شكل‌گيری نظام مبتنی بر ولايت فقيه، عنصر محوری در زمينه‌سازی ظهور است
کد خبر: 1042916
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۸
مهدویت/(2)

شكل‌گيری نظام مبتنی بر ولايت فقيه، عنصر محوری در زمينه‌سازی ظهور است

مدير فرهنگی مؤسسه آخرين ذخيره، شكل‌گيری حكومت مبتنی بر ولی فقيه را در زمينه‌سازی حكومت امام زمان(عج) بسيار موثر دانست و گفت طبق روايتی حضرت ولی عصر(عج) بيان می‌كنند در نبود ما به راويان حديث مراجعه كنيد، يعنی مراجعه به فقيهان را مورد تأكيد قرار داده‌اند.


گروه اجتماعی: مدير فرهنگی مؤسسه آخرين ذخيره، شكل‌گيری حكومت مبتنی بر ولی فقيه را در زمينه‌سازی حكومت امام زمان(عج) بسيار موثر دانست و گفت: طبق روايتی حضرت ولی عصر(عج) بيان می‌كنند در نبود ما به راويان حديث مراجعه كنيد، يعنی مراجعه به فقيهان را مورد تأكيد قرار داده‌اند.


حجت‌الاسلام سيدياسر فتاحی، مدير فرهنگی مؤسسه آخرين ذخيره و استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، با بيان اينكه به مباحث مهدوی از دو نگاه مذهبی و اجتماعی ـ بين‌المللی می‌توان توجه كرد، گفت: نگاه مذهبی به اين معناست كه اگر بخواهيم خدا را بشناسيم بايد از طريق امام بشناسيم؛ لذا در روايتی امام حسين(ع) می‌فرمايند: «خداوند اين عالم را خلق كرده تا مردم او را بشناسند و به‌واسطه شناخت خداوند او را بپرستند و هم از عبادت غير او فارغ شوند».


وی شكل‌گيری حكومت مبتنی بر ولی فقيه را در زمينه‌سازی حكومت امام زمان(عج) بسيار مؤثر دانست و گفت: طبق روايتی حضرت ولی عصر(عج) بيان می‌كنند در نبود ما به راويان حديث مراجعه كنيد، يعنی مراجعه به فقيهان را مورد تأكيد قرار داده‌اند، كه در زمان غيبت صغرا، حسين بن روح نوبختی يكی از نائبان حضرت كتابی را می‌نويسد و به امام عرضه می‌دارد ايشان می‌فرمايند كه آن را پيش علمای قم برای تأييد ببريد.


مدير فرهنگی مؤسسه آخرين ذخيره ادامه داد: اين حركت امام و ديگر ائمه(ع)، برای اين است كه در زمان غيبت مردم به علما مراجعه كرده و دچار سرگردانی و حيرت نشوند.


وی با اشاره به قسمت‌هايی از دعای جامعه صغيره؛ «من عرفهم فقد عرف الله و من جعل الله»، گفت: در روايت «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية» كه امام باقر(ع) بيان می‌كنند از ايشان پرسيده شد كه مقصود از جاهليت يعنی چه؟ حضرت فرمود: كسی كه امام زمان خود را نشناسد، كافر، منافق و گمراه از دنيا می‌رود.


جلوگيری از انحرافات مهدوی با شناخت امام زنده


فتاحی با بيان اينكه ايمان منوط به شناخت امام عصر(عج) است، تصريح كرد: فردی خدمت حضرت صادق(ع) رسيد و پرسيد، فردی همه امامانش را می‌شناسد به جز امام زمان خود، آيا مؤمن است؟ حضرت فرمود: ‌اگر كسی امام زمان خود را نشناسد جزو خاسرين است و عمل صالح او مورد قبول خداوند واقع نمی‌شود.


اين استاد حوزه و دانشگاه عنوان كرد: امام صادق(ع) در ضمن روايتی می‌فرمايند: «خدا هيچ عملی را از بندگانش نمی‌پذيرد الا به معرفت ما اهل بيت(ع).


وی با اشاره به بعد اجتماعی و بين‌المللی شناخت امام عصر ارواحنا فداه، افزود: اگر ما حضرت مهدی(عج) را به‌عنوان امام زنده، موجود بشناسيم، ديگر افرادی در نقاط مختلف كشور پيدا نمی‌شوند كه ادعای مهدويت و امام زمانی كنند و جلوی انحرافات گرفته می‌شود.


اين استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: وقتی جامعه از معارف مهدويت پر شود، مردم گرفتار جنس تقلبی نشده، چون اصل را پيدا كرده و می‌شناسند.







 حجت‌الاسلام سيدياسر فتاحی:
انتظار، ايجاد حركت و استقامت در برابر دشمنان را به ما می‌آموزد.

فتاحی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در اين زمينه گفت: ايشان در جايی بيان كردند: ما بايد در مورد انتظار ناب به خصوص در زندگی برای خود باز كنيم حقيقتاً ملت ما بايد روح انتظار را به تمام معنا در خودش زنده بكند‌.


وی ادامه داد: ايشان در مورد اميدواری به آينده فرمودند: يكی از ابعاد انتظار اعتماد و اميدواری به آينده و مأيوس نبودن است كه روح انتظار را به انسان تعليم می‌دهد تا در راه خير و صلاح مبارزه كند‌. در واقع موضوع انتظار ايجاد حركت كردن و استقامت در برابر دشمنان را به ما می‌آموزد.


وی با بيان اينكه رهبر معظم انقلاب در جمع اهل سنت آفريقا در منطقه تونی اعتقاد به منجی داشتن آن‌ها را سبب مسيحی نشدن‌شان دانستند، گفت: اين موضوع از بعد اجتماعی و بين‌المللی است كه اگر به منجی اعتقاد داشته باشيم می‌توانيم اين اميد و انتظار را به همه عالم صادر كنيم، البته مباحث فوتوريسم و منجی‌گرايی در تمام اديان مطرح است.


اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به راهكارهای شناخت امام عصر(عج)، عنوان كرد: شركت در محافل مهدوی اعم از سخنرانی، كلاس، برنامه، سايت، بحث و حركت همراه با متخصصان مهدويت، علما و مراجع ما را در اين شناخت ياری می‌كند.


شناخت دجال و كيستی و چرايی آن


وی با بيان اين‌كه در مورد شناخت دجال بايد كيستی و چيستی آن مشخص شود، خاطرنشان كرد: در كتاب فرهنگ‌نامه خدامراد سليمی‌نيا و فرهنگ‌نامه مجتبی توانه‌ای، چهار برداشت متفاوت از دجال بيان شده است.


اين كارشناس معارف مهدويت گفت: دجال در لغت به معنای آب طلا است يعنی چيزی كه خود طلا نبوده اما طلااندود شده و مطلا است و عنوان دجال به افرادی كه بسيار دروغگو هستند و باطل را در شكل حق جلوه می‌دهند، گفته می‌شود.


وی عنوان كرد: در 3 دين آسمانی، يهود، مسيحيت و اسلام، ظهور فاسدترين و مخرب‌ترين جريان منحرف در طول تاريخ به دجال تعريف می‌شود.


اين استاد حوزه و دانشگاه، تجسم كفر و فريب در آخرالزمان كه مردم را به پرستش خويش می‌خواند، از ديگر تعاريف دجال ذكر كرد و با اشاره به اينكه دجال را در چهار احتمال می‌توان بررسی كرد، گفت: عده‌ای دجال را شخص معينی ندانسته و هر كسی را كه با ادعای پوچی و بی‌اساسی با حيله و نيرنگ در صدد فريب مردم باشد، دجال می‌نامند.


اين كارشناس معارف مهدويت گفت: چون انقلاب حضرت مهدی(عج) بسيار گسترده است؛ لذا فريبكاری در زمان ايشان به اوج خود می‌رسد.


اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به احتمال دوم در مورد دجال، ‌تصريح كرد: در اين احتمال عده‌ای دجال را فردی معين و مشخص می‌دانند، همچنين در كتب اهل سنت با نام دجال در كتب شيعه، دجال را سفيانی بيان كرده است.







 كارشناس معارف مهدويت:
در بررسی معارف مهدويت به اين نكته می‌رسيم كه شناخت دشمن برای حركت در مسير صحيح و سالم، لازم و ضروری است.

وی تصريح كرد: عده‌ای نيز ويژگی‌هايی را كه برای دجال آمده با استكبار جهانی برابر كرده و او را دجال می‌نامند زيرا با تكيه بر قدرت و ثروت می‌خواهد سلطه خود را بر تمام زمين اعمال كند و عده‌ای ديگر نيز دجال را نوعی تفكر مانند تفكر فراماسونری می‌دانند.


اين استاد حوزه و دانشگاه افزود: در بررسی معارف مهدويت به اين نكته می‌رسيم كه شناخت دشمن برای حركت در مسير صحيح و سالم لازم و ضروری است.


فتاحی با اشاره به اينكه شناخت جايگاه حقيقی حضرت در نظام هستی مستلزم رجوع به روايات است، عنوان كرد: در برخی از ادعيه مانند دعای جامعه كبيره آمده «همه چيز از اهل بيت(ع) شروع می‌شود و به وسيله ما خداوند شناخته و عبادت می‌شود».


شروع و خاتمه زندگی به واسطه امام عصر(عج)


وی ادامه داد: در واقع وقتی ما بدانيم كه شروع و خاتمه زندگی ما به‌واسطه امام عصر(عج) است و ايشان اگر لحظه‌ای بر روی زمين نباشند، زمين تمام اهلش را در خود فرو می‌برد؛ تمام همت، تلاش و هم و غم ما هم امام زمان(عج) می‌شود.


اين كارشناس معارف مهدويت، كتاب مكيال المكارم، موسوی اصفهانی را يك كتاب منتظرساز دانست و گفت: در كتاب دولت كريمه سيدرضا مجتهدی‌سيستانی و كتاب عصر زندگی محمد حكيمی به دولت كريمه حضرت اشاره شده كه در اين دولت 25 حرف علم كشف خواهد شد، به‌واسطه علوم مختلف بيماری‌ها شفا پيدا می‌كند و به خاطر اين گستردگی علم در دنيا توسعه می‌يابد.


وی ادامه داد: در اين مقطع حضرت مهدی(عج) معجزه نمی‌كنند زيرا اگر قرار به معجزه بود در مورد پيامبر(ص) و حضرت علی(ع) با آن شرايط دشوار اين امر روی می‌داد.







 استاد حوزه و دانشگاه:
حضرت مهدی(عج) در دولت حقه خود عدالت را كه قرار دادن هر چيز در جايگاه خود است، برقرار می‌كند كه مصداق كامل عدالت الهی است.

فتاحی گفت: حضرت مهدی(عج) در دولت حقه خود عدالت را كه قرار دادن هر چيز در جايگاه خود است را برقرار می‌كند كه مصداق كامل عدالت الهی است.


وی با اشاره به اين نكته كه دشمنان تلاش بسياری دارند كه ترس از حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را در دل ما ايجاد كنند، اظهار كرد: بيش از 70 روايت دروغين در مورد مسائل مهدوی را افرادی مانند محمد بن علی كوفی، ابن ابی حمزه بطاعنی و سعيد بن مغيره به دين وارد كردند كه از امام چهره‌ای خشن نشان می‌دهند.


فتاحی خاطرنشان كرد: اين در حالی است كه سيره امام عصر(عج) همان سيره پيامبر اكرم(ص) است كه در راه حق آسيب ديده، دندانشان شكسته، مورد آزار بسيار قرار گرفتند اما نفرين نكردند و عده‌ای می‌خواهند سيره رسول خدا(ص) را كه سيره امام عصر، امام مهربانی و رحمت هستند را در ذهن ما خشن و نامهربان جلوه دهند.


اين كارشناس معارف مهدويت با اشاره به اينكه امام زمان(عج) در طول 69 سال غيبت صغرای خود با نائبان خاص خود ارتباط داشتند، تصريح كرد: اگر غيبت ايشان يك باره روی می‌داد امكان گمراهی مردم بود و اين وجود نائبان خاص مردم را آرام آرام به نبود حضرت عادت می‌داد تا اينكه در دوران غيبت كبری نائبان عام يعنی فقها كه مجری احكام الهی هستند، راهنمايی مردم را عهده‌دار شدند.







 مدير فرهنگی موسسه آخرين ذخيره:
شكل‌گيری حكومت ولی فقيه در زمينه‌سازی حكومت امام زمان(عج) بسيار موثر و طبق روايتی حضرت ولی عصر(عج) بيان می‌كنند: «در نبود ما به راويان حديث مراجعه كنيد».

مدير فرهنگی مؤسسه آخرين ذخيره، شكل‌گيری حكومت مبتنی بر ولی فقيه را در زمينه‌سازی حكومت امام زمان(عج) بسيار موثر دانست و گفت: طبق روايتی حضرت ولی عصر(عج) بيان می‌كنند در نبود ما به راويان حديث مراجعه كنيد، يعنی مراجعه به فقيهان را مورد تأكيد قرار داده‌اند.


مراجعه به فقها در زمان غيبت كبری


وی اظهار كرد: از سال 1357 به بعد وصف حكومت به وصف فقها افزوده شد و ولی فقيه حاكم جامعه اسلامی شد كه در اجرای احكام الهی از اختيارات شرعی و قانونی بيشتری برخوردار شد.


فتاحی وجود وكلا در ميان ائمه(ع) را از زمان امام موسی كاظم(ع) دانست و عنوان كرد: وكلا افرادی بودند كه از طرف امام در يك شهر ديگر بر امور خمس، زكات و مسائل شرعی محل رجوع مردم بودند.


وی افزود: يكی از وكلا در زمان امام حسن عسكری(ع) در دوران غيبت امام عصر(عج) نائب ايشان می‌شود البته بايد دانست در واقع نقش وكلا و نائبان با هم متفاوت است.


زنان، تربيت‌كنندگان نسل مهدی ياور


فتاحی با اشاره به نقش زنان به‌عنوان تربيت‌كنندگان نسل منتظر و مهدی ياوری، تصريح كرد: زنان در ايجاد معرفت و نهادينه‌كردن مفهوم انتظار و ياوری امام عصر(عج) در جامعه نقش محوری و ماندگار دارند.


وی خاطرنشان كرد: كتاب زن منتظر و خانواده مهدوی و تربيت نسل منتظر می‌تواند اطلاعات مناسبی را به زنان برای پرورش نسل مهدی‌ياور بدهد.

captcha