آيسسكو تخريب مسجد ام طوبی را محكوم‌كرد
کد خبر: 1626861
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۳

آيسسكو تخريب مسجد ام طوبی را محكوم‌كرد

گروه بين‌الملل: سازمان آموزش، علوم و فرهنگ اسلامی(آيسسكو)، ديروز 16 بهمن‌ با صدور بيانيه‌ای تصميم اسراييل مبنی بر تخريب مسجد ام‌طوبی در شرق بيت‌المقدس را به‌شدت محكوم‌كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از خبرگزاری رسمی امارات، آيسسكو اعلام‌كرد: اظهارات شهرداری قدس وابسته به مقامات رژيم صهيونيستی برای حفاری در مسجد 700 ساله منطقه «العمری» و تخريب اين مسجد تاريخی هرگز پذيرفتنی نخواهد‌بود.
در اين بيانيه آمده‌است: تخريب اين مكان تاريخی توهين به مقدسات اسلامی و مخالف قوانين بين‌المللی، توافقنامه‌ ژنو و تصميمات انجمن بين‌المللی ميراث بشری وابسته به يونسكو خواهد‌بود و تمامی سازمان‌های بين‌المللی بايد با اعمال فشار بر اسراييل، سردمداران اين رژيم را از تصميم خود منصرف‌كنند.
آيسسكو در پايان اين بيانيه از كشورهای عضو سازمان كنفرانس اسلامی، واكنش فوری برای جلوگيری از عملی‌شدن اين تصميم و تلاش برای حفظ آثار تاريخی اسلامی فلسطين را خواستار شده‌است.
از سوی ديگر، «خلود دعبيس»، وزير گردشگری فلسطين ضمن محكوميت شديد تصميم اسراييل برای تخريب مسجد تاريخی ام طوبی، لغو فوری اين عمليات و توقف تخريب اماكن فرهنگی، تاريخی و دينی در فلسطين را خواستار‌شد.
در همين راستا، مسئولان انجمن آثار باستانی مصر نيز اقدام مذكور اسراييل را محكوم‌كرده و «محمد عبدالمقصود»، رييس اداره مركزی انجمن آثار باستانی مصر از تمامی سازمان‌های بين‌المللی همچون(ICOMOS) سازمان بين‌المللی محافظت از ميراث فرهنگی و (ICOM) شورای بين‌المللی موزه‌ها، مسئولان اماكن باستانی بيت‌المقدس و ديگر مؤسسه‌های باستان‌شناسی جهان خواست اسراييل را از هرگونه اقدام عملی در اين زمينه منصرف‌كنند.
captcha