بررسی وحی از ديدگاه مك‌كواری و شهيد مطهری
کد خبر: 1783312
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۲

بررسی وحی از ديدگاه مك‌كواری و شهيد مطهری

گروه انديشه: مقاله «وحی از ديدگاه مك‌كواری و شهيد مطهری»، به قلم «مهدی عباس‌زاده» در فصلنامه علمی و پژوهشی قبسات منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، وحی، عنصری مهم در اليهات مسيحی و كلام اسلامی و از مسائل اصلی آن‌ها ست و اين مسئله به ويژه در تفكرهای كشيش جان ‌مك‌كواری و استد مرتضی مطهری مطرح شده است و نوشتار حاضر می‌كوشد مسائلی همچون چيستی وحی، محتوا و حامل وحی، اعتبار وحی، اقسام وحی، معرفت‌شناسی وحی، توصيف معرفت‌ وحيانی و ... را از ديدگاه اين دو متفكر را بررسی كند و با وجود اختلاف‌ها فضای فكری و فرهنگی و دينی اين دو، مقايسه‌ای ميان ديدگاه‌های آن‌ها ارائه دهد و در ضمن اين مقايسه، نقاط تشبيه و اختلاف نيز روشن خواهد شد.
به زعم نويسنده، وحی از ديدگاه مك‌كواری يكی از عوامل سازنده الهيات مسيحی است، از اين رو، وی تبيين وحی را با بحث از اين عوامل آغاز می‌كند، گرچه به نظر نويسنده اين «عوامل»، «منابع» الهيات مسيحی نيست چرا كه اين امور در الهيات‌های مسيحی مختلف در يك سطح وجود ندارد.
به نظر مك‌كواری عوامل سازنده الهيات عبارتند از : تجربه دينی، وحی، كتاب مقدس، سنت، فرهنگ و عقل و بی‌گمان تأثير اين عوامل، هركدام و يا تركيبی از دو يا چند مورد آن‌ها، در هر يك از الهيات‌های مسيحی مختلف، متفاوت است و به هيچ روی در يك سطح مساوی قرار ندارند، از همين رو الهيات مبتنی بر وحی، الهيات‌های نص‌گرا، الهيات‌های عقلانی، و گونه‌های ديگر از الهيات پديد می‌آيد.
به نظر استاد مطهری، امكان شناخت ماهيت و حقيقت وحی برای انسان‌های عادی و با ابزارهای طبيعی معرفتی همچون حس، خيال و عقل، وجود ندارد و انسان‌های عادی هيچ تجربه‌ای از وحی ندارند، از اين رو هرگز به حاق آن پی‌نمی‌برند و تنها پيامبران‌اند كه ماهيت و حقيقت وحی را درمی‌يابند.
لازم به ذكر است كه شماره 48 فصلنامه علمی ـ پژوهشی «قبسات» با صاحب‌امتيازی و مديرمسئولی حجت‌الاسلام علی‌اكبر رشاد و سردبيری محمد محمدرضايی منتشر شده است.
captcha