راه‌اندازی معاونت هماهنگی امور زائران در استانداری قم
کد خبر: 1028556
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۸
استاندار قم خبر داد

راه‌اندازی معاونت هماهنگی امور زائران در استانداری قم

استاندار قم از راه‌اندازی معاونت هماهنگی امور زائران در استانداری قم خبر داد و گفت به‌زودی مسئوليت‌های اين معاونت مشخص می‌شود.


گروه سياسی و اجتماعی: استاندار قم از راه‌اندازی معاونت هماهنگی امور زائران در استانداری قم خبر داد و گفت: به‌زودی مسئوليت‌های اين معاونت مشخص می‌شود.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)شعبه قم، حجت‌الاسلام محمدحسين موسی‌پور، صبح امروز، 23 خردادماه در ديدار حجت‌الاسلام سيداحمد موسوی، رئيس سازمان حج و زيارت از راه‌اندازی معاونت هماهنگی امور زائران در استانداری قم خبر داد و گفت: به‌زودی مسؤوليت‌های اين معاونت مشخص می‌شود.


وی با بيان اين‌كه قم شهر زيارتی است و سالانه 20 ميليون زائر از سراسر ايران برای زيارت حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) و مسجد مقدس جمكران وارد اين شهر مقدس می‌شوند، خواستار توجه و اهتمام بيشتر مسئولان سازمان حج و زيارت در اين عرصه شد.


استاندار قم تصريح كرد: وجود حوزه‌های علميه و پايگاه مرجعيت ويژگی خاصی به قم داده و قم خاستگاه انقلاب است؛ بسياری از مسلمانان به قم توجه دارند و سالانه تعداد بسياری از مسلمانان و شيعيان جهان به اين شهر مسافرت می‌كنند كه اين امر تأمل بيشتر در خصوص گردشگری مذهبی و زواری كه به قم سفر می‌كنند را می‌طلبد.


وی با بيان اين‌كه نقاط زيارتی كشور جايگاه ويژه‌ای در معادلات و برنامه‌ريزی‌های سازمان حج و زيارت دارد، خواستار بازنگری اين جايگاه متناسب با ظرفيت و توانمندی‌های اين سازمان شد و گفت: پذيرش زائر مقصد سفر بسياری از زوار به كشورهای عراق و عربستان قم است.


حجت‌الاسلام موسی‌پور در ارتباط با ورود زوار عراقی به شهر قم نيز توضيح داد: زائران عراقی ساماندهی نشده‌‌اند و به صورت متفرق و در قالب كاروان‌های متعدد و بدون نظارت به كشور و قم سفر می‌كنند كه اين امر با آسيب‌هايی همراه است، حداقل آن‌كه طعمه برخی افراد شياد و سودجو شده و نسبت به نظام جمهوری اسلامی و مردم ايران بدبين می‌شوند.


وی افزود: در سفری كه به كشور عراق داشتم، در ديدار با استاندار نجف و كربلا اين موضوع را مطرح كردم و يك جلسه هم در كنسولگری ايران برگزار شد و حجت‌الاسلام اسكندری نماينده بعثه مقام معظم رهبری در عراق هم حضور داشت و آنجا بر ساماندهی ورود زوار عراقی به ايران تأكيد شد.


استاندار قم با بيان اين‌كه روابط ايران با عراق از نظر تاريخی، فرهنگی، مذهبی و سياسی ويژه است، خواستار استحكام اين روابط شد و گفت: هدف اصلی آمريكا جلوگيری از ارتباط دو كشور است و برنامه‌ريزی گسترده‌ای انجام داده‌اند تا برخی بدبينی‌ها و سوء برداشت‌ها ميان دو ملت افزايش يابد و دو كشور شيعی به هم مرتبط نشوند.


وی خاطرنشان كرد: حضور يك ميليون و 400 هزار نفر زائر به صورت رسمی به عتبات عاليات كه اين آمار به سه ميليون نفر هم می‌رسد، بايد در پيوند دو ملت مؤثر بوده و سبب تقويت ارتباط فرهنگی و سياسی دو كشور شود، مناسب است سازمان حج و زيارت به صورت ويژه اين مسأله را پيگيری كند.


حجت‌الاسلام موسی‌پور بر استفاده از ظرفيت حضور زائران برای زيارت اماكن


مقدسه در عربستان و عراق در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی تأكيد كرد و خواستار توجيه كاروان‌هايی شد كه از ايران برای زيارت عتبات عاليات به كشور عراق می‌روند.


وی گفت: روحانيان، مديران كاروان‌ها و عوامل اجرايی در اين زمينه به درستی توجيه شوند و منشور برخورد و تعامل با مردم عراق برای آنها تدوين و توضيح داده شود تا اين امر از ايجاد بدبينی بين دو ملت جلوگيری كند و سبب ايجاد پيوند بهتری بين ملت ايران و ملت عراق شود.


استاندار قم همچنين با بيان اين‌كه تأخير در سفرهای زيارتی سبب تلخ شدن آن می‌شود و زحمت‌های سازمان حج و زيارت و عوامل اجرايی را زير سؤال می‌برد، خواستار ايجاد تسهيلات بيشتر در كشور عراق شد و انجام كارهای زيربنايی مانند ساخت هتل از سوی سازمان و ستاد شمسا را پيشنهاد كرد.

captcha