ممارست و پشتكار دو اصل اساسی برای پيشرفت قاريان مبتدی است
کد خبر: 1774196
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۱
تهران؛ دريای جلسات قرآن استادان و پيشكسوتان قرآنی

ممارست و پشتكار دو اصل اساسی برای پيشرفت قاريان مبتدی است

گروه فعاليت‌های قرآنی: يك قاری بين‌المللی قرآن كريم معتقد است كه ممارست و پشتكار دو اصل اساسی برای پيشرفت قاريان مبتدی است، قاريانی كه در ابتدای راه تلاوت قرآن قرار دارند بايد دو برابر مدت زمانی كه تلاوت استماع می‌كنند، خود به تلاوت قرآن بپردازند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، «محمدرضا پورزرگری» از قاريان بين‌المللی قرآن كريم كشورمان با بيان اين مطلب در جلسه قرآن خود كه شب گذشته، 14 ارديبهشت‌ماه، در محل حسينيه حضرت علی اكبر(ع) برگزار شد، گفت: قاريان جوان نبايد فقط به شنيدن يك يا دو تلاوت از قاريان مشهور جهان اكتفا كنند.
وی افزود: در مقوله تقليد، قاريان مبتدی به اين نكته توجه داشته باشند كه اگر می‌خواهند تلاوت‌های‌شان به حد كمال برسد بايد تلاوت‌های قاری‌ كه از او تقليد می‌كنند را به دقت استماع كرده و فقط به شنيدن يك تلاوت قانع نباشند.
نفر اول رشته قرائت مسابقات بين‌المللی جمهوری اسلامی ايران در سال 73 تصريح كرد: قاريان مبتدی كه در مرحله تقليد هستند بايد همراه با استماع تلاوت قاری، توجه خود را بيشتر بر روی لحن آن قاری متمركز كنند تا پيشرفت بهتری در امر تلاوت قرآن كريم داشته باشند و بتوانند به راحتی قرآن بخوانند.
اين كارشناس قرآنی پيگيری مستمر در تقليد را ضروری دانست و عنوان كرد: ممارست و پشتكار دو اصل اساسی برای پيشرفت قاريان مبتدی است، قاريانی كه در ابتدای راه تلاوت قرآن قرار دارند بايد دو برابر مدت زمانی كه تلاوت استماع می‌كنند، خود به تلاوت قرآن بپردازند.
اين استاد و مدرس قرآن كريم تأكيد كرد: تمرين تلاوت قرآن علاوه بر اين‌كه به تسلط و احاطه قاريان بر تلاوتشان كمك می‌كند باعث می‌شود كه آن‌ها با فضاهای صوتی خود بيش‌تر آشنا شده و بتوانند در محدوده صوتی مناسب به تلاوت قرآن كريم بپردازند.
نفر اول رشته قرائت مسابقات بين‌المللی جمهوری اسلامی ايران در سال 73 با تحليل تلاوت يكی از شاگردان جلسه خود گفت: اگر در هنگام تلاوت قرآن كلمه‌ای را به اشتباه خوانديم بهتر است كه تا آن را اصلاح نكرده‌ايم قرائت قرآن را ادامه ندهيم.
وی افزود: همان‌طور كه علم روز نيز ثابت كرده است وقتی ما حرفی بر زبان بياوريم، گفته ما در اين جهان باقی می‌ماند و محو نمی‌شود، علاوه بر اين با توجه به فرمايش خود قرآن كريم كه می‌فرمايد «اتقوا الله و قولوا قولاً سديدا...» بايد تلاش كنيم كه قران را صحيح بخوانيم، زيرا آثار دنيوی و اخروی گفته ما به خود ما بازمی‌گردد.
بر پايه گزارش ايكنا، جلسات قرآنی استاد پورزرگری در مؤسسه قرآنی احسن‌الحديث برگزار می‌شود و اغلب شركت‌كنندگان در جلسات قرآن اين استاد از نوجوانان هستند، همچنين كسانی كه بتوانند يك دوره كامل از اين جلسات را پشت سر بگذارند می‌توانند در كلاس‌های سطوح بالاتر مؤسسه قرآنی احسن‌الحديث شركت كنند.
علاقه‌مندان برای شركت در جلسات استاد «محمدرضا پورزرگری» می‌توانند روزهای دوشنبه هر هفته از ساعت 19 به نشانی تهران، ميدان امام حسين(ع)، خيابان 17 شهريور، خيابان صفای شرقی، پلاك 497، حسينيه حضرت علی اكبر(ع) (متعلق به اهالی بلده نور) مراجعه كنند.
«محمدرضا پورزرگرى»، در 28 شهريور سال 1349 هجری شمسی در شهر تهران و در خانواده‌اى مذهبى ديده به جهان گشود، محيط مذهبى خانواده و اشتياق پدر براى تربيت معنوى فرزندش، از همان آغاز زمينه مناسبى براى فراگيرى قرآن فراهم كرد و زمزمه تلاوت قرآن پدر در سحرگاهان، اشتياق محمدرضا را براى تلاوت قرآن دو چندان ساخت.
البته جدّه مكرمه او، اولين و مؤثرترين عامل در گرايش پورزرگرى به اين راه بود، از ديگر عوامل تأثيرگذار در حيات قرآنى محمدرضا پورزرگرى بايد به استادان و مربيان دوره دبستان به‌ويژه «مصطفى اسلامى» اشاره كرد.
استاد پورزرگرى از خاطرات خوش نخستين سال‌هایى كه در ايام كودكى در جوار حرم مقدس رضوى تلاوت آيات وحى را شنيده بود بسيار ياد مى‌كند و يكى از عوامل علاقه‌مندى خود به تلاوت قرآن را حال و هواى آن لحظات مقدس مى‌داند، وی از كلاس دوم ابتدایى در ساعات درس قرآن اشتياق بسياری از خود نشان مى‌داد.
محمدرضا پورزرگرى آموزش روخوانى قرآن كريم را در كلاس چهارم دبستان و زير نظر «فتحعلى» و آموزش مقدماتى تجويد و صوت و لحن را زير نظر «مصطفى اسلامى» در كلاس پنجم ابتدایى به پايان رساند و پس از آن با حضور در جلسات استاد «سيدمحسن موسوى‌بلده» نكات تجويدى و صوت و لحن را در سطح بالاتر همراه با مفاهيم قرآنى فرا گرفت.
او هم‌زمان با فراگيرى تجويد و صوت و لحن در جلسات درس آيت‌الله «ضياءآبادى» و حجت‌الاسلام‌ و المسلمين «قرائتى» به فراگيرى مفاهيم آيات قرآن كريم نيز پرداخت.
محمدرضا پورزرگرى در ابتداى كار تلاوت خود همچون ساير قاريان به تقليد از قاريان مشهور مصرى نظير «عبدالباسط»، «شعبان عبدالعزيز صياد»، «على البنّاء» و «مصطفى اسماعيل» پرداخت، او معتقد است كه مؤثرترين مسئله در زمينه تلاوت قرآن براى تمامى قاريان در ابتداى كار تقليد از استادان برجسته مصرى است.
پورزرگری توانست در سال 73 مقام اول رشته قرائت مسابقات بين‌المللی جمهوری اسلامی ايران را به خود اختصاص دهد، وی همچنين برای تلاوت قرآن كريم به كشورهای هندوستان، پاكستان، تركيه، چين، امارات، آفريقای جنوبی، غنا، ماداگاسكار، اتيوپی، انگليس، اتريش، كرواسی، بوسنی و هرزگوين، اردن، سوريه، لبنان و عربستان سعودی سفر كرده است.
گزارش از سيد جاسم موسوی
captcha