ذكر معيار قرآنی خانواده‌های موفق در آيه ۲۱ سوره «روم»
کد خبر: 2364216
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۴

ذكر معيار قرآنی خانواده‌های موفق در آيه ۲۱ سوره «روم»

گروه سياسی و اجتماعی: يك روان‏شناس در خراسان جنوبی گفت: معيار قرآنی خانواده‏‌های موفق در آيه ۲۱ سوره «روم» ذكر شده است كه می‏‌فرمايد: و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا إليها و جعل بينكم مّودّة و رحمة إن فی ذلك لايات لقوم يتفكرون؛ از اين‌رو خانواده‌‏هايی كه سنگ زيربنای زندگی خود را بر پايه اركان ياد شده بگذارند موفق محسوب می‏‌شوند.

عفت خسروی‏‌زادنبه، يك روان‏شناس در خراسان جنوبی در‌ گفت‌‏وگو با خبرگزاری‌ قرآنی ايران‌(ايكنا) شعبه خراسان جنوبی، با بيان اينكه خانواده در نگاه قرآن نه مرد‌‌سالار، نه زن‌‌سالار و نه فرزند‌‌سالار است، گفت: جايگاه مؤدت، رحمت و تفاهم‌‏سالاری است كه در اين محيط سالم، درستی، صداقت، عدالت و سعادت آموزش داده می‏‌شود و خلأ روحی هر يك توسط ديگری پر‌می‏‌شود و به وحدت رسيدن و فنا در يكديگر را می‏‌آموزند و اين همان چيزی است كه هماهنگ با خلقت و آفرينش زن و مرد است.
وی، پيرامون معيار خانواده موفق از منظر قرآن تصريح كرد: خانواده موفق يعنی تپيدن يك قلب در سينه همه اعضای آن، يعنی روحی مشترك در چندين كالبد كه باعث می‌‏شود همگام و همراه يكديگر به‌سمت كمال ره بپيمايند.
اين روان‏شناس ادامه داد: در اين خانواده، وحدت، هماهنگی و انسجام اهميت بسيار دارد، تفرقه جايی ندارد و كارها با شور و مشورت سرانجام می‏‌گيرند كه برای داشتن يك كانون گرم و موفق بايد قدم اول را درست برداريم و آن انتخاب همسر با ملاك‏‌های اسلامی است كه مهم‏ترين آنها، ايمان و باورهای صحيح، حسن‌خلق، تقوا و سلامت جسمی ـ روانی است كه در اين‌صورت است كه می‏‌توان به داشتن خانواده‏ای موفق اميدوار بود.
خسروی‏‌زادنبه تأكيد كرد: معيار قرآنی خانواده‌‏های موفق در آيه‌۲۱ سوره «روم» ذكر شده است كه می‌‏فرمايد: و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا إليها و جعل بينكم مّودّة و رحمة إن فی ذلك لايات لقوم يتفكرون؛ از همين آيه ابن سينا سود جسته و اساس توفيق هر خانواده را بر چهار ركن «آرامش و سكون، عشق، رحمت و اخلاق» می‌‏داند، از اين‌رو خانواده‏‌هايی كه سنگ زيربنای زندگی خود را بر پايه اركان ياد شده بگذارند موفق محسوب می‏‌شوند.
وی ادامه داد: در خانواده موفق زن و مرد تعهداتی را كه نسبت به يكديگر و مسئوليتی كه در قبال فرزندان دارند، همواره در نظر می‏‌گيرند به‌همين دليل آنها در تربيت فرزندان سالم و صالح حداكثر تلاش را به‌‌كار می‌‏گيرند و با هر‌گونه امكاناتی سازگار می‏‌باشند به اين ترتيب، نه تنها در كشمكش زمان مأيوس نمی‏‌شوند، بلكه گام ديگر را اميدوارتر بر‌می‌‏دارند.
اين روان‏شناس اظهار كرد: يك خانواده خوشبخت برای كسب موفقيت، در راستای پرورش مهارت‏‌های ارتباطی خود قدم بر‌می‏‌دارد و در راستای تحكيم ساختار خانواده، آنها را به‌كار می‏‌برد بلكه فراگيری روابط مناسب در آغاز، كار دشواری به‌نظر می‏‌رسد اما گذشتن از هر يك از مراحل آموزشی، به‌صورت عادت در‌می‌آید.
خسروی‌‏زادنيه افزود: در خانواده ايده‌آل با ويژگی‏‌هايی روبه‌‏رو می‏‌شويم كه همه حكايت از يكی شدن آرزوها، خواسته‏‌ها و حتی رؤياهای زوج‌ها و بر تحكيم روابط بين يكديگر تأكيد می‏‌ورزند و برای حفظ آن از نفوذ و مداخله نگرش‌‏های مخرب و زيان‌‏آور دوری می‏‌كنند.
وی گفت: تدابيری كه برای اداره خانواده در‌پيش گرفته می‏‌شود، نيازها و منافع همه اعضای خانواده را در‌بردارد و تصميم‏‌گيری‌‏ها به‌گونه‌‏ای است كه به نياز همه اعضا توجه می‏‌شود و در اين خانواده‏‌ها عشق و صميميت تقويت می‌‏شود و هر يك از زوجين تلاش خود را به‌كار می‌‏گيرد تا روابط محبت‌آميز خود را با همسرش تداوم بخشيده و كانون خانوادگی خود را گرم نگه دارد.
اين روان‏شناس اظهار كرد: در يك خانواده مطلوب و موفق اسلامی سلسله مراتب به‌خوبی رعايت می‌‏شود؛ پدر و مادر اقتدار ويژه‌‏ای دارند و فرزندان در نوجوانی و حتی ميانسالی احترام خاصی برای والدين قائلند و بين زن و شوهر نيز احترام و اقتدار شوهر پذيرفته شده و زن در مواردی می‌‏پذيرد كه مرد تصميم نهايی را بر عهده داشته باشد كه در منظومه زن و شوهری، وظايف به‌خوبی انجام می‏‌شود و مؤدت و رحمت بين زن و شوهر برقرار و نيازهای عاطفی دو طرف مورد توجه است، والدين با شور و شوق به وظايف خود عمل می‏‌كنند و بر ارزش وظايف خود آگاهند.
اين روان‏شناس در خراسان جنوبی تأكيد كرد: در يك خانواده موفق حدود حجاب، روابط با نامحرمان و حدود در داخل خانه رعايت می‏‌شود كه البته همه قيود بايد براساس منطق و متعادل باشد و هرگونه افراط در اجرای حدود از سوی مرد در خانواده نه تنها به تعادل روحی و روانی اعضای خانواده كمك نمی‏‌كند، بلكه آسيب‏‌های جدی به آنان وارد می‏‌سازد و موجب رفتار نابهنجار و عدم سلامت روانی آنها می‏‌شود.
‌خسروی يادآور شد: در خانواده قرآنی التزام به تقوا و اجتناب از گناهانی مانند موسيقی و آواز‌خوانی حرام، شراب‏خواری، غيبت و تهمت و رذايل اخلاقی مانند تكبر و حسد، مورد توافق همه اعضا است كه ممكن است لغزش‏‌هايی صورت گيرد، ولی بنای افراد بر رعايت تقوا است و حقوق افراد مورد توجه و اصل بر عدالت است و به روابط با خويشاوندان، بويژه والدين زن و شوهر، توجه می‏‌شود و تعامل و حمايت اجتماعی بين خويشاوندان ارزش به‌شمار می‌‏رود.
وی با بيان اينكه متخصصان امور خانواده و آسيبب‏‌شناسان اجتماعی دموكراسی را عاقلانه‌‏ترين و انسانی‏‌ترين روش زندگی می‌‏دانند، خاطرنشان كرد: خانواده موفق از نظر اسلام از هر مشكل و اختلافی مصون نيست، ولی در اختلاف‏‌ها، حريم‏‌ها شكسته نمی‏‌شود و افراد پس از فرو نشستن هيجانات، به‌دنبال حل مشكل و حتی اصلاح و جبران ضعف‏‌ها و رفتارهای نامناسب خود هستند.
captcha