همایش «جمهوری اسلامی و چالش توسعه‌گرایی غیرفرهنگی» برگزار می‌شود
کد خبر: 1366937
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴

همایش «جمهوری اسلامی و چالش توسعه‌گرایی غیرفرهنگی» برگزار می‌شود

گروه اندیشه: همایش «جمهوری اسلامی و چالش توسعه‌گرایی غیرفرهنگی» به منظور فراگیر کردن افق گفتمانی تمدن اسلامی در حوزه‌های گوناگون الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت برگزار می‌شود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، همایش ملی فرهنگ و تکنولوژی با عنوان «جمهوری اسلامی و چالش توسعه‌گرایی غیرفرهنگی» با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف، شرکت نام‌آوران ارتباطات شریف و اندیشکده مهاجر دانشگاه صنعتی شریف در 21 و 22 اردیبهشت ماه سال 1393 برگزار می‌شود.



اهداف همایش



بر اساس این گزارش، دو دسته اهداف ملی و دانشگاهی برای این همایش مدنظر برگزارکنندگان بوده است. در بخش اهداف در سطح ملی، توجه دادن افکار نخبگانی جامعه به سوی ابعاد نرم افزاری تمدن اسلامی با توجه به مطالبات سبک زندگی مقام معظم رهبری، توجه به نقص رویکردهای یک‌سویه مهندسی به تکنولوژی و ضرورت تقویت منظرهای فرهنگی در امور تکنولوژیک، نگاه انتقادی به ابعاد فرهنگی تکنولوژی جدید و ایجاد گفتمان هویت گرایی و بازگشت به اصالت خودی در توسعه و تبیین ضرورت توجه به ملاحظات انسانی و تربیتی اسلام در سیاست‌گذاری و گزینش تکنولوژی مطرح است.



اهدافی که در سطح دانشگاهی پیگیری می‌شود، زمینه‌سازی پیوند میان رشته‌های علوم انسانی و فنی و مهندسی در زمینه مسائل کلان کشور از منظر اسلام، گسترش رویکردهای فرهنگی جامع‌نگر در رشته‌ها و دانشکده‌های فنی مهندسی، سوق دادن تحقیقات و مقالات علوم انسانی به سوی مسائل عینی توسعه علم و فناوری در کشور و ایجاد انگیزه و علاقه در دانشجویان فنی به رویکرد های کلان تمدنی در حوزه علم و تکنولوژی است.



محور‌های همایش



«آسیب شناسی تکنولوژی پیامدهای تکنولوژی در حیات انسانی»، « مبانی فرهنگی تکنولوژی، شکل‌گیری تکنولوژی در بستر فرهنگ» و « اسلام و تکنولوژی، مواجهه ایمانی و انسانی با تکنولوژی» اصلی‌ترین محورهای این همایش را تشکیل می‌دهند.



لازم به ذکر است علاقه‌مندان تا تاریخ 22 بهمن‌ماه سال جاری می‌توانند چکیده مقالات خود را به دبیرخانه همایش ارسال نمایند و نتایج داوری چکیده تا تاریخ 30 بهمن‌ماه، اعلام خواهد شد.



گفتنی است، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی همایش ملی فرهنگ و تکنولوژی به نشانی http://ct.farhangi.sharif.ir/ مراجعه کنند.

captcha