انتشار دو کتاب و فراخوان دو همایش
کد خبر: 1389034
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۰
اهم اخبار هفته؛

انتشار دو کتاب و فراخوان دو همایش

گروه اندیشه: انتشار جلد دوم کتاب «رساترین دادخواهی و روشنگری» به قلم آیت‌اللّه مصباح یزدی و جلد سوم «اصول فقه کاربردی» به قلم حسین قافی و سعید شریعتی و اعلام فراخوان دو همایش از مهم‌ترین خبرهای حوزه اندیشه در این هفته هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اهم اخبار حوزه اندیشه هفته آخر اسفند 92 در زیر می‌آید:

اعلام فراخوان همایش «حکومت علوی؛ نگاهی پس از چهارده قرن»
دانشگاه مفید همایش بین‌المللی «حکومت علوی؛ نگاهی پس از چهارده قرن» را همزمان با عید غدیر در مهرماه سال 1393 برگزار می‌کند.
براساس این گزارش، در فراخوان این همایش آمده است «مسلمانان حق‌طلب و عدالت‌خواه در ذی‌الحجه سال 35 هجری به در خانه مردی هجوم آوردند که بازگشت به آرمان‌های نبوی و احیایء حکومت عدل و انصاف را در منش او می‌دیدند. علی بن ابی‌طالب به رغم میل و تصمیمش به رأی اکثریت شورمند مسلمان گردن نهاد و حکومتی آغاز شد که دوران پرتلاطم و کوتاهش معیاری شد برای حکم اسلامی و عدالت انسانی».
«اینک از آن روز ماندگار چهارده قرن می‌گذرد و با همه بسط و شرحی که فرهنگ حکومتی امیرمؤمنان امام علی بن ابی‌طالب(ع) یافته است، هنوز در آن میراث گرانسگ هزاران نکته برای آموختن هست. شربت‌های خوشگوار برای کام تشنه انسان دردمند معاصر. به امید تلاش برای واکاوی این خزانه پرگهر حکمت خداوندی، همایش بین‌المللی «حکومت علوی؛ نگاهی پس از چهارده قرن» در مهرماه سال 1393 برگزار می‌شود».
بنا بر این گزارش، فراخوان همایش «حکومت علوی؛ نگاهی پس از چهارده قرن» از سوی دانشگاه مفید و در پنج محور «مبانی مشروعیت، وظایف حکومت»، «اخلاق سیاسی و حکومتی»، «رهیافت‌ها و آیین حکومت» و «زمینه‌ها، دستاوردها و ارزیابی نتایج آن» اعلام شده است.
در محور «مبانی مشروعیت» عناوین فرعی حکومت و حق مردم و حکم خدا، حکومت و راهکارهای کسب قدرت، ویژگی‌های حاکم اسلامی و سنت اسلامی و سیره عقلایی پیشنهاد شده است. در محور «وظایف حکومت» نیز وظایف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و آموزشی و اجتماعی حکومت، هر کدام به طور مجزا، موضوعات مد نظر در این محور برای دریافت مقالات هستند.
در محور «اخلاق سیاسی و حکومتی» موضوعاتی نظیر وحدت اجتماعی، شفافیت و صداقت، رواداری حقوق مخالفان و حفظ حدود آزادی‌ها برای پژوهشگران علاقه‌مند به نگارش مقاله در این محور پیشنهاد شده است. ساختارسازی و قانون‌مندی، استواری بر اصول و مبانی، اصلاح‌گری و تحول‌خواهی و مصلحت‌اندیشی و عمل‌گرایی نیز عناوین فرعی مطرح ذیل محور «رهیافت‌ها و آیین حکومت» هستند.
ذیل محور «زمینه‌ها، دستاوردها و ارزیابی نتایج آن» نیز 10 محور فرعی پیشنهاد شده است که عبارتند از حکومت علوی و سنت‌های جاهلی، حکومت علوی و سنت نبوی، حکومت علوی و سنت خلفا، حکومت علوی و فرهنگ ملل تازه مسلمان، نتایج کوتاه‌مدت اجتماعی و اقتصادی، نتایج کوتاه‌مدت سیاسی و فرهنگی، نتایج بلندمدت در جامعه، فرهنگ و سیاست، تأثیر حکومت علوی در ترسیم الگوی حکومت اسلامی، تأثیر حکومت علوی در تمدن‌سازی اسلامی و عناصر تمدن‌ساز در حکومت علوی.
پژوهشگران علاقه‌مند بایستی چکیده مقالات خود را حداکثر تا 31 فروردین‌ماه سال 93 و اصل مقالات خود را حداکثر تا 20 مردادماه به دبیرخانه همایش واقع در قم، میدان مفید، دانشگاه مفید ارسال کنند.
علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02532130298 تماس حاصل کرده و یا به پایگاه اطلاع‌رسانی همایش به آدرس www.hokomatealavi.com مراجعه کنند.

جلد سوم کتاب «اصول فقه کاربردی» منتشر شد

به گزارش ایکنا، گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه جلد سوم کتاب «اصول فقه کاربردی»، ت‍ألیف حسین قافی و سعید شریعتی را با موضوع اصول عملیه و تعارض ادله، منتشر کرد.
براساس این گزارش، مجموعه سه جلدی «اصول فقه کاربردی» در شش فصل به بررسی مباحث اصولی می‌پردازد. فصل‌های اول و دوم با عنوان «کلیات و مفاهیم» و «مباحث الفاظ» در جلد نخست کتاب مطرح شده‌اند، که اینک به چاپ دهم رسیده است. جلد دوم کتاب به فصل سوم با عنوان «ادله و منابع فقه» اختصاص یافته است. سه فصل دیگر نیز هم اکنون در قالب جلد سوم کتاب عرضه شده است.
بنا بر این گزارش، در فصل چهارم کتاب با عنوان «اصول عملیه» چهار اصل استصحاب، برائت، احتیاط و تخییر مورد بررسی قرار گرفته و در فصل پنجم، موضوع «تعارض ادله» و ضوابط حل آن مورد بحث واقع شده است. فصل ششم نیز به مسئله «اجتهاد و تقلید» می‌پردازد.
در این جلد نیز همانند جلدهای پیشین، مباحث اصولی با بیانی متقن و روان و با ذکر مثال‌های حقوقی و کاربردی تبیین شده و مباحث عمیق یا حاشیه‌ای در کادر «برای مطالعه بیشتر» قرار گرفته است.

اعلام فراخوان همایش «گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی»
خبر دیگر در هفته جاری مربوط اعلام فراخوان همایش «گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی» است. این همایش در مهرماه سال 1393 در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود.
بر اساس این گزارش، دبیرخانه شورای تحول علوم انسانی بسیج با همکاری مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع)، معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) و پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج، همایشی را در قالب طرح «علم و ایمان» شامل سلسله نشست‌ها، دوره‌ها، سخنرانی‌ها و همایش‌های علوم انسانی اسلامی با عنوان «گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی» برگزار می‌کند.
این گزارش حاکیست، این همایش در سه محور اصلی «تحلیل انتقادی علوم سیاسی غربی»، «شناخت و تحلیل علوم سیاسی اسلامی» و «تبیین وتحلیل دیدگاه‌ها» اعلام فراخوان کرده است.
پژوهشگران علاقه‌مند می‌توانند چکیده مقالات خود را تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه و اصل مقالات را تا ۱۵ تیرماه سال ۱۳۹۳ به نشانی دبیرخانه همایش واقع در تهران، خیابان انقلاب اسلامی، حدفاصل خیابان ابوریحان و فلسطین،جنب نشر شاهد، پلاک  ۱۱۱۸، واحد ۱ یا نشانی ایمیل دبیرخانه elmoiman92@gmail.com ارسال کنند.
در محور «تحلیل انتقادی علوم سیاسی غربی» موضوعاتی همچون نقد معرفت‌شناسانه علوم سیاسی غربی، نقد ماهیت‌شناسانه علوم سیاسی غربی، نقد روش‌شناسانه علوم سیاسی غربی و نقد کاربردی علوم سیاسی غربی به عنوان موضوعات پیشنهادی برای نگارش مقالات اعلام شده است.

تمدید مهلت ارسال چکیده مقالات هجدهمین همایش بزرگداشت ملاصدرا
به گزارش ایکنا، شورای علمی هجدهمین همایش بزرگداشت ملاصدرا که خردادماه 1393 برگزار می‌شود، مهلت ارسال چکیده مقالات به این هایش را تا 16 فروردین‌ماه تمدید کرد.
براساس این گزارش، بنیاد حکمت اسلامی صدرا اعلام کرد که با توجه به درخواست مکرر پژوهشگران برای تمدید مهلت ارسال چکیده مقالات هجدهمین همایش بزرگداشت ملاصدرا، شورای علمی همایش با تمدید این مهلت تا 16 فروردین‌ماه 1393 موافقت کرد. این همایش خردادماه 1393 برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند تا تاریخ مذکور برای ارسال چکیده مقالات و تا ششم اردیبهشت‌ماه برای ارسال اصل مقالات خود اقدام کنند.
بنا بر این گزارش، به مقالاتی که پس از این تاریخ دریافت شوند، ترتیب اثر داده نخواهند شد و نتیجه ارزیابی مقالات دریافتی از طریق ایمیل مولفان اعلام می‌شود.
لازم به ذکر است که فراخوان هجدهمین همایش ملی ملاصدرا با عنوان «فلسفه و صلح جهانی»  اعلام شده و محورهای پیشنهادی عبارت است از «فلسفه و صلح جهانی»، «اسلام، فلسفه اسلامی و صلح جهانی»، «فلسفه، عدالت و صلح جهانی»، «فلسفه، روابط بین‌الملل و صلح جهانی»، «فلسفه، تربیت و صلح جهانی»، «فلسفه و هنر حماسی»، «عرفان اسلامی و صلح جهانی» و یا سایر عناوین و موضوعاتی که به موضوع همایش مرتبط باشد.

شرح آیت‌الله مصباح یزدی بر خطبه فدکیه در «رساترین دادخواهی و روشنگری»
جلد دوم کتاب «رساترین دادخواهی و روشنگری» از آیت‌اللّه مصباح یزدی در شرح خطبه فدکیه از سوی انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد. این کتاب شرح و تفسیر معارف بلند این خطبه شریف است که آیت‌اللّه مصباح یزدی طی 56 جلسه از سخنرانی‌های خود در محل دفتر مقام معظم رهبری در شهر مقدس قم بیان کرده‌اند.
جلد دوم این کتاب در پنج بخش با عناوین «آسیب‌شناسی جامعه اسلامی پس از درگذشت پیامبر(ص)، «احتجاج‌های فاطمه(س)»، «سخن فاطمه(س) با گروه انصار»، «پاسخ ابوبکر به احتجاج فاطمه(س) و اتمام حجت آن حضرت» و «دفاع فاطمه(س) از ولایت در بستر بیماری» سامان یافته است.
یادآور می‌شود، جلد اول این کتاب که سال گذشته، همزمان با ایام فاطمیه دوم منتشر شد، پس از بیان مقدمه‌ای مفصل در زمینه وحدت و اختلاف، و فلسفه ایراد خطبه فدکیه، در سه بخش با عناوین «خداشناسی فاطمه(س)»، «راه و راهنماشناسی فاطمه(س)» و «قرآن‌شناسی فاطمه(س)» تنظیم شده است.
لازم به ذکر است سخنرانی‌های مذکور پیش از این، همراه با چکیده‌ای از مطالب هر جلسه، در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار آیت‌الله مصباح یزدی ارایه شده است.

captcha