آموزش 1600 نفر از استادان قرآنی و مؤذنان كشور سريلانكا توسط استادان قرآن ايرانی
کد خبر: 1706572
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۱

آموزش 1600 نفر از استادان قرآنی و مؤذنان كشور سريلانكا توسط استادان قرآن ايرانی

آموزش 1600 نفر از قرآن‌آموزان سريلانكايی در چندين مرحله صورت می‌گيرد كه پنجمين مرحله از آن با حضور 60 نفر از اين افراد با موفقيت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، در پنجمين مرحله از اجرای توافقنامه رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران با وزارت امور مذهبی دولت سريلانكا برنامه‌های قرآنی مشترك رايزنی فرهنگی كشورمان و دولت سريلانكا با آموزش استاد برجسته قرآن كريم «علی فربين» كه از ايران اعزام شده‌اند و با حضور مسؤلان مربوطه رايزنی فرهنگی ج.ا.ا و «مولوی منير» مسؤل بخش فرهنگ وزارت امور مذهبی سريلانكا در يكی از مساجد جامع شهر كورنايگله آموزش آغاز و به 60 نفر موذن آموزش داده شد.
طبق توافقنامه در هر دوره آموزشی حضور نماينده رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در سريلانكا و دو نماينده از وزارت امور مذهبی سريلانكا الزامی است و با حضور آنان دروه آموزشی برگزار می‌شود.
استاد اعزامی از ايران در ابتدای هر دوره آموزشی به بيان لزوم توجه به قرآن كريم و ضرورت يادگيری اين كتاب الهی اشاره كردند و آياتی از كلام‌الله مجيد را برای حاضران در مراسم تلاوت می‌كند.
با هماهنگی و توافقات صورت گرفته ميان رايزنی فرهنگی كشورمان در سريلانكا و وزارت امور مذهبی اين كشور، در مساجد و در 14 منطقه سراسر سريلانكا اين دوره‌های آموزشی برقرار خواهد شد و در كل 1600 نفر از اساتيد قرآنی و مؤذنان آموزش داده خواهند شد.
سه برنامه راديويی رايزنی فرهنگی به زبان‌های تاميلی، سينهالی و انگليسی از راديو دولتی سراسری سريلانكا و برنامه تلويزيونی رايزنی فرهنگی از تلويزيون دولتی سراسری سريلانكا و دو مجله رايزنی فرهنگی به زبان‌های تاميلی و سينهالی و همچنين از طرف وزارت امور مذهبی راديو و تلويزيون دولتی سراسری سريلانكا اين برنامه آموزشی در كل سريلانكا را تحت پوشش قرار می‌دهند.
يادآور می‌شود، در چهارمين، ششمين، هفتمين و هشتمين مرحله از اجرای توافقنامه رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران با وزارت امور مذهبی دولت سريلانكا برنامه‌های قرآنی مشترك رايزنی فرهنگی كشورمان و دولت سريلانكا نيز با آموزش «علی فربين» كه از ايران اعزام شده و «مولوی اسحاق» مسؤل بخش تبليغات و آموزش رايزنی فرهنگی، «مولوی محی‌الدين» نايب مدير و «مولوی منير» مسؤل بخش فرهنگ وزارت امور مذهبی سريلانكا به ترتيب در حوزه علميه حكيميه شهر كندی به 142نفر قرائت قرآن و اذان‌گويی آموزش داده شد.
در مسجد جامع تاون هال شهر كورنايگله نيز به 50 نفر مؤذن آموزش داده و در مسابقه‌ای به سه نفر برتر جوايزی اهداء شده است.
در حوزه علميه نوريه شهر سيمبلا نيز به 189 نفر شامل 15 روحانی، يك استاد مصری و 175 طلبه و مؤذن استاد قرآنی و مؤذن آموزش داده شد و در دو مسابقه به شش نفر برتر (سه نفر مسابقه قرآنی و سه نفر مؤذن) جوايزی اهداء شد.
همچنين در مسجد جامع محی‌الدين شهر انوراداپورا به 45 مؤذن آموزش داده شده و در مسابقه‌ای به سه نفر برتر جوايزی اهداء شد.
captcha