جشنواره امام رضا (ع) آئين‌های فراموش شده را زنده می‌كند
کد خبر: 1602859
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۴

جشنواره امام رضا (ع) آئين‌های فراموش شده را زنده می‌كند

گروه اجتماعی: مدير كل صدا و سيمای مركز اردبيل گفت: برپايی جشنواره امام رضا (ع) بسياری از آئين‌های فراموش شده تاريخ كهن ايران زمين را احيا می‌كند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) منطقه شمال‌غرب كشور، به نقل از كميته اطلاع‌رسانی پنجمين جشنواره فرهنگی ـ هنری امام رضا (ع)، «عادل قديمی» مدير كل صدا و سيمای مركز اردبيل با بيان اين مطلب اظهار كرد: اين حركت فرهنگی شايد يكی از روش‌های بسيار مناسب و تأثيرگذاری است كه می‌تواند ابعاد وجود حضرت ثامن‌الحجج (ع) را در كشور ايران و همچنين ساير كشورها بيان كند.
وی در ادامه افزود: وجود پربركت امام هشتم (ع) در ايران اسلامی باعث شده علاوه بر ايجاد روح معنوی در قلب دوستدارانش، آئين‌ها و آداب متعددی در بين مردم ايران ايجاد كرده است از آن جمله آئين چاوشی‌خوانی، آئين خداحافظی با اقوام به هنگام عزم سفر به ديار خراسان است كه اين همه آئين و رسوم كه ميراث گران‌سنگ فرهنگ ملی است به بركت چنين جشنواره ای می‌تواند در اذهان عمومی ثبت و احيا شود.
وی يكی از نعمات خفيه خداوندی را در ايران وجود حضرت ثامن الحجج (ع) دانست و تصريح كرد: سفر هر ساله نزديك به يك سوم جمعيت ايران به خراسان همايشی است كه در آن نگاه‌ها يك سو و دل‌ها يك زمزمه را هم نوا می‌شوند و پيوند با اهل بيت(ع) و محبت به امام(ع) و عشق بر ولايت علی بن ابيطالب(ع) بزرگترين نشانه اتحاد ملی است.
«قديمی»، تسرٌی دادن شعائر اسلامی و دينی در ميان مردم را به صورت مراسم و جشنواره ماندگار و تأثيرگذار دانست و افزود: صدا و سيما می‌تواند با اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص كم و كيف جشنواره در قالب برنامه‌سازی راديويی و تلويزيونی به وظيفه خود عمل كند.
وی در پايان تأكيد كرد: فضاسازی مناسب پيرامون اهميت موضوع و طرح جشنواره به عنوان يك رخداد فرهنگی و مذهبی بسيار مهم، انعكاس مطلوب خبری جشنواره از شبكه‌های ملی و استانی و همچنين بهره‌برداری از آثار ارايه شده در جشنواره طی چندين برنامه راديويی و تلويزيونی بعد از اتمام جشنواره مهم‌ترين كاری است كه رسانه‌ها می‌توانند انجام دهند.
captcha