كتاب «انتظار و منتظران» منتشر شد
کد خبر: 1561654
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۸۶ - ۰۸:۴۸
با تازه‌های نشر:

كتاب «انتظار و منتظران» منتشر شد

گروه انديشه: كتاب «انتظار و منتظران» تأليف «سكينه سميارين» به كوشش انتشارات «به‌آوران» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، مؤلف اين اثر را در يازده بخش تنظيم و تهيه كرده است. بخش اول كه مفهوم، ارزش و فضيلت انتظار نام دارد. شامل دو فصل است كه فصل اول آن شامل مفهوم واقعی و ارزش انتظار است. فصل دوم نيز شامل مباحث فضيلت انتظار، چرا اين همه فضيلت؟، انتظار و حلقه اتصال شيعه با امام معصوم (ع)، انتظار، معيار ارزش انسان‌ها و انتظار، عامل پويايی و سازندگی فرد و اجتماع است.
بخش دوم با نام انتظار از نظر كتاب، سنت و عقل، شامل 4 فصل است. در فصل اول انتظار از نظر قرآن، ذخيره خدا، انتظار از نظر سنت بحث می‌شود. فصل دوم، سوم و چهارم به‌ترتيب شامل عناوين؛ انتظار در تاريخ شيعه، انتظار از نظر علم و عقل و انتظار از نظر اهل عامه است.
زنده ياد سكينه سمياری در بخش سوم به بحث منتظر چه كسی و عامل انتظار او می‌پردازد. فصل اول اين بخش با نام اكنون ما انتظار چه كسی را می‌كشيم؟ شامل مباحث مطلع نور و دوران زندگی آن حضرت است. فصل دوم اين بخش نيز كه در مورد چرا ما بايد انتظار مهدی (عج) بكشيم؟، شامل مبحثی در مورد حقوق امام زمان است كه اين حقوق شامل حق وجود، حق بقا، حق مؤدت، حق نعمت، حق پدری، حق مؤلا، حق عالم و حق رهبری است. همچنين فصل دوم اين بخش به بحث مشخصات انتظار بزرگ چيست؟ می‌پردازد.
در بخش چهارم كتاب، انتظار از ديدگاه اديان، علما و دانشمندان مختلف مورد تحقيق قرار گرفته است. در فصل اول از اين بخش، مسئله انتظار از ديدگاه اديان و آئين‌های مختلفی مانند: زرتشتی، هندی، داوودی، بودايی، يهوديت و مسيحيت بحث می‌شود. نويسنده در فصل دوم انتظار را از ديدگاه علمايی مانند: امام خمينی(ره)، شهيد مطهری و شهيد صدر مورد تحقيق و تفسير قرار داده است. در فصل سوم اين بخش انتظار از ديدگاه فيلسوفان و دانشمندانی مانند: دار مستتر، آلبرت انشتين، هانری كربن، آلفرد توين‌بی و برتراند راسل توضيح داده شده است.
در بخش پنجم، انواع ريشه‌ها و تأثيرات انتظار تبيين شده است.فصل اول اين بخش با نام انواع انتظارات، شامل انتظار ويرانگر و انتظار سازنده است. در فصل دوم اين بخش با عنوان ريشه‌های انتظار، مباحث ظلم و جنگ و فقر، سرشت و بافت انسان، كنجكاوی و انفجار نيروها مورد نظر نويسنده قرار گرفته‌اند. در فصل سوم اين بخش، تأثيرات انتظار با مصاديق توجه، تعهد، انس، توسل و آمادگی مورد تبيين قرار گرفته است.
در بخش ششم با عنوان احيای انديشه و فرهنگ انتظار، شامل دو بخش است. فصل اول با نام احيای انديشه انتظار، مباحث انتظار، زمينه ساز قدرت است و انتظار، رمز پايداری است مورد بحث قرار گرفته است.
مباحث؛ لزوم تحديد حيات فكری و فرهنگی، ضرورت خروج از موضع انفعالی در وقت غلبه فرهنگ غيرخودی، ضرورت اتكاء به حجت، احيا و اقامه عدل در ميان مردم، حراست از مواريث فرهنگی، اصلاح دين و دنيای مردم در گرو اصلاح امور آنان است، ضرورت آمادگی، ضرورت اتخاذ يك استراتژی در عصر حاضر و ايجاد انگيزه و شور ميان جوانان و اصلاح اخلاقی و عملی در فصلی با عنوان احيای فرهنگ انتظار جای گرفته اند.
بخش هفتم، با نام زمينه‌سازی و جهانی شدن انتظار، شامل دو فصل است. در فصل اول اين بخش با عنوان زمينه‌سازی انتظار، مباحث جاذبيت قرآن، علم و انديشه، استقامت، پايداری و شجاعت، زهد و رعايت اخلاق، ايمان و توكل به خدا، تعاون و همكاری، برخوردها و روش‌های منطقی با يكديگر، توجه به طبقه مستضعف، اتحاد و انسجام مسلمانان، رهبر شايسته، توجه به جهانی بودن، لزوم برنامه‌ريزی را مورد تشريح و تبيين قرار می‌دهد.
فصل دوم اين بخش با عنوان جهانی شدن انتظار، شامل سرفصل‌های زير است: معيارهای جهانی شدن انتظار، جهانی كردن فرهنگ اسلامی، گسترش آگاهی و دانايی جهانی، نفی نظام‌های سلطه جهانی، گسترش عدل جهانی، ريشه سوزی استثمار جهانی، آمادگی‌های تكنولوژيك و ارتباطی، آمادگی فكری و فرهنگی و آمادگی فردی و جمعی.
بخش هشتم كتاب با عنوان فلسفه و ابعاد انتظار، شامل دو فصل است. در فصل اول با نام فلسفه انتظار خودسازی، خودياری‌های اجتماعی، عدم تسليم در برابر آلودگی‌ها و مبارزه با آن، عامل مقاومت و حركت، سازندگی انسان مورد بحث واقع شده است و در فصل دوم با عنوان ابعاد انتظار بعد عملی و عقيدتی انتظار توضيح داده شده است.
در بخش نهم كتاب كه آسيب‌شناسی و آسيب‌زدايی از انتظار نام دارد. نويسنده در فصل اول با نام آسيب‌شناسی انتظار با برشمردن اين آسيب‌ها در فصل دوم آسيب‌زدايی از انتظار را شرح می‌دهد.
نويسنده آسيب‌های انتظار را با عناوين دلسردی و يأس، ترديد در اعتقادات، فرار از مسئوليت، جهل و بی‌خبری، سياستی استعمارگران، ضعف و ناكارآمدی روش‌ها، استفاده از تخريب به جای ترغيب، عدم بهره‌گيری از روش‌های درونی‌سازی، عدم توجه به ايجاد يك بستر مناسب و مستعد برای پذيرش پيام مورد مطالعه و تحقيق قرار گرفته است.
نويسنده در بخش دهم، به تعريف منتظران و ويژگی‌های آن‌ها پرداخته و ويژگی‌های منتظران را از ديدگاه قرآن و سنت توضيح می‌دهد و در فصل دوم ويژگی منتظران را از جنبه‌های مختلف عقيدتی، روحی، عملی و رفتاری و حنبه جهانی شدن را توضيح می‌دهد.
درفصل يازدهم، تربيت و وظايف نسل منتظر تبيين شده است. در فصل اول اين بخش فضا‌‌سازی، اهميت دادن به مسئله انتظار بحث شده است و در فصل دوم اين بخش وظايف منتظران آمده است. تحصيل شناخت صفات و ويژگی‌های آن حضرت، انتظار فرج و ظهور آن حضرت (عج)، شناختن علامت‌های ظهور، تجديد بيعت با آن حضرت، صبر بر اذيت و تكذيب، پيوند با مقام ولايت، ارتباط با فقها و مراجع تقليد، برپايی امر به معروف و نهی از منكر و ...از وظايف منتظران نام برده شده است.
پايان كتاب شامل خلاصه‌ای از مباحث كتاب، پيشنهاد و نتيجه است.
در بخشی از مقدمه كتاب به قلم نويسنده می‌خوانيم: «انتظار چيست؟، منتظر كيست؟ اين كتاب می‌كوشد تا خواننده را در يافتن پاسخ‌های روشن برای دو سئوال فوق ياری كند. انتظار يك مقوله اعتقادی - اجتماعی است و منتظر فردی است كه به خاطر انديشه‌ای كه به آن ايمان دارد، خود را به شناخت و انجام يك سلسله تعهدات ويژه موظف كند. از آنجا كه انتظار مقوله‌ای اعتقادی است پس بايد ريشه در كتاب و سنت داشته باشد.»
در بخش ديگری از مقدمه آمده است: «از آنجا كه منتظر شاهد است پس در پيشاپيش صفوف
منتظران پيشوای گرانمايه‌اش حضرت مهدی (عج) قرار دارد و سرحلقه چشم به راهان آن نظام خود اوست. از اين رو به شدت می‌كوشد تا با آشنايی هر چه بيشتر با پيشوا و مكتبش خود را آماده حضور در اين ميدان كند.»
كتاب «انتظار و منتظران» توسط «سكينه سمياری» به تازگی و به كوشش انتشارات «به‌آوران» در تيرماه 86 به شمارگان 1000 نسخه منتشر شده است و در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
captcha