انتشار يادنامه «محمد تقی شريعتی» در سايت تبيان
کد خبر: 1767219
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۹

انتشار يادنامه «محمد تقی شريعتی» در سايت تبيان

گروه فضای مجازی: پايگاه اطلاع‌رسانی تبيان به مناسبت بزرگداشت «محمد تقی شريعتی مزينانی» ويژه‌نامه‌ای را در سايت خود منتشر كرده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، شريعتی مبلغی پرسوز و مخلص، تجسم 14قرن مظلوميت، تشيع(خاطرات زندان دكتر شريعتی و پدرش)، كتابی به نام «تفسير نوين» و گذر و گذاری بر آثار استاد شريعتی؛ از بخش‌های تشكيل دهنده اين ويژه‌نامه است.
در بخش «شريعتی مبلغی پرسوز و مخلص» آمده است: «استاد محمدتقی شريعتی مزينانی در مزينان سبزوار به سال 1286شمسی در خانواده‌ای روحانی متولد شد. پدرش آقا شيخ محمود از روحانيون دانشمند اين خطه بوده و جد ايشان آخوند ملاقربانعلی نيز يكی از شاگردان برجسته مرحوم حاج ملاهادی سبزواری بوده است.»
«استاد شريعتی تحصيلات مقدماتی را در نزد پدر و عموی خود، شروع كرده و درسن 20 سالگی به حوزة علميه مشهد عزيمت نمود و از محضر شيخ هاشم قزوينی، اديب بزرگ، اديب ثانی و حاج شيخ كاظم دامغانی كسب فيض كرد و سپس به شغل معلمی در دبستان‌ها و دبيرستان‌های مشهد اشتغال پيدا نمود و بعد از تأسيس دانشكدة الهيات دانشگاه مشهد، دراين دانشكده به تفسير قرآن و نهج‌البلاغه همت گماشت.»
در ادامه اين بخش آمده است: «يكی از اقدامات وی تأسيس «كانون نشر حقايق اسلامی» و مقابله با تبليغات ماركسيستی و كمونيستی بوده است. همچنين توسط رژيم منحوس پهلوی چندمرتبه دستگير وحبس شد. سرانجام روح اين استاد متفكر و بنده صالح خدا، در 31فروردين 1366 دعوت حق را لبيك گفت و پيكرش در جوار مرقد پاك امام رضا(ع) آرام گرفت.»
همچنين در بخش «كتابی به نام «تفسير نوين»» اين ويژه‌نامه می‌خوانيم: «تفسير نوين نوشته استاد محمد تقى شريعتى است كه از پيشگامان تفسيرنگارى به شيوه عصرى در ايران به‌شمار مى‌رود. وى با انگيزه اصلاح طلبى فكرى و اجتماعى و دينى، به نوشتن اين تفسير پرداخت. او در اين تفسير، با زبان و بيانى رسا و شيوا سوره‌هاى كوتاه غالبا مكى آخرين جزء قرآن را شرح و تفسير كرده است.»
«خود در مقدمه تفسير مى‌گويد: در اين تفسير منتهاى كوشش به عمل آمده است كه براى عموم قابل استفاده باشد تا مردم مسلمان با مانوس شدن به قرآن، به صلاح و تقوى نزديك و از فساد و جنايت دور شوند. اين است كه حتى الامكان از طرح مطالب و مباحث مشكل و به كار بردن اصطلاحات علمى و فلسفى خوددارى شده و اگر ناگزير از بحثى ادبى يا علمى بوده‌ايم با حروفى غير از حروف معمولى تفسير، آنها را آورده‌ايم تا افراد ناوارد معطل و ناراحت نشوند.»

captcha