عفت خسرویزادنبه، يك روانشناس در خراسان جنوبی در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان جنوبی، با بيان اينكه خانواده در نگاه قرآن نه مردسالار، نه زنسالار و نه فرزندسالار است، گفت: جايگاه مؤدت، رحمت و تفاهمسالاری است كه در اين محيط سالم، درستی، صداقت، عدالت و سعادت آموزش داده میشود و خلأ روحی هر يك توسط ديگری پرمیشود و به وحدت رسيدن و فنا در يكديگر را میآموزند و اين همان چيزی است كه هماهنگ با خلقت و آفرينش زن و مرد است.
وی، پيرامون معيار خانواده موفق از منظر قرآن تصريح كرد: خانواده موفق يعنی تپيدن يك قلب در سينه همه اعضای آن، يعنی روحی مشترك در چندين كالبد كه باعث میشود همگام و همراه يكديگر بهسمت كمال ره بپيمايند.
اين روانشناس ادامه داد: در اين خانواده، وحدت، هماهنگی و انسجام اهميت بسيار دارد، تفرقه جايی ندارد و كارها با شور و مشورت سرانجام میگيرند كه برای داشتن يك كانون گرم و موفق بايد قدم اول را درست برداريم و آن انتخاب همسر با ملاكهای اسلامی است كه مهمترين آنها، ايمان و باورهای صحيح، حسنخلق، تقوا و سلامت جسمی ـ روانی است كه در اينصورت است كه میتوان به داشتن خانوادهای موفق اميدوار بود.
خسرویزادنبه تأكيد كرد: معيار قرآنی خانوادههای موفق در آيه۲۱ سوره «روم» ذكر شده است كه میفرمايد: و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا إليها و جعل بينكم مّودّة و رحمة إن فی ذلك لايات لقوم يتفكرون؛ از همين آيه ابن سينا سود جسته و اساس توفيق هر خانواده را بر چهار ركن «آرامش و سكون، عشق، رحمت و اخلاق» میداند، از اينرو خانوادههايی كه سنگ زيربنای زندگی خود را بر پايه اركان ياد شده بگذارند موفق محسوب میشوند.
وی ادامه داد: در خانواده موفق زن و مرد تعهداتی را كه نسبت به يكديگر و مسئوليتی كه در قبال فرزندان دارند، همواره در نظر میگيرند بههمين دليل آنها در تربيت فرزندان سالم و صالح حداكثر تلاش را بهكار میگيرند و با هرگونه امكاناتی سازگار میباشند به اين ترتيب، نه تنها در كشمكش زمان مأيوس نمیشوند، بلكه گام ديگر را اميدوارتر برمیدارند.
اين روانشناس اظهار كرد: يك خانواده خوشبخت برای كسب موفقيت، در راستای پرورش مهارتهای ارتباطی خود قدم برمیدارد و در راستای تحكيم ساختار خانواده، آنها را بهكار میبرد بلكه فراگيری روابط مناسب در آغاز، كار دشواری بهنظر میرسد اما گذشتن از هر يك از مراحل آموزشی، بهصورت عادت درمیآید.
خسرویزادنيه افزود: در خانواده ايدهآل با ويژگیهايی روبهرو میشويم كه همه حكايت از يكی شدن آرزوها، خواستهها و حتی رؤياهای زوجها و بر تحكيم روابط بين يكديگر تأكيد میورزند و برای حفظ آن از نفوذ و مداخله نگرشهای مخرب و زيانآور دوری میكنند.
وی گفت: تدابيری كه برای اداره خانواده درپيش گرفته میشود، نيازها و منافع همه اعضای خانواده را دربردارد و تصميمگيریها بهگونهای است كه به نياز همه اعضا توجه میشود و در اين خانوادهها عشق و صميميت تقويت میشود و هر يك از زوجين تلاش خود را بهكار میگيرد تا روابط محبتآميز خود را با همسرش تداوم بخشيده و كانون خانوادگی خود را گرم نگه دارد.
اين روانشناس اظهار كرد: در يك خانواده مطلوب و موفق اسلامی سلسله مراتب بهخوبی رعايت میشود؛ پدر و مادر اقتدار ويژهای دارند و فرزندان در نوجوانی و حتی ميانسالی احترام خاصی برای والدين قائلند و بين زن و شوهر نيز احترام و اقتدار شوهر پذيرفته شده و زن در مواردی میپذيرد كه مرد تصميم نهايی را بر عهده داشته باشد كه در منظومه زن و شوهری، وظايف بهخوبی انجام میشود و مؤدت و رحمت بين زن و شوهر برقرار و نيازهای عاطفی دو طرف مورد توجه است، والدين با شور و شوق به وظايف خود عمل میكنند و بر ارزش وظايف خود آگاهند.
اين روانشناس در خراسان جنوبی تأكيد كرد: در يك خانواده موفق حدود حجاب، روابط با نامحرمان و حدود در داخل خانه رعايت میشود كه البته همه قيود بايد براساس منطق و متعادل باشد و هرگونه افراط در اجرای حدود از سوی مرد در خانواده نه تنها به تعادل روحی و روانی اعضای خانواده كمك نمیكند، بلكه آسيبهای جدی به آنان وارد میسازد و موجب رفتار نابهنجار و عدم سلامت روانی آنها میشود.
خسروی يادآور شد: در خانواده قرآنی التزام به تقوا و اجتناب از گناهانی مانند موسيقی و آوازخوانی حرام، شرابخواری، غيبت و تهمت و رذايل اخلاقی مانند تكبر و حسد، مورد توافق همه اعضا است كه ممكن است لغزشهايی صورت گيرد، ولی بنای افراد بر رعايت تقوا است و حقوق افراد مورد توجه و اصل بر عدالت است و به روابط با خويشاوندان، بويژه والدين زن و شوهر، توجه میشود و تعامل و حمايت اجتماعی بين خويشاوندان ارزش بهشمار میرود.
وی با بيان اينكه متخصصان امور خانواده و آسيببشناسان اجتماعی دموكراسی را عاقلانهترين و انسانیترين روش زندگی میدانند، خاطرنشان كرد: خانواده موفق از نظر اسلام از هر مشكل و اختلافی مصون نيست، ولی در اختلافها، حريمها شكسته نمیشود و افراد پس از فرو نشستن هيجانات، بهدنبال حل مشكل و حتی اصلاح و جبران ضعفها و رفتارهای نامناسب خود هستند.