اعلام فراخوان همایش «نقش مردم در نظام اسلامی»
کد خبر: 1440374
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳

اعلام فراخوان همایش «نقش مردم در نظام اسلامی»

گروه اندیشه: همایش «نقش مردم در نظام اسلامی» از سلسله همایش‌های فقه حکومتی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، پاییز سال آینده برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، این همایش به منظور کاربست اندیشه‌های اسلامی در تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران و تشکیل تمدن نوین اسلامی، با پشتوانه نظری ولایت فقیه، پاییز سال آینده برگزار خواهد شد و از همین‌رو، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از همه استادان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه برای ارسال مقالات به این همایش دعوت به عمل آورده است.
بنا بر این گزارش، این همایش که مهلت ارسال مقالات آن پایان فروردین‌ماه سال آینده اعلام شده است، در محورهای اصلی «مبادی و مبانی»، «نقش مردم در منابع اسلامی»، «فقه؛ مردم و نظام اسلامی»، «جایگاه مردم در تجربه نظام جمهوری اسلامی ایران»، «مردم، نظام اسلامی و افقهای پیش‌رو» اعلام فراخوان کرده است.
در محور مبادی و مبانی، موضوعاتی نظیر «تحلیل مفهومی مردم در اندیشه اسلامی»، «مبنای هستی‌شناختی، انسان‌شناختی و ارزش‌شناختی جایگاه مردم در نظام اسلامی»، «نسبت مسئله شهروندی و امت در اندیشه اسلامی» پیشنهاد شده است.
در محور نقش مردم در منابع اسلامی نیز پژوهشگران می‌توانند به موضوعاتی همچون «تحلیل تاریخی نقش مردم در حاکمیت دینی»، «تبیین قرآنی جایگاه مردم در نظام اسلامی»، «تحلیل روایی جایگاه مردم در نظام اسلامی»، «نقش مردم در نظام اسلامی در اندیشه متفکران اسلامی» بپردازند.
در محور فقه؛ مردم و نظام اسلامی، موضوعات متعددی همچون «رابطه متقابل مردم و حکومت»، «وظایف فقهی مردم در حاکمیت جور»، «نقش مردم در شکل‌گیری حکومت اسلامی»، «تحلیل فقهی نقش مردم در استمرار حکومت اسلامی»، «تبیین فقهی بیعت در حکومت اسلامی»، «انتخابات و حکومت اسلامی؛ حق یا تکلیف»، «بررسی فقهی تعارض خواست اکثریت و اقلیت در نظام اسلامی»، «تعامل و مناسبات مردم با ولی فقیه در نظام اسلامی» و «شاخص‌های فقهی مشارکت مردمی در نظام اسلامی (امر به معروف و نهی از منکر، شورا، بیعت و...)» می‌تواند موضوع مقالات ارسالی به همایش باشد.
در محور جایگاه مردم در تجربه نظام جمهوری اسلامی ایران، نیز پژوهشگران می‌توانند موضوعاتی همچون «جایگاه مردم در نظام اسلامی در اندیشه امام خمینی»، «جایگاه مردم در نظام اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری»، «نقش مردم در نظام اسلامی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» و «نقش مردم در عبور از بحران های سیاسی جمهوری اسلامی ایران» را مورد بررسی قرار دهند.
در فراخوان همایش و در محور مردم، نظام اسلامی و افق‌های پیش‌رو، نیز دو محور فرعی «آسیب‌شناسی نقش و جایگاه مردم در نظام اسلامی» و «تحلیل جایگاه مردم در حکومت اسلامی با رویکرد آینده‌پژوهی» مطرح شده است.
لازم به ذکر است که ارسال مقالات برای این همایش صرفا از طریق سایت Hamayesh.iki.ac.ir از قسمت سامانه ارسال و پیگیری مقالات امکان‌پذیر است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به اداره همایش‌ها و نشست‌‌های علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی واقع در قم، بلوارجمهوری اسلامی مرجعه کرده و یا با شماره تلفن 32909099 – 025 تماس حاصل کنند.

captcha