شرط اول شكل‌گيری ازدواج نيمه‌مستقل، بلوغ فكری است
کد خبر: 1707934
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۲

شرط اول شكل‌گيری ازدواج نيمه‌مستقل، بلوغ فكری است

گروه اجتماعی: رئيس دانشكده علوم انسانی دانشگاه تربيت مدرس، شرط اول شكل‌گيری ازدواج نيمه‌مستقل را بلوغ فكری عنوان كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از ستاد خبری بزرگداشت روز ملی ازدواج جوانان، «محسن ايمانی» رئيس دانشكده علوم انسانی دانشگاه تربيت مدرس در اين‌باره گفت: چنين ازدواجی می‌تواند در كاهش رواج دوستی‌های دختر و پسر كه هيچ نتيجه‌ای ندارد و اين دو بدون تعهد همديگر را رها می‌كنند، مؤثر باشد.
وی درباره مفهوم خانواده‌های نيمه‌مستقل اظهار كرد: طرح خانواده‌های نيمه مستقل جديد نيست و قبل از انقلاب هم اين مفهوم در ميان خانواده‌های ايرانی رواج داشته است به هر حال رواج چنين ازدواج‌هايی خوب است اما ايراد‌هايی هم دارد.
ايمانی با تاكيد بر اينكه كمتر پدری حاضر می‌شود دختر عقد كرده‌اش را برای مدت زيادی در خانه نگه دارد، تصريح كرد: مفهوم اين ازدواج آن است كه دختر و پسر با هم عقد می‌كنند اما زمان ازدواج را تا فراهم شدن شرايط و موقعيت مناسب به تعويق می‌اندازند اما اين به تعويق انداختن، مشكلاتی را برای خانوده‌ها به‌ويژه خانواده دختر ايجاد می‌كند.
رئيس دانشكده علوم انسانی دانشگاه تربيت مدرس افزود: مدت عقد كه طولانی شود خانواده از يك سو نمی‌تواند جلوی ديدارهای اين جوانان را بگيرد و از سوی ديگر از سرويس‌دهی و رفت‌وآمدهای آنها خسته خواهد شد كه در ادامه مشاجراتی را به همراه می‌آورد.
وی گسترش چنين ازدواج‌هايی را در وصلت‌های فاميلی عملی دانست و تأكيد كرد: وقوع و رواج چنين ازدواج‌هايی در ميان افراد غريبه كمتر است اما بايد در نظر گرفت در هر شرايطی عقدهای طولانی خود يكی از عوامل ايجاد مشكل و آسيب در خانواده‌ها است چراكه انگيزه افراد در طول دوران عقد كاهش پيدا خواهد كرد.
ايمانی تأكيد كرد: البته بايد اين نكته را مد نظر قرار داد كه ترويج چنين ازدواج‌هايی در ميان افرادی كه نه فقط به بلوغ جنسی بلكه به بلوغ فكری نيز رسيده باشند، می‌تواند در كاهش رواج دوستی‌هايی كه هيچ نتيجه‌ای ندارد و دختر و پسر بدون تعهد همديگر را رها می‌كنند، موثر باشد.
captcha