معنويت درمانی راهی برای شفای جسم و ذهن
کد خبر: 1529201
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۹:۵۶

معنويت درمانی راهی برای شفای جسم و ذهن

گروه گزارش: برگزاری اولين همايش يك روزه بازيابی مشاوره با رويكرد «معنويت درمانی» از جمله برنامه‌هايی بود كه در سال جاری در تالار علامه امينی دانشگاه تهران و به همت مركز مشاوره دانشگاه جامع علمی ــ‌ كاربردی، روز گذشته (8 اسفندماه) برگزار شد.

برگزاركنندگان اين همايش اهداف پنج گانه‌ای را تدوين كرده بودند كه براساس آن بتوان زندگی را با نور معنويت شفا داد و انسان، فارغ از بندهايی خود را در آن تنيده است به بالندگی دست يابد.
اين اهداف عبارتند از:
1- تبيين راهبردهای اجرايی در خصوص تقويت و راه‌اندازی كانون‌های مشاوره، سايت مشاوره و مشاوره تلفنی
2- تبيين جايگاه معنويت و مذهب در فرآيند مشاوره راهنمايی
3- آشنايی با روش‌های معنويت درمانی
4- ارتقای سطح بهداشت روان دانشجويان با تقويت سطح علمی ــ معنوی مشاوران
5- تقويت همكاری مسئولين اجرايی و حمايت آنها جهت نهادينه كردن مشاوره دانشجويی در مراكز
همايش بازيابی مشاوره با رويكرد معنويت درمانی با تلاوت آياتی از كلام الله مجيد و پخش سرود جمهوری اسلامی ايران آغاز شد.
ارائه گزارش و تشريح اهداف همايش توسط حسين‌زاده، دبير علمی همايش و خيرمقدم توسط دكتر بلندی، رييس دانشگاه علمی ــ‌ كاربردی عنوان برنامه‌های بعد بود.
در ادامه دكتر غلامعلی افروز، چهره ماندگار كشور و رييس سازمان نظام روان‌شناسی سخنرانی خود با عنوان «مثبت‌نگری با رويكرد اسلامی» را انجام داد.
سخنران بعدی همايش، دكتر نظيمی، معاون فرهنگی دانشگاه پيام نور بود كه با موضوع «معنويت و سلامت رفتار» به سمع و نظر شركت كنندگان در همايش رسيد.
دكتر محمود گلزاری، روان‌شناس و پژوهشگر در حوزه روان شناسی «دين»، ديگر سخنران همايش معنويت درمانی بود.
وی در سخنرانی خود در اين همايش گفت: توجه به دين و معنويت در روان شناسی كه از بيست سال پيش آغاز شده در سال‌های اخير به سرعت گسترش يافته در طليعه هزاره سوم ميلادی، هماهنگ با مثبت‌گرايی به رويكردی مهم در مشاوره روان درمانی تبديل شده است.
و ی در ادامه سخنان خود اظهار كرد: الكنيز (روانشناس مطرح غربی) معنويت را دارای يك ساختار چند بعدی می‌داند كه شامل نه بخش می‌شود. اين بخش‌ها شامل 1- فرامادی 2- معنا و هدف در زندگی 3- داشتن رسالت در زندگی 4- تقدس زندگی 5- بی‌اهميتی ارزش‌های مادی 6- نوع‌دوستی 7- آرمان‌گرايی 8- آگاهی از تراژدی 9- ثمرات معنوی می‌شود. نويسنده كتاب «زندگی‌های معنوی و الدين داغديده» معنويت را داشتن معنای فراسوی زمان حال و توجه به پيامدهای دراز مدت اخلاقی تعريف می‌كند.
دكتر گلزار در پايان سخنان خود افزود: در باب تفاوت معنايی و محتوايی بين دين، مبحث‌های زيادی در گرفته كه مجال وسيع‌تری را می‌طلبد. ريچاردز وبرگين، در كتاب «راهبردهای معنوی» در مشاوره و روان درمانی كه از طرف انجمن روان شناسی آمريكا منتشر شده است، مداخله‌های معنوی در روان درمانی به صورت زير عنوان می‌كند:
1- دعا كردن برای مراجعان و ترغيب آنان برای دعا كردن
2- بحث در مورد مسايل الهی
3- استفاده از نوشته‌های كتاب مقدس
4- استفاده از فنون تن‌آرای معنوی و تصويرسازی
5- ترغيب مراجعان به بخشش و ايثار
6- كمك كردن به مراجعان برای هماهنگ كردن و همخوان بودن با ارزش‌های معنوی
7- خودفاش‌سازی عقايد و تجربه‌های معنوی
8- مشاوره با رهبران مذهبی
9- استفاده از كتاب درمانی مذهبی
سخنرانی دكتر تقی‌زاده، پژوهشگر در حوزه روان شناسی، آغازگر برنامه‌های بعد از ظهر بود كه با عنوان «معنويت و توسعه شخصيت» بيان شد.
از ديگر برنامه‌های اولين همايش «بازيابی مشاور و با رويكرد معنويت درمانی» نمايش فيلم و تحليل دكتر شاه حسينی، محقق و منتقد سينما با عنوان «معنويت درمانی از منظر سينما» بود كه مورد استقبال قابل توجه حاضران در همايش صورت گرفت.
وی در ابتدای سخنان خود گفت: نسبت سينما با معنويت از معدود مساحات شهودی و معرفتی است كه طی عمر يكصد و چند ساله سينما همواره دغدغه گروهی از فيلمسازان برگزيده بوده است. حتی امروز هم با وجود غوغای فرم‌گرايان معناستيز، هنوز می‌توان ردپايی از سينمای شهودی و معنوی را در دنيای مدرن و فرامدرن جستجو كرد. لاجرم در اين مجال محدود، تلاش‌ها بر اين است تا نقش درمانگر سينمای معنوی را بر آلام انسان بريده از آسمان و تنيده بر زمين نشان دهيم و شايد پاسخی بيابيم بر اين سؤال كه آيا هنوز هم برای وقوع يك معجزه بزرگ اميدی هست؟‌
captcha