سوره‌های طه و صافات و بیان نکات درس‌آموزی از عبودیت و امامت
کد خبر: 3985637
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
درسی از دفتر توحید / ۴

سوره‌های طه و صافات و بیان نکات درس‌آموزی از عبودیت و امامت

استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبی گفت: سوره‌های طه و صافات، نکات‌ درس‌آموزی برای انسان‌های متفکر در زمینه عبودیت و امامت دارد که پرداختن به بطن این سوره‌ها ما را در درک بیشتر این موضوعات کمک خواهد کرد.

سوره‌های طه و صافات و بیان نکات درس‌آموزی از عبودیت و امامتحجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، در تفسیر آیات شریفه 29 و 30 سوره مبارکه طه به مناسبت دهه امامت و ولایت، اظهار کرد: سوره طه سوره مکی است(در شهر مکه نازل شده است) و 135 آیه دارد.

وی افزود: در ابتدای این سوره به ماجرای حضرت موسی(ع) به صورت مفصل پرداخته شده است و حدود 80 آیه بدان اختصاص داده و در بخشی به عظمت قرآن و صفات خداوند و بخشی در ارتباط با سرگذشت آدم وحوا و وسوسه شیطان است و در پایان اندرزهای بیدارکننده‌ای را بيان می‌دارد.

این مدرس حوزه علمیه ادامه داد: در جریان آیات سوره طه که حدود 80 آیه آن پیرامون ماجرای حضرت موسی(ع) است؛ به آیه 29 و30 این سوره می‌رسیم که در آن پیامبر خدا حضرت موسی(ع) از خداوند  درخواست می‌کند برای او وزیر و جانشینی از اهل او برادرش هارون قرار دهد و در ادامه خداوند نیز در آیه 36 همین سوره به این درخواست حضرت موسی پاسخ مثبت می‌دهد و می‌فرماید: قَالَ قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ يَا مُوسَی؛ فرمود اى موسى خواسته‏‌ات به تو داده شد( اینکه برادرت هارون وزیر و جانشین تو باشد و در امر نبوت کمک کار تو باشد و مردم را به توحید و دین حق دعوت کند).

هاشمی ادامه داد: در تفاسیر آمده است که پيامبر(ص) بارها این آیات را می‌خواند و می‌فرمود: خدایا من نیز مثل موسی وزیری از اهل خودم می‌خواهم و رسول گرامی اسلام(ص) روایتی که معروف به حدیث منزلت است را خطاب به امام علی(ع) خواندند و فرمودند: ای علی جایگاه تو نسبت به من همان جایگاهی است که هارون نسبت به موسی داشت( برادری، وزارت و شریک در کار نبوت)  فقط یک فرق داری و آن اینکه هارون پیامبر بود اما تو پیامبر نیستی.

وی بیان کرد: در تفسیر نور آمده است که علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان می‌فرماید: حدیث منزلت را که پیامبر اکرم(ص) فرمود از صد طریق از اهل سنت و هفتاد طریق از شیعه نقل شده است.

این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: این آیات شریفه سوره طه و همچنین آیات دیگر قرآن( آیات ولایت، اکمال دین و اتمام نعمت، تطهیر، صادقین، مودت و امامت) و همچنین روایات دیگری(روایات حدیث ثقلین، حدیث سفینه، حدیث امان، حدیث باب حطه و لزوم پیروی از اهل بیت، حدیث دوازده جانشین و...)؛ اینها براهین محکم و قطعی بر امامت و خلافت بلافصل امام علی(ع) بعد از رسول گرامی اسلام است، باشد که همه ما به نور اهل بیت رسول خدا(ص) هدایت به صراط مستقیم که راه پیامبر خدا محمد مصطفی و علی مرتضی و ائمه معصومین(ع) است، شویم.

وی اظهار کرد: اما روز 10 ذی الحجه مصادف است با عید سعید قربان؛ روز سربلندی حضرت ابراهیم در آزمون بندگی خدا؛ همان پیامبری که خداوند در تعریف و تمجید او در آیه ۶۷ سوره آل عمران می‌فرماید: ماکان ابرهیم یهودیا و لا نصرانیا و لکن کان حنیفا مسلما و ما کان من المشرکین؛ ابراهیم یهودی یا نصرانی نبود، بلکه بر طریق فطرت مسلم بود و از مشرکان هم نبود.

این مدرس حوزه بیان کرد: در جریان یک رویای صادقه فرزند موحدش اسماعیل را به موعد آورد و با سربلندی از آزمون بندگی خدابیرون آورد و یک سنت حسنه واجب الهی برای بشریت در طول تاریخ به یادگار گذاشت.

وی افزود: برای درک بهتر کار حضرت ابراهیم گزارشی کوتاه از ماجرای بسیار عجیب و با اهمیت این پیامبر که در آیات 100 تا 107 سوره صافات آمده است جالب توجه خواهد بود.

هاشمی ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع) در 86 سالگی از خداوند در خواست یک اولاد صالح کرد و خداوند دعای پیامبرش را مستجاب کرد و فرمود: فبشرناه بغلام حلیم؛ جوانی صبور و بردبار را خداوند به حضرت ابراهیم بشارت داد.

وی بیان کرد: وقتی این فرزند به سن رشد رسید و توانست به پدر کمک کند حضرت ابراهیم(ع) آن رویای صادقه را دید؛ همانگونه که در آیه ۱۰۲ سوره صافات آمده است: و وقتى با او به جايگاه سعى رسيد گفت اى پسرک من من در خواب چنين مى‌بينم كه تو را سر مى‌برم پس ببين چه به نظرت مى‌آيد گفت اى پدر من آنچه را مامورى بكن ان شاء الله مرا از شكيبايان خواهى يافت. 

وی ادامه داد: وقتی ابراهیم(ع) برای اجرای فرمان الهی اقدام می‌کند؛ چاقو را بر گلوی اسماعیل می‌گذارد، اما چاقو نمی‌برد؛ وحی نازل می‌شود که قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِين؛ آنچه را در خواب ماموريت يافتي انجام دادي، ما اينگونه نيكوكاران را جزا مي‏‌دهيم.

این مدرس حوزه با بیان اینکه این چنین است عشق بازی اولیای دین و بندگان صالح خدا با معبود بی نیاز، تصریح کرد: ماجرای حضرت ابراهیم(ع) و عید قربان با حج ابراهیمی پیوند خورده است و در بردارنده درس‌های آموزنده‌ای است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها درس عبودیت و تسلیم در برابر فرمان الهی بودن است؛ همانگونه که امام علی(ع) فرمود اسلام یعنی تسلیم بودن.

هاشمی بیان کرد: درس توکل، امید و اطمینان به وعده و نصرت الهی، نیز از نکته‌های مهم این واقعه است.

وی افزود: پیام عید قربان به جوانان در شرف ازدواج این است که این فرمان الهی را به صرف مسائل اقتصادی به تاخیر نیندازند؛ پیام به مزدوجین نیز این است که فرزند آوری و ازدیاد نسل را به خاطر ترس از فقر رها نکنید.

هاشمی بیان کرد: پیام این واقعه عظیم به انسان‌های برخوردار و آبرومند نیز این است که همدلی و مواسات را بخاطر محاسبات مادی و دنیایی ترک نکنید؛ در واقع این رویداد برای هر فردی پیامی دارد کافی است با دقت در آن تامل کنیم.

انتهای پیام
captcha