«فاطمه اختصاری» شاعر و منتقد در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: سالهاست كه شعر آيينی و مذهبی در هر سبكی سروده میشود، به طوریكه به جزء مهمی از ادبيات فارسی تبديل شده است. اما شعر آيينی امروز ،خودش را از مضامين، كلمات و فرمهای كليشهای شعرهای گذشته بالا كشيده كه اين مهم شايد با استفاده از دستاوردهای تفكر مدرن و پسامدرن به منصه ظهور رسيده باشد.
او ادامه داد: اگر جزءگرا تر به اين مساله بنگريم می توانيم اين تغييرات را به چند بخش تقسيم كنيم .يكی از تغييرات مهم، زاويه ديد شاعر به مفاهيم مذهبی و آيينی است. ديگر تعاريف و توصيفهای طولانی از چهره ی ائمه و صحنههای نبرد در اشعار مدرن(حداقل در شكل كلاسيك خود) جايی ندارند . حتی مدح و استمداد نيز از شكلهای تجربه شده و كليشه ای خارج شده و به شيوههای جديدتری بيان می شوند.برای مثال میتوان به اين بيت از « شهريار قلی زاده» اشاره كرد:
به مهربانی دستان تو گره خورده است
نگاه خيس من و اضطراب آهوها
او افزود: اين تغييرات نه تنها باعث دوری مخاطب از مضامين عرفانی و مذهبی نشده بلكه با وارد شدن راوی، «من» مخاطب احساس نزديكی بيشتری با شعر میكند و ارتباط بهتری را با اثر برقرار میكند. مانند اين مصرع از «مونا زنده دل»:
من فقط بچه ی بدی بودم كه يكی توی صحن گم كرده
اختصاری ادامه داد: در آثار مدرن امروز، شاعران فقط به آودن كلمات نمادين بسنده نكردهاند بلكه با جسارتی نو ،هرچند با حفظ شان ائمه و رعايت حريمها، فضاهای جديدی را در شعر تجربه میكنند.اين اتفاق در اين بيت از «سيد مهدی موسوی» به خوبی قابل مشاهده است:
همه ی قم به چادرت وصل است« لعن الله امه» كه به تو ...
كه چهل روز، صبح غمگينم كه كم آورده «عن مراتبكم»
او همچنين گفت: در بعضی از اشعار ما روايتهايی داستانی را دنبال میكنيم كه در اكثر آنها نامی از ائمه برده نشده ولی با ايجاد فضای روحانی و خلق نمادهايی تازه مخاطب خودش را با مسايل معنوی درگير میكند.
نزديك من نيا…دل من هم گرفته است
اين يك مونو لوگ است، فضا :«جايی از حرم» (سامره اسدزاده)
او همچنين در پايان گفت: بسيار شنيدهايم كه جامعه شناسان میگويند نسل جوان امروز از معنويات فاصله گرفته است. شايد علتش همين مدرنيسم و زندگی ماشينی باشد ولی رويكردهای پسامدرن به مذهب، در ادامه ی مدرنيسم باعث رشد و تعالی شعر آيينی شده است. شعر آيينی امروز با قضاوت نكردن، انتهای باز در آثار ، ايجاد حس نزديك و همزاد پنداری مخاطب با اثر و خيلی از خصوصيات ديگر خود میتواند ذهن خسته پر از دود و بوق مخاطب امروز را دوباره با انديشههای عرفانی و مذهبی گره بزند.