مرکز امام علی(ع) تورنتو؛ پایگاه اجتماعی دینی ایرانیان مقیم کانادا
کد خبر: 1394513
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
نگاهی به مراکز اسلامی خارج از کشور/۲

مرکز امام علی(ع) تورنتو؛ پایگاه اجتماعی دینی ایرانیان مقیم کانادا

شعب خارجی: مرکز امام علی(ع) تورنتو یک مرکز ایرانی شیعی است که به پایگاهی مهم جهت برآوردن نیازهای اجتماعی و دینی ایرانیان مقیم کانادا تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه آمریکا، مرکز ایرانی اسلامی امام علی(ع) جهت پاسخگویی به نیازهای معنوی و اجتماعی ایرانیان مقیم کانادا در فوریه 2000 میلادی در شهر تورنتو توسط سید محمد کاظم مصباح موسوی و با همکاری آمنه متقی، همسر وی، تأسیس شد.

وجود چنین مرکزی به عنوان یک پایگاه اجتماعی برای پاسخگویی به نیازهای دینی و اجتماعی هم‌میهنان عزیز در کانادا بی‌سابقه بوده است. این پایگاه در مدت کوتاه فعالیت خود توانسته به عنوان یک تکیه‌گاه معنوی و دینی برای ایرانیان عمل کند و پاسخگوی بسیاری از نیازهای اجتماعی و روحی آنان باشد.

این مرکز در جهت برآوردن نیازهای دینی و فرهنگی جامعه ایرانیان اهداف گوناگونی را دنبال می‌کند. برخی از این اهداف در دست اقدام، و برخی دیگر از برنامه‌های دراز مدت این مرکز هستند.

اهداف در دست اقدام در قالب خدمات فرهنگی و اجتماعی جزء برنامه‌های جاری مرکز محسوب می‌شود که با حضور و شرکت داوطلبانه بی‌نظیر ایرانیان به صورت هفتگی در محل مؤسسه برگزار می‌شود.

گسترش روزافزون توجه و حمایت بی‌دریغ ایرانیان مقیم و سایر مسلمانان از خدمات مرکز و حضور مستمر و چشمگیر آنها عامل اصلی موفقیت مرکز امام علی(ع) تورنتو بوده است.

اهداف دراز مدت مرکز به صورت طرح‌های در دست مطالعه در اختیار متخصصان و مشاوران است؛ مرکز ایرانی اسلامی امام علی (ع) از همکاری و همفکری تعداد قابل توجهی از متخصصان، پزشکان، مهندسان و بازرگانان بهره‌مند است. این افراد به‌طور داوطلبانه همکاری خود را در قالب مشاوره و اجرا در گروه‌های مختلف تصمیم گیری و اجرایی دنبال می‌کنند.

برخی از اهداف مرکز امام علی (ع)

آشناسازی جامعه مسلمان ایرانی به ویژه جوانان و نوجوانان با معارف عالیه اسلامی، تحکیم مبانی خانواده با ترویج ارزش‌ها و مسئولیت‌های آن، حفظ هویت و فرهنگ دینی جامعه ایرانیان مسلمان به منظور پیشگیری از خود بیگانگی، خود گریزی و خداگریزی ،  تحکیم روابط اجتماعی جامعه مسلمان ایرانی، ارائه مشاوره و خدمت‌رسانی به دیگر نیازمندی‌های ایرانیان مسلمان درحد امکان، دستگیری از مستمندان مسلمان و غیرمسلمان، راهنمایی تازه واردان در یافتن شغل و سایر نیازمندی‌ها و حل اختلافات خانوادگی از اهداف این مرکز است.

برنامه‌های جاری مرکز

در حال حاضر برنامه‌های متنوعی مورد استفاده و استقبال گروه زیادی از ایرانیان قرار گرفته است؛ مراسم شب‌های جمعه، نماز جماعت، دعای کمیل، سخنرانی سید محمد کاظم مصباح موسوی، برنامه‌های متنوع برای مناسبت‌های مختلف، پرسش و پاسخ و پذیرایی شام همراه با نشست‌های دوستانه برخی از برنامه‌های این مرکز است.

برنامه‌های آموزشی رایگان

آموزش معارف اسلامی شامل برپایی کلاس‌های اسلام شناسی و  معارف برای گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان، نشست ویژه جوانان، آموزش قرآن ویژه کودکان و نوجوانان، برنامه مخصوص بانوان شامل دعا و نیایش، سخنرانی، پرسش و پاسخ و صرف شام چهارشنبه اول هرماه قمری از برنامه‌های آموزشی رایگان برای علاقمندان است.

 سایرخدمات مرکز 
مشاوره در  ازدواج، مراسم عقد و ازدواج ایرانی و کانادایی به زبان فارسی و انگلیسی، ترجمه رسمی مدارک دولتی و ازدواج، رسیدگی و عیادت از بیماران، کاریابی، روان درمانی با مشاوره متخصصان روانکاو، مراسم شرعی دیگر مانند جشن تکلیف
مراسم ختم، فاتحه و مراسم کامل تدفین از دیگر خدمات این مرکز است.

 احیای مناسبتهای مختلف مذهبی

این مرکز به منظور بزرگداشت اعیاد مذهبی و همچنین ایام شهادت جهت معرفی هرچه بیشتر فرهنگ، تاریخ و ارزش‌های اسلامی، براساس تعلیمات قرآن و عترت(ع) در طول سال مراسم بزرگداشت  برگزار می‌کند.

یادآور می‌شود، تورنتو (به انگلیسی: Toronto) مرکز استان «انتاریو» و پرجمعیت‌ترین شهر کانادا است. تورنتو به عنوان پایتخت اقتصادی کانادا و یکی از مراکز اقتصادی بزرگ جهان محسوب می‌شود. 

* محمد پارسائیان

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
ali edalat
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۱۶ - ۱۹:۴۲
0
0
باسلام و تحیت
اینجانب علی عدالت از اساتید سطوح عالی در حوزه علمیه و تحصیلات حوزوی در حد اجتهاد و سابقه ۲۵ سال تدریس در حوزه متمایل و علاقه مند به همکاری با مرکز اسلامی امام علی (ع) هستم. لطفا مرا راهنمایی کنید که به چه صورت میتوانم در فعالیتهای فرهنگی دینی و آموزشی ان مرکز محترم شرکت کنم. با تشکر
حمیدرضا اشترانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۱ - ۱۲:۱۱
1
0
سلام
تشکر فراوان میکنم از زحماتی که شما برای دیندار نگه داشتن ایرانیان در کانادا می کشید.
اگر مایل بودید طرح هایی برای شکل گیری خانواده بزرگ اسلامی در انجا در اختیارتان بگذارم.
من ارشد پازوتیو سایکولوژی اسلامی هستم و روی تبدیل گزاره های اسلامی به سبک زندگی در کشورهای غیر اسلامی کار کردم.
موید باشید
captcha