بهره‌مندی از فرهنگ ‌بسيجی در آثار سينمايی باعث گسترش فرهنگ پهلوانی می‌شود
کد خبر: 1678146
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۸

بهره‌مندی از فرهنگ ‌بسيجی در آثار سينمايی باعث گسترش فرهنگ پهلوانی می‌شود

گروه هنر: يكی از روش‌های بسط فرهنگ پهلوانی، بهره‌گيری از فرهنگ انقلابی و بسيجی و گسترش آن از طريق سينما است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از روابط عمومی معاونت امور سينمايی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا جعفری‌جلوه كه در نشست انعقاد تفاهم‌نامه همكاری‌های مشترك فی‌مابين معاونت امور سينمايی و فدراسيون ورزشی پهلوانی و زورخانه‌ای در اين معاونت حضور يافت، در ابتدا با اشاره به ايام ماه رجب و تقارن ايام با امضای اين تفاهم‌نامه گفت: در ايامی هستيم كه محشون از فرصت‌های معنوی بسيار است كه همه مزين به مناسبت‌های ويژه و يادگاری‌های فوق‌العاده‌ای است كه در رأس آن‌ها ولادت حضرت علی(ع) اسوه عالی پهلوانی و امير اين پهنه و صحنه است. بزرگ‌مردی كه سرحلقه اهل فتوت و مروت و مرام است، كسی كه بی‌ نام او هيچ زنگی به صدا در نمی‌آيد و هيچ گودی چرخ و رقص معنوی شورانگيز را به خود نمی‌بيند و هيچ پهلوانی بی‌ياد او نه پا به عرصه می‌گذارد و نه پا بيرون می‌نهد.
معاون امور سينمايی با اشاره به وصف «لا فتی‌ الا علی لا سيف الا ذوالفقار» گفت: اهل فتوت و حماسه و عشق همواره می‌كوشند رهرو جوانمردی چون علی‌(ع) و صاحب ذوالفقاری چون او باشند و در جستجوی خاك پا و گرد راه قدوم اين دردانه تاريخ رهسپار شوند كه چنين گردی لااقل بر چهره مشتاق آن‌ها بنشيند و جسم و جانشان را بيمه كند.
جعفری‌جلوه با بيان اين مطلب كه انقلاب اسلامی ايران در احيا و باز توليد فرهنگ پهلوانی به مقدار قابل اعتنايی توفيق داشته است، خاطر نشان كرد: بخشی از اين فرهنگ در قالب بسيجيان اين پهلوانان دوران، خود را به جهان عرضه كرد.
وی تأكيد كرد: فهمی جز يك پهلوان تمام عيار از يك بسيجی نداريم و اگر بسيجی را نماد، شاكله و پيكره اين جامعه بدانيم بسط فرهنگ بسيجی و بسط فرهنگ انقلاب را بسط فرهنگ پهلوانی در جامعه و در جهان دانسته و اين فرهنگ ويژه و ناب را بدين گونه می‌فهميم.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در بيان ويژگی‌های چنين فرهنگی تصريح كرد: پهلوانی يعنی انسان به او پيوسته است و حركت در مسير او يعنی از خود گذشتن و تا او قد كشيدن. پهلوانی يعنی فرهنگی كه در آن ديگرخواهی اصل است و خودخواهی جايی ندارد و اوج ديگر خواهی «او» خواهی است و وقتی انسان برای «او» حركت كند، برای او بخواند و بخواهد از خويش می‌گذرد و سرشار از مهر و عشق، وقف ديگران می‌شود تا نهايت توحيد و يكتاپرستی پهلوانانه می‌رود و مظهر جلال و جمال خداوند می‌شود و مقصد دين و ديانت هم همين است، فتوت و پهلوانی.
بنابراين گزارش، جعفری‌جلوه در بيان ديگر ويژگی‌های فرهنگ پهلوانی افزود: عاشق بودن، مراد و مرام داشتن، اهل مروت و مدارا بودن و به هر بهائی دست از آن نكشيدن، پشت و پناه هر پناه‌جويی بودن و رنج از ديگران زدودن، تصور شخصی صبور است و او توان و ظرفيت پذيرش هر درد و رنجی را دارد. در پايداری اوج حماسه و به وقت مهرورزی اوج عشق است، سرشار از بصيرت و نماد خرد است و هر خوبی كه می‌شناسيم در اين نام خلاصه شده است.
معاون امور سينمايی و سمعی و بصری در ادامه خاطر نشان كرد: به لطف خدا اين منش در كشور ما نه فقط در نام و مرام كه در نشان هم نهادينه شده و در طول تاريخ و تمدن دينی و ايرانی ما مرام به تدريج در قالب يك فرهنگ حماسی و باستانی و زورخانه‌ای به فتوت‌نامه‌ها و فتوت‌خانه‌ها و به ورزشی سرشار از حكمت و سلامت تبديل شده است.
جعفری جلوه تصريح كرد: پر بی‌راه نيست اگر اين ورزش كه نه تنها در زندگی، تندرستی كه زيبائی روح را گواهی می‌دهد در سفر به اقصی نقاط جهان بتواند علاوه بر عرضه ظرفيت‌هايش برای تندرستی جوامع به تمام معنا بسط دهنده فرهنگ اصيل و شريف انسانی ما نيز باشد.
معاون امور سينمايی با بيان اين مطلب كه اين ورزش امروز در منطقه و كشورهای هم فرهنگ و هم خانواده در حوزه تمدنی در حال گسترش و بازيابی است، افزود: با تعريفی مجدد از نمادهايی چون ميل و سنگ، گود و ضرب و شنا و چرخ می‌توان علاوه‌بر احيای اين فرهنگ غنی مانع از ثبت اين نمادها و هنرهای ورزشی توسط ديگران شويم بلكه ما نيز بتوانيم چون ديگر كشورها كه در عرصه بين‌المللی مشغول بسط افكار و انديشه‌ها و فرهنگ خويش از طريق آئين‌ها، هنرها و ارزش‌های خود به‌ ويژه هنرهای رزمی‌شان هستند، موفق عمل كنيم.
جعفری‌جلوه با اشاره به عملكرد كشوری چون كره جنوبی كه برگرفته از كشتی با چوخه از ورزش‌های رزمی و حماسی خاص خراسان بزرگ به ويژه منطقه خراسان ايران ورزش جودو را به نام خود در جهان ثبت كرده است، توضيح داد: چه بسا در شرق بزرگ همه ورزش‌ها هم ريشه‌اند و اكثرا برخاسته از حوزه تمدنی ايران بزرگ هستند اما ما غافليم ديگران آن‌ها را به نام خود سكه می‌زنند و با بهره‌گيری از اين ورزش‌ها كه به مثابه يك رسانه بسط دهنده فرهنگ، افكار و عقايد و حتی مقاصد سياسی و اقتصادی يك ملت‌اند، آوازه جهانی می‌يابند.
وی تصريح كرد: وقتی ديگران اينگونه می‌بالند و مؤثر پی‌گيری می‌كنند، بيش از اين بايد كوشا باشيم و معتقديم هنر- رسانه‌ها به ويژه سينما می‌تواند فرصت‌هايی مؤثرتر از اين در خدمت فرهنگ غنی و بالنده ايرانی، اسلامی قرار دهد.
معاون امور سينمايی ياد آور شد: بارها اعلام كرده‌ايم كه سينمای ملی مبشر فرهنگ پهلوانی است كه يك فرهنگ عمومی است و همه صنوف و همه اقشار و مخاطب ايرانی و جامعه جهانی حق دارد كه اين فرهنگ زيبای زندگی و پايندگی را برای بهره‌مندی از آن، بهتر و زودتر بشناسد و بر عهده سينما است كه بی‌درنگ ادای وظيفه كند كه خواهد كرد. سينمائی ملی است كه از آن بارها سخن گفته‌ايم و به آن ارجاع داشته‌ايم و آن سينما آماده عرضه و ارائه و انعكاس چنين منش و رفتار و شئونی است.
جعفری‌جلوه با بيان اين مطلب كه يكی از جدی‌ترين اقدامات ما بايد توجه به ورزش حماسی و باستانی كشور و ورزش زورخانه‌ای باشد، تصريح كرد: توفيق حاصل شده در تنظيم اين تفاهم‌نامه مؤيد اين نكته است كه به دركی مشترك از اين معنا رسيده‌ايم و ورزش صرف يك رفتار فيزيكی و تن‌آسايی و سلامتی بدن ندانسته و آن‌را در قالب يك هنر – فرهنگ – رسانه می‌فهميم و بيان می‌كنيم. اين توصيف مشترك مقدمات كارهای عملی مشترك را به ويژه در روند توليد و خلق آثار مرتبط فراهم آورده است، انشاءالله اين معانی بلند را در مرحله عمل نيز پی‌گير باشيم و محقق كنيم.
در ادامه اين نشست «عليرضا صفارزاده» رئيس فدراسيون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای انعقاد اين تفاهم‌نامه همكاری را يك رويداد مهم برای تاريخ و فرهنگ كشور دانسته و افزود: تقارن اين مقوله با ماه رمضان را به فال نيك می‌گيريم و اميدواريم از اين فرصت استفاده بهينه‌ای به عمل بياوريم.
وی ادامه داد: ورزش باستانی نماد تاريخ و فرهنگ و نماد تمدن و فرهنگ كهن ما است.
صفارزاده با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبری در بيان ورزش باستانی به عنوان تاريخ و فرهنگ ملی توضيح داد: ايشان زيباترين تعبير را درباره ورزش پهلوانی داشتند و اين ورزش را گنجينه فرهنگی بسيار ارزشمندی خواندند.
رئيس فدراسيون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای، اين ورزش را جلوه وفاق ملی و دينی ما خوانده و گفت: اينكه در استان‌های شيعه و سنی‌نشين ما همواره ذكر علی(ع) جاری است و تعدادی از بهترين ورزشكاران كشورمان از برادران اهل تسنن هستند نشانه وفاق دينی و ملی است.
صفارزاده با بيان اين مطلب كه فرهنگ بسيار غنی و پهلوانی اوج صفات انسانی است، ادامه داد: علی(ع) هدف خلقت است و فتوت و پهلوانی نماد همه اين‌ها است و به قوت می‌توان گفت كه اين واژه هيچگاه تخريب نشد و به عنوان واژه‌ای بكر باقی مانده كه می‌توان با اتكا به آن، با خيل گسترده جوانان امروزی حرف زد و شايد بتواند سوژه آثار هنری ما قرار گيرد.
صفار زاده ياد آور شد: 70 سال از اين فرهنگ غفلت كرده‌ايم و به عنوان فرهنگ گمشده جامعه ما از آن ياد می‌كنيم اما هم اكنون دنيای ورزش تشنه فتوت و پهلوانی است كه متأسفانه تاكنون آن ‌را خوب به نمايش و عرضه نگذاشته‌ايم.
وی با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبری در ضرورت احياء و رونق اين فرهنگ و ورزش پهلوانی گفت: با استقبال وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابراز علاقه ايشان به اين مقوله و انگيزه و اشتياق بالای معاونت امور سينمايی، بستر مناسبی برای همكاری‌های مشترك بين ما بوجود آمده و امكانی برای فعال‌كردن و رونق اين عرصه فراهم شده است تا اين فرهنگ احياء و به نسل‌های بعدی نيز منتقل شود.
در اين نشست كه با حضور مشاوران و مديران معاونت امور سينمايی و سمعی و بصری، حبشی مشاور فرهنگی معاونت و مديركل امور مجامع، جشنواره‌ها و بين‌الملل، مهدی گلجان مدير كل دفتر مطالعات و برنامه‌ريزی، محمد آفريده مدير كل مركز گسترش سينمای مستند و تجربی، مهدی حقيقی مسئول دبيرخانه بين بخشی، احد ميكائيل‌زاده مدير روابط عمومی معاونت سينمايی، عطايی رئيس كميته فرهنگی فدراسيون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای، فلاح مسئول تعاملات بين بخشی فدراسيون و علی‌آبادی مدير روابط عمومی اين فدراسيون برگزار شد، متن تفاهم‌نامه به شرح ذيل اعلام شد:
1- ايجاد و تقويت زمينه‌های شناخت و همكاری متقابل بين اهالی سينما و فدراسيون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای و معرفی منش، مرام و فرهنگ فتوت در توليدات سينمايی
2- اطلاع رسانی به عموم جامعه در خصوص نحوه مشاركت مردم با اين فدراسيون
3-برگزاری جشنواره فيلم يا اجرا و اهدای جايزه فتوت با مضمون فرهنگ پهلوانی و ورزش‌های حماسی و باستانی
4- شناخت و معرفی پهلوانان و پيشكسوتان اين رشته در قالب‌های فيلم مستند، داستانی كوتاه و بلند با محوريت مركز گسترش سينمای مستند و تجربی
5- تاسيس كلوپ‌های نمايش فيلم و نقد و بررسی آن‌ها با مشاركت اهالی سينما
6-آموزش فيلم‌سازی تخصصی و حرفه‌ای برای كارشناسان فدراسيون ورزشی فوق
7- ساخت فيلم‌های سينمايی با منابع مالی و تجهيزات فدراسيون ورزشی فوق و مشاركت مؤثر بنياد سينمايی فارابی
8- در اختيار گذاشتن امكانات فدراسيون برای فيلمسازان جوان و حرفه‌ای
captcha