر مناسب برای حداقل شدن و به صفر رسیدن حاشیه‌نشینی از سوی دولت باید اتفاق بیفتد.
یاراحمدی افزود: اگر به دنبال پایین آوردن سن ازدواج هستیم باید بسترهای یک ازدواج خوب را فراهم کنیم تا منجر به طلاق نشود.
وی تصریح کرد: متأسفانه امروز اکثر جوانان از آموزه‌هایی چون مهارت‌های زندگی، آموزش‌های خانه‌داری، همسرداری و مواردی که باعث تحکیم بنیان خانواده است، بی‌بهره‌اند.
یاراحمدی اضافه کرد: بر این اساس ازدواج‌های زود هنگام به طلاق منجر شده و بسیاری از افراد هم که برای مدیریت در بستر خانواده آمادگی لازم را ندارند از ازدواج امتناع می‌کنند.
وی با اشاره به اهداف مهم ازدواج یعنی پایداری و تربیت فرزندان سالم، گفت: در مناطق کم برخوردار با توجه به عدم توسعه بهداشت و در پی آن بارداری‌های ناخواسته و بیماری‌های مقاربتی و اینکه آموزش‌های لازم در زمینه ازدواج را ندیده‌اند ازدواج مطلوب صورت نخواهد گرفت.
این استاد دانشگاه بیان کرد: از طرفی فراهم کردن کلیه اسباب زندگی برای جوانان باعث شده که در نقطه شروع زندگی سطح توقعات بالا رفته و از طرفی پایبندی به خانواده کم شده و در نتیجه در مواجه شدن با کمبود امکانات، به طلاق روی می آورند.
وی با اشاره به آمار طلاق در 5 ساله اول زندگی، افزود: متأسفانه عدم وجود صبر و مسئولیت پذیری در بین جوانان باعث شده‌، آن‌ها بعد از ورود به زندگی مشترک مهارت لازم برای زندگی و همسرداری نداشته باشند.
نگاه به ازدواج تکاملی یا فیزیولوژی؟
یاراحمدی با بیان اینکه عدد در سن ازدواج مطرح نیست، تصریح کرد: باید دید چه بسترهایی برای یک ازدواج پایدار فراهم شده است.
وی گفت: ازدواج مفید است اما باید قبل از ازدواج آسیب‌های آن بررسی شود تا به طلاق منجر نشود.
این استاد دانشگاه با اشاره به حدیثی از پیامبر بزرگوار(ص) در خصوص اینکه هیچ بنایی در نزد خداوند متعال محبوب‌تر از خانواده نیست، اظهار کرد: هر چه نزد خدا محبوب است، برای شیطان منفور است و لذا از بین بردن نهاد خانواده آرزوی شیطان است.
وی ضمن تأکید به سوق دادن روند جامعه به سمت ازدواج، تصریح کرد: با وجود مبانی نظری از قرآن و سنت، به دلیل کاربردی نشدن این مبانی، جامعه ما در مقوله ازدواج با مشکلات اساسی روبرو است.
یاراحمدی با بیان اینکه نگاه اسلام به زن و شوهر نگاه مودت آمیز است گفت: گسترش فضای مجازی، اجتماعی شدن حداکثری و بدون حدو مرز بانوان، روابط فرا زناشویی در مجموعه خانواده آسیب وارد کرده و نگاه شیطان که ایجاد فاصله بین زن و شوهر است در این موارد به وقوع می‌پیوندد.
وی بیان کرد:برخی از افراد مناطق کم برخوردار به دلیل محروم بودن از امکانات آسیب پذیرترند و ازدواج ها در این مناطق صرفا برای رفع نیاز عاطفی و جنسی است نه رسیدن به تعالی.
این استاد دانشگاه با اشاره به ایجاد مهاجرت معکوس ادامه داد:متاسفانه به دلایل بی برنامگی برخی از مسئولان و از آنجا که وام توسعه روستاها به روستائیان شهر نشین داده شده و در مسیر ویلا سازی و یا به نوعی شهر نشینی مجازی منجر می شود در حالیکه جوانان از روستا برای کار به شهرها مهاجرت کرده و به دلیل هزینه‌های بالا حواشی شهر را انتخاب می‌کنند در حالی‌که سرشار از استعداد هستند.