نفرات اصلی کمیته قرآن‌پژوهی و طب وزارت بهداشت مشخص شدند+اسامی
کد خبر: 1381548
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۵

نفرات اصلی کمیته قرآن‌پژوهی و طب وزارت بهداشت مشخص شدند+اسامی

گروه سلامت: سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به مشخص شدن نفرات اصلی کمیته قرآن‌پژوهی و طب این وزارتخانه، گفت: هدفمندسازی تحقیقات قرآن‌ و طب در دانشگاه‌های علوم پزشکی، تببین نقشه راه حوزه قرآن‌پژوهی و طب و... باید در این کمیته پیگیری شود.

حسین همتی، سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درگفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به انتشار پنجمین شماره فصلنامه علمی و پژوهشی قرآن و طب عنوان کرد: با توجه به اینکه اهتمام مرکز، پژوهش بر روی آموزه‌های قرآنی در باب سلامت است، مدتی‌ست مجلات سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت و همچنین مجله قرآن و طب در حال چاپ و عرضه است.
وی با تاکید بر اینکه این نشریه به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی به چاپ می‌رسد، اظهار کرد: در این شماره از نشریه مقالاتی متعددی همچون: قرآن و گیاهان دارویی: آنتی اکسیدا‌ن‌ها، تاثیر روزه در ماه مبارک رمضان بر جسم و روح: روزه پیام آور امنیت فیزیولوژیک و سایکولوژیک، قرآن و دستگاه تنفس بررسی علل و عوامل بیماری ریوی براساس منابع طب سنتی ایرانی و اسلامی و مقایسه آن با بیماری‌های مجاری تنفسی، قرآن و دستگاه محافظتی بدن(پوست)، استخراج و دسته بندی روایات طبی کتاب الکافی براساس اعتبار سندی، مکتب شکسته بندی در طب عامیانه و قرآن و قلب: آریتمی (اختلال ضربان قلب) و ابن سینا منتشر شده است.
سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با اشاره به مشخص شدن نفرات اصلی کمیته قرآن‌پژوهی و طب، بیان کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته نخستین نشست این کمیته 18 اسفندماه برگزار و پس از تشکیل این جلسه، چندین کارگروه زیرمجموعه آن ایجاد خواهد شد تا مباحث مربوط به کنگره‌های ملی و بین‌المللی قرآن‌پژوهی و طب، نشریات علمی و پژوهشی و منطقه بندی دانشگاه‌ها را در دستور کار خود خواهد قرار بدهند.

تعیین نقشه راه حوزه قرآن‌پژوهی و طب/ اعضای حقیقی کمیته
همتی با تاکید بر اینکه این کمیته باید نقشه راه حوزه قرآن‌پژوهی و طب را در کشور مشخص و نشریات قرآن و طب را سامان‌دهی و هدفمندسازی کند، تصریح کرد: اعضای حقیقی این کمیته شامل محققان حوزوی و دانشگاهی همچون مصطفی قانعی، رئیس انستیتو پاستور ایران، محمدمهدی اصفهانی، مشاور وزیر بهداشت در امور طب اسلامی، محمدرضا شمس اردکانی، رئیس دانشگاه طب ایرانی و اسلامی، غلامرضا نورمحمدی، معاون مرکز تحقیقات طب اسلامی دانشگاه امام صادق(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی واشیان، مسئول کمیسیون فقه و حقوق پزشکی جامعه المصطفی(ص) العالمیه، سیداشرف الدین گوشه گیر، رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب اسلامی و مکمل، محمدباقر مینایی، عضو حکمت ، طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا رجب نژاد، داود فرج زاده، محسن صابری و... هستند که بیشتر حوزویان کمیته نیز دارای فعالیت در دانشگاه‌های علوم پزشکی و یا تخصص در این زمینه هستند.

هدفمندسازی تحقیقات قرآن‌ و طب در دانشگاه‌های علوم پزشکی/ اعضای حقوقی کمیته
سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هدفمندسازی تحقیقات قرآن‌ و طب در دانشگاه‌های علوم پزشکی و ایجاد روش تحقیق مناسب برای قرآن‌پژوهی و طب باید در این کمیته پیگیری و ساماندهی شود، اضافه کرد: اعضای حقوقی کمیته قرآن‌پژوهی و طب نیز متشکل از: معاونان تحقیقات و فناوری، آموزشی، طب سنتی ایرانی و اسلامی و دانشجویی و فرهنگی به همراه رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

تعیین موضوعات تحقیقی حوزه قرآن‌پژوهی و طب در دانشگاه‌های علوم پزشکی
همتی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه تحقیقات قرآنی در دانشگاه‌های علوم پزشکی هدفمند و موضوعات حوزه قرآن‌پژوهی و طب مشخص خواهد شد، بیان کرد: در حال حاضر ممکن است در یک حوزه قرآن‌پژوهی و طب 10 دانشگاه به صورت همزمان مشغول تحقیق و پژوهش باشند بنابراین در تلاشیم تا موضوعات مختلف مشخص و از موازی کاری تحقیقات در این مقوله بکاهیم.
وی با تاکید بر اینکه در تلاشیم تا هر دانشگاه علوم پزشکی در یک حوزه از مسائل مرتبط با قرآن‌پژوهی و طب ورود پیدا کند، تصریح کرد: هم‌اکنون فعالیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه قرآن و عترت به پنج منطقه کشوری تقسیم شده است و به طور کلی هر 10 دانشگاه و دانشکده پزشکی به یک منطقه تبدیل شده است.

captcha