كتاب «هدايةالحجاج: سفرنامه مكه» منتشر شد
کد خبر: 1627428
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۳

كتاب «هدايةالحجاج: سفرنامه مكه» منتشر شد

گروه انديشه: كتاب «هدايةالحجاج: سفرنامه مكه»، نوشته «سيدمحمدرضا طباطبائی تبريزی» با تصحيح «رسول جعفريان»، توسط نشر مورخ منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، سفرنامه حج يا هدايةالحجاج مربوط به سفری است كه وی همراه ميرزا «شفيع ثقةالاسلام»، در سال 1296 هـ.ق به حج مشرف شده است.
نام مؤلف براساس آن‌چه كه خود در ابتدای كتاب آورده، چنين است: «محمدرضا بن عبدالجليل الحسنی الحسينی الطباطبائی تبريز[ی] الاصل و المسكن». خوشبختانه مؤلف اين اندازه توجه داشته است كه در اين اثر، شرح حال خود را هر چند به اختصار بنگارد.
مؤلف سال تولد خويش را ننوشته، اما از تحصيلات خود ياد كرده و اين مطلب به ما كمك می‌كند تا حساسيت‌های او را در اين نوشته به خصوص درباره اطلاعات جغرافيايی كه به دست می‌دهد، درك كنيم.
نامبرده از خاندان سادات طباطبائی تبريز است كه از برجسته‌ترين و شناخته‌شده‌ترين خاندان‌های سادات در خطه آذربايجان هستند. پدرش هم از كارگزاران دولتی و مسئول چاپارخانه‌های ميان تهران و تبريز بوده ‌است.
تنها نسخه كتاب كه شناخته شده، در كتابخانه مرحوم ملك به شماره 2357 ثبت شده است. نسخه‌ مزبور را كه بسيار عالی و خوش‌خط و شامل 157 برگ بود، با حمايت حجت‌الاسلام و المسلمين «الهی خراسانی» و همكاری صميمانه بخش خطی كتابخانه آستان قدس رضوی توسط مصحح دريافت شد.
متن از روی نسخه موجود تايپ شد و در فرصت عمره‌ای كه مصحح در شهريور 1386 در حرمين بود، آن را به همراه همسرش مقابله كرده و در بازگشت مقدمه‌ای نوشته و اشكالات موجود را تا حد امكان رفع كرده است.
نويسنده خود برای بسياری از موارد عناوينی انتخاب كرده بود، اما مواردی هم وجود داشت كه لازم بود عناوينی افزوده شود تا كار استفاده از كتاب آسان‌تر شود. اين موارد در كروشه آورده شده‌اند.
چاپ نخست كتاب «هدايةالحجاج: سفرنامه مكه»، در 296 صفحه وزيری (شوميز)، با قيمت 25000 ريال و شمارگان 1000 نسخه، در پاييز سال جاری منتشر شده است.
captcha