تسلط قاری بر صدای خود از ملزومات اجرای تلاوت فنی است
کد خبر: 1766823
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۵
تهران؛ دريای جلسات قرآن استادان و پيشكسوتان قرآنی

تسلط قاری بر صدای خود از ملزومات اجرای تلاوت فنی است

گروه فعاليت‌های قرآنی: يك قاری بين‌المللی معتقد است كه تسلط قاری بر صدای خود از ملزومات اجرای تلاوت فنی است و قاری قرآن بايد بتواند نوع و كميت تحريرها همچنين مكانی كه بايد مساحت صدای خود را كم يا زياد كند بشناسد تا بتواند تلاوتی براساس معيارهای فنی اجرا كند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، «مسعود سياح‌گرجی» از قاريان برجسته و بين‌المللی كشورمان با بيان اين مطلب در جلسه قرآن خود كه شب گذشته، 29 فروردين‌ماه برگزار شد، گفت: قاری قرآن اگر نتواند صدای خود را كنترل كند به هيچ‌ وجه نمی‌تواند يك تلاوت خوب و زيبا را ارائه كند.
وی افزود: تسلط قاری بر صدای خود يكی از ملزومات اجرای تلاوت فنی است و قاری قرآن بايد بتواند نوع و كميت تحريرها همچنين مكانی كه بايد مساحت صدای خود را كم يا زياد كند بشناسد تا بتواند تلاوتی براساس معيارهای فنی اجرا كند.
نفر اول مسابقات بين‌المللی قرآن كريم مالزی در سال 1380 با تحليل تلاوت يكی از شاگردان جلسه تصريح كرد: كسانی كه از تلاوت‌های استاد «مصطفی اسماعيل» تقليد می‌كنند بايد توجه داشته باشند كه تقليد از اين استاد صدايی با پرده‌های بالا نيازمند است.
وی خطاب به شاگرد خود گفت: تقليد از مصطفی اسماعيل به علتی سنگينی تلاوت‌های وی برای شما كمی دشوار است و با توجه به شاخصه‌های صوتی كه شما داريد توصيه می‌كنم كه از «احمد شبيب» تقليد كنيد.
نفر اول مسابقات بين‌المللی قرآن كريم مالزی در سال 1380 عنوان كرد: البته بايد گفت كه سبك استاد شبيب برای تلاوت قرآن چندان هم ساده نيست اما اين سبك پيچيدگی‌های سبك استاد مصطفی اسماعيل را ندارد و نسبتاً آسان‌تر است.
وی با تحليل تلاوت يكی ديگر از شاگردان جلسه تصريح كرد: هرچند كه قسمت‌هايی از تجويد و همچنين فصاحت شما در تلاوت ضعيف است اما از صدايی خوب و لحنی ممتاز بهره می‌بريد، البته صدای شما احتياج به تمرينات ويژه‌ای دارد و شما از پرده‌های بم صدای خود به خوبی استفاده نمی‌كنيد.
سياح‌گرجی يادآور شد: خواندن فرازهايی از آيات در پرده بم صدا به زيبايی تلاوت می‌افزايد و ضمن فراهم آوردن فرصتی برای استراحت صدای قاری به گوش مستمعان نيز اين فرصت را می‌دهد تا از شنيدن پرده‌های اوج صدای قاری خسته نشوند و تلاوت زيباتری را بشنوند.
بنابر گزارش ايكنا علاقه‌مندان به شركت در جلسات قرآن «مسعود سياح‌گرجی» می‌توانند روزهای شنبه هر هفته از ساعت 21 به نشانی خيابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از خيابان امام خمينی(ره)، جنب فروشگاه ورزشی اورلاندو، پلاك 19 مراجعه كنند.
«مسعود سياح‌گرجی» از سنين كودكی گام در راه تلاوت قرآن كريم نهاد و روخوانی و روان‌خوانی قرآن كريم را فراگرفت، وی در سنين 16 و 17 سالگی شروع به فراگيری فنون تخصصی تلاوت قرآن كريم كرد و از محضر پدر بزرگوارش «علی سياح‌گرجی» كه خود نيز از قاريان بين‌المللی كشورمان است به عنوان اولين و مهم‌ترين معلم استفاده كرد.
مسعود سياح گرجی علاوه بر تلمذ در محضر پدر خود از محضر استادانی چون «سبزعلی»، «امام جمعه»، «ثابتی»، «حسينی» و «اصل محمدی» بهره‌مند شد، همچنين در جلسات قرآن استاد «پورفرزيب مولايی» درس‌های زيادی را آموخت.
نفر دوم مسابقات سراسری قرآن كريم سازمان اوقاف و امور خيريه در سال 1380 و نفر اول مسابقات بين‌المللی قرآن كريم مالزی در همان سال از مهم‌ترين عنوان‌های كسب شده توسط اين استاد در مسابقات معتبر داخلی و بين‌المللی است.
وی همچنين علاوه بر تدريس قرائت قرآن كريم در سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف و در برخی مراكز آموزش عالی، از سوی جمهوری اسلامی ايران به كشورهای عربستان سعودی، لبنان، سوريه و مالزی برای تلاوت قرآن كريم در اين كشورها اعزام شده است.
گزارش از سيد جاسم موسوی
captcha