تهيه و ضبط برنامه‌‌های مذهبی ويژه ماه محرم توسط گروه تواشيح بين‌المللی طارق
کد خبر: 1103958
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰

تهيه و ضبط برنامه‌‌های مذهبی ويژه ماه محرم توسط گروه تواشيح بين‌المللی طارق

برنامه‌های دينی و قرآنی ويژه ماه محرم و بزرگداشت شهدای اسلام از سوی گروه بين‌المللی تواشيح و مديحه‌سرايی طارق كه متشكل از 7 نفر از قاريان، حافظان و فعالان قرآنی مجرب و نام‌آشنای كشور است، برگزار می‌شود.


گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: برنامه‌های دينی و قرآنی ويژه ماه محرم و بزرگداشت شهدای اسلام از سوی گروه بين‌المللی تواشيح و مديحه‌سرايی طارق كه متشكل از 7 نفر از قاريان، حافظان و فعالان قرآنی مجرب و نام‌آشنای كشور است، برگزار می‌شود.








به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، گروه بين‌المللی قاريان قرآن كريم، تواشيح و مديحه سرايی «طارق» تبريز، در سال 1381 با حضور جمعی از جوانان قرآنی شهر تبريز تأسيس شده است كه اين گروه در طول چندين سال فعاليت مستمر خود با توليد و اجرای برنامه متنوع مذهبی، علاوه بر كسب چندين رتبه ممتاز در سطح كشور، در كشورهای مختلف اسلامی نظير پاكستان، تركيه و آذربايجان به اجرای برنامه پرداخته است.


گفتنی است، هنرهای قرآنی و اسلامی، همواره جزيی تفكيك ناپذير از معارف اسلامی بوده‌اند و ساليان متمادی مسلمانان هنرمند بسياری در اين حوزه فعاليت كرده و آثار فاخری از خود بر جا گذاشته‌اند از جمله اين آثار هنری می‌توان به «تواشيح و مديحه‌سرايی» اشاره كرد كه از اولين سال‌های ظهور اسلام، رشد يافته و در ميان مسلمانان جايگاه مناسبی يافته است.


اين مهم در حالی است كه تعدادی از جوانان قرآنی شهر تبريز در قالب گروهی گردهم آمدند تا احساس درونی خود را بر نغمات آهنگين مذهبی بنگارند و آن را در مدح و ثنای اهل بيت(ع) در محافل و مجالس دينی شهرشان ندا دهند، شايد كمتر كسی فكر می‌كرد كه اين نغمات و مدايح روزی در سراسر ايران اسلامی بپيچد و آثار جديد و مبتكرانه در اين حوزه خلق كند.


گروه بين‌المللی قاريان قرآن كريم، تواشيح و مديحه سرايی طارق تبريز علاوه بر كسب رتبه‌های متعدد قرآنی در مسابقات كشوری و استانی در بسياری از محافل قرآنی مهم نيز به اجرای برنامه پرداخته است كه از مهم‌ترين آن‌ها می‌توان به اجرای مراسم در بيت مقام معظم رهبری و در حضور مقام عظمای ولايت اشاره كرد كه با همخوانی سوره‌های مباركه نجم و طارق توسط گروه طارق در اولين روز از ماه مبارك رمضان سال 1390 و در محفل ضيافت افطاری اساتيد قرآنی سراسر كشور انجام شد.


همچنين همخوانی دو گروه ثقلين اهواز و طارق تبريز در 13 رجب سال 1388 از ديگر برنامه‌های افتخارآميز بود كه در محضر مقام معظم رهبری برگزار شده و اعضای گروه پس از اجرای برنامه، مورد تفقد مقام معظم رهبری(مدظله العالی) قرار گرفتند.


در اين راستا می‌توان به سفرهای تبليغی داخلی و خارجی گروه تواشيح و مديحه سرايی طارق تبريز اشاره كرد كه به بركت نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران و خون مطهر شهدای والامقام انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، برنامه‌های تبليغی متنوعی در ساير ممالك اسلامی همچون تركيه، پاكستان و آذربايجان اجرا كرده‌اند.


همچنين اين گروه بين‌المللی در اكثر استان‌های ايران اسلامی همچون خوزستان، هرمزگان، اصفهان ، تهران، خراسان رضوی، كرمانشاه، لرستان، آذر بايجان غربی، اردبيل، يزد، كردستان و... به دعوت نهادهای مختلف به اجرای برنامه پرداخته است.


يادآوری می‌شود اعضای گروه بين‌المللی تواشيح و مديحه‌سرايی طارق تبريز، همگی از قاريان، حافظان و فعالان قرآنی شهر تبريز هستند كه هر كدام چندين سال سابقه فعاليت قرآنی و فرهنگی را در كارنامه خود دارند.


در اين باب می‌توان به سيدمحمدحسين بلاغی‌مبين، محمد جباری، سعيد زارعان، ميثم ناعمی، ناصر بخت‌آور، مهدی محمدی و وحيد غفران‌نيا از اعضای گروه بين‌المللی تواشيح طارق تبريز اشاره كرد.


گفتنی است، اين گروه تواشيح به دنبال ترويج فرهنگ قرآنی در سطح جامعه اقدام به تهيه و ضبط برنامه‌ای جديد برای امام حسين(ع) در محل جامعةالقرآن والعترة تبريز كرده‌اند كه تمامی عوامل فرهنگی اين مركز به فعاليت در بخش‌های مختلف برنامه اعم از طراحی دكور، نوع ضبط صدا، نواها، اشعار مناسب مذهبی و ... می‌پردازند.


خبرنگار: سيدمحمدحسين بلاغی

captcha