نخستين نمايشگاه قرآن و عترت قم پايان يافت
کد خبر: 1264061
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱

نخستين نمايشگاه قرآن و عترت قم پايان يافت

نخستين نمايشگاه قرآن و عترت استان قم در حالی شامگاه جمعه، چهارم مردادماه در مجتمع ناشران قم پايان يافت كه با استقبال مردم همراه بود.


گروه فعاليت‌های قرآنی: نخستين نمايشگاه قرآن و عترت استان قم در حالی شامگاه جمعه، چهارم مردادماه در مجتمع ناشران قم پايان يافت كه با استقبال مردم همراه بود.


به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه قم، نخستين نمايشگاه قرآن و عترت استان قم شامگاه پنج‌شنبه 27 تيرماه با حضور مسؤلان استانی و حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد سعيدی، توليت آستان مقدس حضرت معصومه(س) گشايش يافت.


استان قم گرچه تاكنون شاهد برگزاری نمايشگاه‌های قرآن تا پيش از برگزاری نمايشگاه مذكور بود اما نمايشگاه‌های گذشته در فضايی محدودتر و با تنوع بسيار كمتری دایر می‌شدند اما آن چه نمايشگاه امسال را از نمايشگاه‌های گذشته متمایز كرده بود حضور گسترده‌تر ناشران، ايجاد بخش‌های هنری و كودك و اجرای برنامه‌های متنوع در چهار طبقه بود كه اينگونه برنامه‌ها بيشتر در نمايشگاه‌های بين‌المللی قرآن در تهران به چشم می‌خوردند و همین عامل رضایت بازدیدکنندگان از نمایشگاه را افزایش داده بود.


خانم سلطانی به عنوان یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه در اين زمينه به خبرنگار ایکنا گفت: برگزاری نمايشگاه قرآن در ماهی كه سراسر نور و رحمت و سرشار از معنويت است به نوعی محيطی مفرح در عين معنويت را برای خانواده‌ها بوجود آورده بود؛ اين گونه نمايشگاه‌ها بايد بيش از اين تداوم يابند و حتی در غير از ماه‌های رمضان نيز شاهد برگزاری آن‌ها باشيم.


حجت‌الاسلام تقی احمدپور نيز در حالی که اوراق یک کتاب قرانی را ورق می‌زند يادآور شد: با توجه به اين كه در خانواده خود دو نوجوان علاقه‌مند به قرآن دارم كه در حال حفظ قرآن كريم هستند هر سال برای آشنايی با فضای قرآنی كشور راهی نمايشگاه بين‌المللی قرآن در تهران می‌شديم. در ماه رمضان امسال از برگزاری نمايشگاه قرآن و عترت در قم خبردار شديم و حضور در آن را جايگزين رنج سفر به تهران كرديم و از تمامی بخش‌ها رضايت دارم.


وی ادامه داد: از قرار معلوم امسال ادارات كل ارشاد استان‌ها به منظور رفاه حال مردم به خاطر مسافت تا تهران در همه استان‌ها نمايشگاه قرآن برگزار كرده‌اند و اين اقدام شايسته باعث بهره‌مندی مردم سراسر كشور از بركات نمايشگاه‌های قرآن خواهد شد.


احمدپور ابراز كرد: در حالی كه در مقابل جنگ نرم دشمن عليه افكار و عقايد جوانان هستيم يكی از راه‌های مقابله با اين تهاجم آشنايی بيشتر مردم با آموزه‌های دينی و قرآنی است و از اين رو بايد از برگزاركنندگان نمايشگاه قرآن و عترت كه در اين راستا حركت كردند تقدير كنيم.


حسین شمسی که خود دستی در عرصه هنر دارد و به خوشنویسی مشغول است در حالی که مشغول بازديد از بخش هنری نمايشگاه بود گفت: خوشبختانه در كنار بخش‌های ديگر نمايشگاه شاهد حضور هنرمندان معتقد و برجسته كشور هستيم كه آثار زيبايی را در زمينه قرآن خلق كرده‌اند.


شمسی افزود: آثار فاخری در زمينه تابلو فرش، خطاطی و نقاشی در نمايشگاه وجود دارند كه چشم هر بيننده‌ای را به خود مجذوب می‌كنند و وجود يك طبقه مجزا برای آثار هنری نشان از اهميت بحث هنر در اشاعه فرهنگ دينی و معنوی در جامعه دارد.


یک دانشجوی علوم قرآنی هم که با علاقه در حال خرید کتاب در طبقه ناشران در نمایشگاه قرآن و عترت بود بیان کرد: خوشبختانه تخفیف بسیار خوبی به خریداران ارائه شده است و در بخش ناشران توانستم تعداد زیادی از کتب مورد نیاز خود را بیابم.


خانم فقیهی هم به خبرنگار ایکنا گفت: عمده ناشران مذهبی و قرآنی استان قم در نمایشگاه حضور دارند و این امر باعث بوجود آمدن تنوع در محصولات نمایشگاه شده است.


نمايشگاه قرآن و عترت در هفت بخش به بازديدكنندگان خود خدمات ارائه می‌كرد که بخش نرم‌افزار و رسانه‌های ديجيتال، كارگاه‌های زنده و صنايع دستی قرآنی، بخش كودك و نوجوان، موزه و آثار نفيس و خطی و برنامه‌های جنبی از بخش‌های نمايشگاه بودند.


در این نمایشگاه 69 ناشر داخلی و خارجی حضور داشتند و شاهد حضور سه ناشر از کشورهای لبنان و تركيه در آن بودیم. در طبقه زیرزمین اول مجتمع ناشران نیز 58 شركت نرم‌افزاری به ارائه آخرین محصولات دینی و قرآنی خود پرداختند و بازدیدکنندگان استقبال خوبی از این بخش به عمل آورده بودند.


در طبقه‌ دوم این نمایشگاه نیز کتابخانه مرحوم آيت‌الله العظمی مرعشی نجفی اقدام به ارائه و به نمايش گذاشتن آثار نفيس از هزار و 300 سال گذشته از دوره امام محمدباقر(ع) كرده بود. نکته جالب در این بخش نمایش نحوه احيا، مرمت و بازسازی كتاب‌های خطی و نفيس اين كتابخانه به صورت حضوری بود.


اولین نمایشگاه قرآن و عترت استان قم با تجربه‌ای موفق و با استقبال بالای مردم به پایان رسید تا این کارنامه‌ مثبت راهی برای برگزاری نمایشگاه‌هایی بهتر در آینده باشد.

captcha