گزارشی از برگزاری دوره‌های آموزش قرآن و اذان توسط استاد قرآنی ايرانی در سريلانكا
کد خبر: 1729320
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۸

گزارشی از برگزاری دوره‌های آموزش قرآن و اذان توسط استاد قرآنی ايرانی در سريلانكا

دوره‌های آموزش قرآن و اذان به 1600 تن توسط استاد قرآنی ايرانی در حوزه‌های علميه و مساجد و مراكز قرآنی سريلانكا به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، در پاسخ به درخواست‌های متعدد، به همت رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در سريلانكا و طی عقد توافقنامه با وزارت امور مذهبی سريلانكا آموزش اساتيد قرآنی و مؤذنان سريلانكايی در حوزه‌های علميه اهل سنت و وهابيت و مساجد و مراكز قرآنی، توسط استاد ايرانی اعزامی از مركز بين‌المللی تبليغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در سريلانكا آغاز و با تمديد توافقنامه از 14 مركز به 39 مركز و آن هم به تعداد4089 نفر با موفقيت به پايان رسيد.
از نكات مهم قابل توجه در اين دوره می‌توان به حضور فعال و رسمی جمهوری اسلامی ايران در مساجد و حوزه‌های علميه اهل سنت و وهابيت سراسر سريلانكا) برای اولين بار، برگزاری مشترك اين برنامه آموزشی با همكاری دولت جمهوری اسلامی ايران و دولت سريلانكا طی توافقنامه، اذعان روحانيت اهل سنت و وهابيت به داشتن تصوری غلط از مذهب تشيع و فعاليت‌های قرآنی ايران، استقبال گسترده روحانيت مساجد اهل سنت و وهابيت نقاط مختلف سريلانكا از طرح آموزش قرآن و مؤذن جمهوری اسلامی ايران، درخواست مساجد و حوزه‌های علميه و حتی وهابيت در اعزام استاد به صورت درازمدت شش ماهه و يا يك‌ساله برای مراكز آنان و استقبال ضعيف در بدو ورود از استاد ايرانی در مراكز وهابيت و بدرقه پرشور در پايان دوره آموزشی اشاره كرد.
همچنين درخواست‌های متعدد بيش از توافقات قرارداد برای آموزش از طرف مساجد و حوزه‌های علميه،
توزيع بيش از 3000 لوح فشرده قاريان ايرانی در مساجد و حوزه‌های و مراكز قرآنی سريلانكا در اين دوره آموزشی، تقدير و تشكر وزير امور مذهبی سريلانكا، وزير نفت، وزير بهداشت، فرماندار منطقه كلمبو، رئيس كميته صلح و مشاور و نماينده رئيس‌جمهور سريلانكا در امور مسلمين، اكثريت علمای اهل سنت و سفير جمهوری اسلامی ايران در سريلانكا، معاون پژوهشی سازمان متبوع و رئيس مركز بين‌المللی تبليغ سازمان متبوع از اين برنامه تحول‌زا از ديگر نكات مهم اين سفر است.
اولين مرحله:
آموزش 325 نفر شامل 17 روحانی اهل سنت، 122 حافظ قرآن و 185 مؤذن.
رياست اين مسجد و حوزه علميه با «مولوی‌نياس» نماينده و مشاور رئيس‌جمهور سريلانكا در امور مسلمين و وزارت فرهنگ و همچنين رئيس كميته صلح سريلانكا است.
دومين مرحله:
آموزش 80 مؤذن در مسجد جامع ميرا مقام شهر كندی.
سومين مرحله:
قرائت برای 25 نفر از پيروان اهل بيت عصمت و طهارت در حسينيه ثقلين منطقه آكورانای شهر كندی.
چهارمين مرحله:
آموزش 142 نفر از اساتيد قرآن و مؤذن و 41 حافظ قرآن در حوزه علميه حكيميه شهر كندی.
پنجمين مرحله:
آموزش 60 مؤذن در مسجد جامع شهر كورنايگله.
ششمين مرحله:
آموزش 50 موذن در مسجد جامع شهر كورنايگله و برگزاری مسابقه و اهدای جايزه به سه نفر.
هفتمين مرحله:
آموزش 189 استاد قرآنی و مؤذن در حوزه علميه نوريه شهر سيمبلا و برگزاری دو مسابقه و اهدای جايزه به شش نفر در مسايقات قرآنی و اذان گويی.
هشتمين مرحله:
آموزش 45 مؤذن در مسجد جامع محی‌الدين شهر انوراداپورا و برگزاری مسابقه و اهدای جايزه به سه نفر.
نهمين مرحله:
آموزش 47 نفر شامل شش روحانی وهابی و 41 طلبه در حوزه علميه الكليه الرشيديه وهابيت در دهكده هوروواپتانا و برگزاری مسابقه و اهدای جايزه به سه نفر.
هيئت امنای اين حوزه درخواست حضور طولانی مدت يك استاد ايرانی به مدت يك‌سال برای تدريس در اين حوزه را داشتند.
دهمين مرحله:
آموزش 56 نفر شامل هشت روحانی اهل سنت و 48 مؤذن در مسجد جامع محی‌الدين اندوور متعلق به فرقه وهابيت در شهر ترينكومالی و برگزاری مسابقه و اهدای جايزه به سه نفر.
يازدهمين مرحله:
آموزش 45 نفر شامل هشت روحانی اهل سنت، 22 حافظ و 14 مؤذن در حوزه علميه منارالهدی اهل سنت شهر ترينكومالی.
دوازدهمين مرحله:
آموزش 51 استاد قرآنی و مؤذن در مسجد جامع تان شهر پوليناروا از مراكز بسيار مهم فرقه وهابيت و برگزاری دو مسابقه و اهدای جايزه به شش نفر.
از نكات قابل توجه اينكه يكی از روحانيون سرشناس وهابيت در روز اول در مراسم شركت نكرد ليكن در روز دوم در صف اول حضور يافت و خطاب به هيئت قرآنی حاضر اظهار كرد: ما فكر نمی‌كرديم كه شيعيان و ايرانيان، اين قدر برای قرآن كار می‌كنند، مدت در نظر گرفته شده برای آموزش قرآن كافی نيست و اگر اين آموزش طولانی‌تر باشد بهتر است.
اظهارنظر وی كه يكی از سرسخت‌ترين رهبران ضد پيروان مكتب اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) است آنهم در جمع طلاب و حاضران نشان دهنده اذعان صريح آنان به تصورات نادرست آنان و حاكی از تغيير نگاه خود به شيعيان و ايران ارزيابی می‌شود.
سيزدهمين مرحله:
آموزش 75 نفر شامل هفت روحانی اهل سنت و مدرس حوزه، 25 حافظ قرآن و 41 مؤذن در حوزه علميه اهل سنت مجيديه شهر پوليناروا و برگزاری دو مسابقه و اهدای جايزه به شش نفر.
چهاردهمين مرحله :
آموزش 31 مؤذن در مسجد جامع مركزالتبليغ اهل سنت شهر اراوو منطقه بتی كلو شامل پنج روحانی اهل سنت مدرس حوزه، 26 نفر موذن و برگزاری مسابقه و اهدای جايزه به سه نفر.
پانزدهمين مرحله:
آموزش 72 استاد قرآنی و موذن در حوزه علميه منبع الهدی شهر ميراوودا و اهداء جايزه در دو مسابقه به شش نفر.
شانزدهمين مرحله :
آموزش 60 استاد قرآنی و مؤذن در مسجد جامع مركز التبليغ سبيل الرشاد شهر اوراوور شامل پنج روحانی اهل سنت مدرس حوزه و 55 طلبه و اهدای جايزه در دو مسابقه به شش نفر.
هفدهمين مرحله:
آموزش 80 استاد قرآنی و مؤذن در مركز جمعيت العلماء شهر سامانتوره شامل شش روحانی اهل سنت مدرس حوزه و 74 طلبه و اهدای جايزه در دو مسابقه به شش نفر.
هجدهمين مرحله:
آموزش 80 طلبه زن و مرد در مركز جمعيت القرآن الكريم شهر سامانتوره شامل 50 طلبه زن و 30 طلبه مرد و اهدای جايزه در مسابقه‌ای به يك نفر.
نوزدهمين مرحله:
آموزش 80 استاد قرآنی و مؤذن در مركز جمعيت العلماء شهر سامانتوره شامل شش نفر از اساتيد، 24 مؤذن و 50 طلبه و اهدای جايزه در دو مسابقه به شش نفر.
بيستمين مرحله:
آموزش 60 طلبه در حوزه علميه كاشف العلوم شهر نينداوور شامل 10 نفر مدرس حوزه و 50 طلبه و اهدای جايزه در مسابقه‌ای به سه نفر.
بيست و يكمين مرحله:
آموزش 70 طلبه نوجوان در دو حوزه علميه بيبيله و كوتا بووا شهر كگل و برگزاری دو مسابقه و اهدای جايزه به شش نفر.
بيست و دومين مرحله:
آموزش 20 استاد قرآنی و مؤذن در مسجد جامع كبير نواليا شهر نوراليا و برگزاری دو مسابقه و اهدای جايزه شامل 13 نفر مدرس حوزه و هفت مؤذن آموزش قرآن و اذان داده شد و در دو مسابقه به شش نفر.
بيست و سومين مرحله:
آموزش 377 استاد قرآنی و مؤذن شامل 65 طلبه خارجی از فلسطين، اردن، اندونزی، مالزی، هند، غنا و تايلند و 15 نفر روحانی مدرس حوزه، چهار مؤذن در حوزه علميه دارالعلوم الهاشميه جماعت تبليغ شهر ناوالاپيتيا و برگزاری دو مسابقه و اهدای جايزه در دو مسابقه به شش نفر.
يادآور می‌شود، مدير، هيئت مديره و اساتيد جمعا 15 نفرند كه در روز اول آموزش حتی از حضور در جلسه آموزش اكراه داشتند در روز دوم ضمن شركت در جلسه تغيير بينش خود را نسبت به پيروان اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) و ايران اسلامی نشان داده و در انتهای برنامه درخواست كردند كه مدت اين برنامه آموزشی افزايش يابد.
بيست و چهارمين مرحله:
آموزش 72 استاد قرآنی و مؤذن در حوزه علميه محفل العلماء شهر دلتوته شامل شش مدرس حوزه، شش حافظ قرآن، پنج مؤذن، و 55 طلبه و برگزاری دو مسابقه و اهدای جايزه به شش نفر.
بيست و پنجمين مرحله:
آموزش 140 استاد قرآنی و مؤذن در حوزه علميه الفرقانيه شهر پوتالام شامل 45 حافظ قرآن، پنج مدرس حوزه و 90 طلبه و برگزاری دو مسابقه و اهدای جايزه به شش نفر.
بيست و ششمين مرحله:
آموزش 150 استاد قرآنی و مؤذن شامل 25 حافظ قرآن، هشت مدرس حوزه و 57 طلبه در حوزه علميه قاسميه شهر پوتالام و برگزاری دو مسابقه و اهدای جايزه به شش نفر.
بيست و هفتمين مرحله:
آموزش 50 استاد قرآنی و مؤذن شامل 48 حافظ قرآن، دو مدرس حوزه، در حوزه علميه مهاجرين شهر پوتالام و برگزاری دو مسابقه و اهدای جايزه به سه نفر.
بيست و هشتمين مرحله:
آموزش 29 استاد قرآنی و مؤذن شامل 25 حافظ قرآن، چهار مدرس حوزه، در حوزه علميه سبيل‌الاسلام شهر كلمبو منطقه ولاواتا و برگزاری مسابقه و اهدای جايزه به سه نفر.
بيست و نهمين مرحله:
آموزش 80 نفر شامل 21 طلبه، 14 نفر روحانی مدرس حوزه، 40 مؤذن و 10 نفر آزاد، و برگزاری مسابقه اذان‌گويی و اهدای جايزه به يك نفر
سی‌امين مرحله:
آموزش 50 نفر شامل 42 مؤذن و هشت مدرس حوزه در مسجد جامع پتيويل شهر پتيويل و برگزاری دو مسابقه و اهدای جايزه به دو نفر.
سی و يكمين مرحله:
آموزش 99 نفر شامل 62 مؤذن و 20 مدرس حوزه و هشت نفر از هيئت امنا، در مسجد جامع نينداوور شهر نينداوور و برگزاری مسابقه و اهدای جايزه به دو نفر برتر.
سی و دومين مرحله:
آموزش 20 نفر شامل 15 مؤذن و پنج مدرس حوزه در مسجد جامع بدريه شهر نيوكاتانگودی و برگزاری مسابقه و اهدای جايزه به دو نفر برتر.
سی و سومين مرحله:
قرائت قرآن برای 198 نفر در مسجد جامع محی‌الدين شهر نيوكاتانگودی بنا بر درخواست هيئت امنای مسجد.
سی و چهارمين مرحله:
قرائت قرآن برای حدود 1000 نفر زن و مرد در مسجد جامع بدريه شهر كاتانگودی بنا بر درخواست هيئت امنای مسجد.
سی و پنجمين مرحله:
آموزش 80 نفر از معلمين مدارس اسلامی احديه شامل 10 مرد و 70 زن در محل حوزه علميه قاسميه شهر پوتالام.
سی و ششمين مرحله:
آموزش 75 نفر از معلمين مدارس اسلامی احديه درمدرسه احديه شهر ملوانه شامل 65 معلم مرد و 10 طلبه حوزه‌های علميه منطقه و اهدای جايزه به يك نفر.
سی و هفتمين مرحله:
آموزش قرآن به 70 نفر از معلمان زن مدارس اسلامی احديه در مدرسه احديه شهر ملوانه.
سی و هشتمين مرحله:
آموزش 30 نفر شامل 26 طلبه و چهار مدرس حوزه درحوزه علميه النور شهر نيگامبو.
سی و نهمين مرحله:
دعوت و تقدير و تشكر وزير بهداشت ايالت شرق سريلانكا از استاد ايرانی و نماينده رايزنی فرهنگی در پايان دوره‌های آموزشی اساتيد قرآنی و مؤذنان كل سريلانكا.
در آخرين مرحله از دوره‌‌های آموزشی استاد ايرانی، وزير بهداشت ايالت شرق «حزب الله» با دعوت از استاد قرآنی ايرانی «علی فربين» و نماينده رايزنی فرهنگی «مولوی اسحاق» و نمايندگان وزارت امور مذهبی به دفتر خود از آنان و رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در سريلانكا تقدير و تشكر كرد. وی گفت:اين برنامه مهمی بود. اينطور برنامه‌ها در آينده اگر اجرا شود، ما هر كاری از دستمان برآيد برايتان انجام خواهيم داد و كمك می‌كنيم.
وزير بهداشت ايالت شرق در ادامه افزود: من وقتی به ايران رفته بودم در فرودگاه نوشته شده بود حزب فقط حزب‌الله من خيلی خوشحال شدم.
در پايان وی از استاد قرآنی ايرانی خواست تا به قرائت قرآن بپردازد.
captcha