به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، روز گذشته در تالار علامه امينی دانشگاه تهران نخستين همايش بازيابی مشاوره با رويكرد معنويتدرمانی در سينما با حضور كارشناس سينما دكتر «شاهحسينی» برگزارشد.
اين مراسم با نمايش صحنههايی از آثار برتر تاريخ سينما كه به بحث معجزه پرداختهبود آغاز شد و در ابتدا دكتر «شاهحسينی» اظهار كرد: امروز انسان با فقدان و بحران معنا مواجه است، انسانی كه دوران متفاوتی را طی كرده و در اين گذر طولانی برای جبران خلاء فطری معنا و در پی يافتن جايگزينی برای آن به دستاويزهای متعددی آويختهاست. در جامعه مدرن بشری ديگر مكاتبی كه به اصالت غريزه، اصالت عقل، اصالت تجربه، اصالت علم، اصالت حس، اصالت فلسفه و دهها ايدئولوژی ديگر قائل بودهاند راه به جايی نبردهاند.
وی ادامه داد: بشر مدرن در اين عرصه تكيهگاهی قابل اتكا، برای فردای خود ندارند. انسان معنای زندگی را فراموش كرده و به بحران هويت مبتلاست. فرد مبتلا به بحران هويت در اثر بيگانگی از خدا، خود و طبيعت، همواره خود را در جهان تنها ديده و بیهويتی انسان، نشانگان خود را در پوچگرايی، افسردگی، اعتياد، لذتگرايی افراطی جنسی و انواع مختلف آسيبهای روانی و اجتماعی آشكار میسازد.
«شاه حسينی» خاطرنشان ساخت: همين مسأله باعث تلاش انديشمندان در جهت يافتن راه حلی برای اين بحران جهانی شدهاست تا با يافتن معنايی واقعی، آرامش و امنيت را به بشر بازگرداند.
اين كارشناس سينما تصريح كرد: توجه به دين و معنويت در فرهنگهای مختلف و ايجاد مكاتب فكری و اديانی بشرساخته نيز در پی بهرهبری سودجويان شكل گرفتهاست. چنانچه در دنيای امروز انواع معنويت را از نظر ماهيت میتوان به دو دسته كلی تقسيمبندی كرد:
معنويت «قارچی_ زمينی» كه شامل معنويت قبيلهای، فمينيستی و تئوسوفی میشود و معنويت «كهكشانی_ آسمانی» كه شامل معنويت يهودی، مسيحی، اسلامی و به طور كلی معنويت توحيدی است.
اين كارشناس افزود: توجه به معنويت و دين در روانشناسی نيز از حدود بيست سال پيش آغاز شده و در سالهای اخير متناسب با افزايش نياز بشر، در طليعه هزاره سوم ميلادی پيشرفت قابلتوجهی يافتهاست.
وی همچنين تصريح كرد: امروزه معنويتی قابل درك و پذيرش است كه صور و اصطلاحاتش در زندگی كاربردی ديدهشود. خاصه اينكه حقيقت نظام علمی و عملی حاكم بر معنويت به سهولت اين امكان را فراهم میكند به شرط آنكه فعاليتهای ضروری در اين زمينه انجام شود، حتی امروز در عرصههای اجتماعی و عملی همچون سينما، با وجود غوغای فرمگرايان معناستيز میتوان ردپايی از سينمای شهودی و معنوی را در دنيای مدرن و فرامدرن جستجو كرد.
وی به تفاوت معنايی و محتوايی دين و معنويت اشاره كرد و گفت: در باب تفاوتهای معنايی و محتوايی دين و معنويت، مباحث زيادی در گرفته است كه از آن جمله «ريچاردز و برگين» در كتاب خود، مداخلههای معنوی در روان درمانی را به صورت زير عنوان كردهاند:
1 ـ دعا كردن برای مراجعان و ترغيب آنان به دعا
2 ـ بحث در مورد مسائل الهی
3 ـ استفاده از نوشتههای كتابهای مقدس
4 ـ استفاده از فنون تنآرايی معنوی و تصويرسازی
5 ـ ترغيب مراجعان به بخشش و ايثار
6 ـ كمك كردن به مراجعان برای هماهنگ كردن و همخوان بودن با ارزشهای معنوی
7 ـ خود فاش سازی عقايد و تجربههای معنوی
8 ـ مشاوره با رهبران مذهبی
9 ـ استفاده از كتابدرمانی مذهبی.
«شاه حسينی» ادامه داد: «الگينز» معنويت را دارای يك ساختار چندبعدی میداند كه شامل 9 بخش میشود(فرا مادی، معنا و هدف در زندگی، داشتن رسالت در زندگی، تقدس زندگی، بیاهميتی ارزشهای مادی، نوع دوستی، آرمانگرايی، آگاهی از تراژدی، ثمرات معنوی). «والتر پرينسيپه» در فهم معنويت سه سطح متمايز اما وابسته به يك ديگر را بازمیشناسد (سطح تجربه يا عمل، سطح آموزههای برخواسته از اين عمل، سطح پژوهش نظاممند تطبيقی و انتقادی) كه تمام اين سطوح نيازمند حضور و ايجاد زمينههای معنوی به صورتی قابل تجربه در محيط است.
وی افزود: در باب ارتباط معنويت و سلامت روان میتوان به تأثير معنويت در ايجاد هويت انسجام يافته فرد بر اساس باورهای ذهنی منطقی و احساس حضور و داشتن پشتوانهای مستحكم و قابل اتكا اشاره كرد چراكه معنويت، برجستگی اين امر است كه رابطه ما با خداوند به استمرار و شفافيت نياز دارد تا بتوانيم از غفلت تنهايی بهدرآييم و سلامت روان خود و جامعه را فراهم كنيم.
«شاهحسينی» اظهار داشت: رابطه عاشقانه با معبود نيازمند برخورداری از دستورالعملها و فرايضی است كه مداومت آنها سلامت شناخت و باورهای او را تضمين كند. در اين منظر استفاده از كاملترين مكتب و ايدئولوژی معنوی آسمانی، دين اسلام است و با توجه به تعاليم انسانساز قرآن معنويت اسلامی گستردهترين، مؤثرترين، جامعترين معنويت بشری در طول تاريخ حيات بشری بودهاست و آثار آن در طول تاريخ در پرورش انسانهای سالم و متعالی ديده شدهاست.
اين كارشناس ادامه داد: ترديدی نيست كه روان درمانی به هر نوع فرآيند بازآموزی اطلاق میشود كه هدفش كمك به فرد رنجور با استفاده از روشهای درمانی و اساسآ روانی است، اما تجزيه شخصيت انسان و استفاده صرف از ابزارهای مادی و تجربی به اين منظور، از جمله خطاهای روانشناسان تجربی بوده است، روانكاوی و روشهای كلينيكی نيز به تنهايی نمیتواند رفتار كلی و شخصيت آدمی را بشناسند؛ بدين لحاظ است كه نيازمند عمق بخشيدن به مفاهيم ارزشی، ارائه معنا و هدفمندی در زندگی، خودشناسی و بازيابی هويت و راهنماشناسی با اتكا به نياز بشر در بعد معنوی میشويم، لذا برماست تا با كاربرد فنون و ارزشهای مشاوره علمی در راستای اهداف دينی و اسلامی، قرآنی و حل مشكلات و اختلالات روانی و رفتاری و اخلاقی آشنا شده و با بهكارگيری اصول و فنون علمی مشاوره دينی به درمان و ساخت شخصيت سالم بپردازيم.
وی در خاتمه هدف از اين همايش را اينچنين توصيف كرد: برگزاری همايش «بازيابی مشاوره با رويكرد معنويت درمانی در سينما»، تبيين جايگاه معنويت مشاوره، آشنايی مشاوران با روشهای معنويتدرمانی و ارتقای سطح بهداشت و روان دانشجويان با تقويت سطح علمی، معنوی مشاوران است، در اين همايش مبنای بحث بر اساس ديدگاه اسلام را درباره معيارهای سلامت روان انسان و آسيبشناسی رفتاری و شخصيتی بيان كرده و آنگاه به توضيح روشهای مشاوره و رواندرمانی توحيدی، مثبتنگری با رويكرد اسلامی و قرآنی، معنويت و سلامت رفتار، معنويت و مداخلات رواندرمانی، معنويت و توسعه شخصيت و معنويت درمانی از منظر سينما بودهاست.