یازدهمین همایش دکترین مهدویت فراخوان داد/ خرداد ۹۴؛ زمان برگزاری
کد خبر: 1471638
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹

یازدهمین همایش دکترین مهدویت فراخوان داد/ خرداد ۹۴؛ زمان برگزاری

گروه اندیشه: دبیر اجرایی یازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت از آغاز فراخوان این دوره همایش با موضوع «فرهنگ و تمدن زمینه‌ساز» خبر داد.

حجت‎الاسلام والمسلمین محمدعلی موسوی‌نسب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) با بیان اینکه این همایش در چهار محور اصلی و هر محور با چندین موضوع برگزار می‌شود، گفت: گونه‌شناسی نظریه‌ها در تمدن‌سازی آموزه‌های اسلامی، تحلیل عوامل فرامادی برآمدن تمدن‌ها، نقش اراده انسانی در ساخت تمدن، موضوعات محور اول همایش با عنوان «پایه‌های نظری» را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: همچنین بررسی تحلیلی مطالعات مهدوی در جهان اسلام با رویکرد تمدنی، بررسی تحلیلی موعودپژوهی در غرب با رویکرد تمدنی، جایگاه‌شناسی پیوند با انسان کامل در ساختار و اضلاع تمدن اسلامی از دیگر موضوعات محور اول همایش است.
محور دوم

موسوی نسب بیان کرد: ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فرهنگی و تمدنی آموزه مهدویت، کارکردهای رویکرد فرهنگی و تمدنی به آموزه مهدویت، نقش آموزه مهدویت در احیای فرهنگ و تمدن اسلامی، الزامات و ویژگی‌های رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت از مهم‌ترین موضوعات محور دوم همایش با عنوان «نقش فرهنگی و تمدنی» است.

به گفته وی، معنابخشی انتظار در عصر پسامدرن، نقش انتظار در تحقق امت واحده، امت منتظر به مثابه افق تمدنی، ویژگی فرهنگی و تمدنی عصر ظهور و نقش الگویی آن در فرهنگ و تمدن زمینه ساز از دیگر موضوعات محور دوم همایش است.
محور سوم

دبیر اجرایی همایش محور سوم را «زمنیه‌های تحقق» برشمرد و اظهار کرد: ظرفیت‌ها و قابلیت‌های امت اسلامی در تحقق نقش تمدنی آموزه مهدویت، نقش انقلاب اسلامی ایران در تحقق نقش فرهنگی و تمدنی آموزه مهدویت، بررسی تحلیلی نقش اندیشه مهدویت در تحولات و جنبش‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی جهان اسلام در دهه‌های اخیر با رویکرد تمدنی، از موضوعات محور سوم هستند.

محور چهارم

موسوی نسب افزود: راهبردها و راه‌کار‌های فرهنگی تحقق تمدن زمینه‌ساز، راهبردها و راه‌کارهای اجتماعی ـ سیاسی تحقق فرهنگ و تمدن زمینه‌ساز، راهبردها و راه‌کارهای اقتصادی تحقق فرهنگ و تمدن زمنیه‌ساز نیز موضوعات محور چهارم همایش هستند که با عنوان «راهبردها و راه‌کارها» برگزار می‌شود.

تاریخ ارسال مقالات

وی با بیان اینکه این همایش خردادماه سال 1394 برگزار خواهد شد، گفت: مقالات این همایش باید حداکثر تا بیستم اردیبهشت‌‌ماه 1394 به دبیرخانه همایش ارسال شود؛ مقالات ارائه شده که مضمون آن‌ها به عنوان‌های پیشنهادی فراخوان نزدیک باشد با تأیید کمیته علمی پذیرفته خواهند شد. همچنین مقالات ارائه شده نباید پیش‌تر در دیگر همایش‎های علمی یا مجلات و فصل‌نامه‌های پژوهشی در داخل و خارج از کشور ارائه یا چاپ شده و یا کپی‌برداری از مقالات دیگران باشد.
موسوی نسب یادآورشد: مقالات برگزیده با حضور نویسندگان آنها در همایش ارائه خواهند شد و کمیته علمی همایش، مقالات برگزیده شده را چاپ و منتشر کرده و از ارائه‌کنندگان قدردانی شایسته به‌عمل خواهد آورد.

captcha