بزرگترين كتابخانه ديجيتالی تشيع راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 1841040
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۸

بزرگترين كتابخانه ديجيتالی تشيع راه‌اندازی می‌شود

گروه فرهنگ و هنر: تأسيس انديشگاه آينده جهان و بزرگترين كتابخانه ديجتالی تشيع از جمله اهداف راهبردی است كه در سند چشم انداز 1404 جمكران تدوين شده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، حجت الاسلام والمسلمين «مرتضی وافی»، دبير شورای فرهنگی و برنامه‌ريزی مسجد مقدس جمكران در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به لحاظ شدن دو رويكرد در اين سند گفت: چشم انداز به يك معنا تصويری از آينده مطلوب است، آينده آرمانی كه برای افق 15 تا 20 سال ترسيم می‌شود. رويكرد اول در نظرگيری داشته‌ها و وضع موجود است و با توجه به منابع مالی كه سال‌های آينده احتمالا به دست می‌آوريم، وضعيت آينده را برای مسجد مقدس جمكران ترسيم می‌كنيم.
وی همچنين در تبيين اهداف راهبردی مسجد مقدس جمكران در افق 1404 اظهار كرد: افزايش زائران ماهانه و سالانه مسجد مقدس جمكران تا دو برابر، برگزاری كنگره جهانی تشيع، تأسيس انديشگاه آينده جهان، احداث يك مجتمع فرهنگی آموزشی موسوم به سرزمين آينده، تبديل شدن به الگوی معماری مساجد، احداث فضاهای فرهنگی كه برای مثال مراكز آفرينش‌های هنری وابسته به مساجد از جمله كارهايی است كه بايد در راستا انجام شوند.
وی با اشاره به ضرورت‌های چشم انداز كه در حال حاضر اصل مسلم تمام مجموعه‌های عظيم تبليغی و فرهنگی است گفت: اولين گام در تدوين چشم انداز تعريف مأموريتی از مسجد مقدس جمكران بوده و آن تعريف مشاركت در فرآيند ترويج بومی و جهانی انديشه و آرمان تشيع است.
دبير شورای فرهنگی و برنامه‌ريزی مسجد مقدس جمكران تصريح كرد: اهداف ارزش‌های بنيادين ترسيم شده بايد در تمام اقدامات و تصميم‌های مديريت با رويكرد فرهنگی مسجد مقدس جمكران مورد لحاظ قرار گيرد و بازتاب آشكار داشته باشد.
وافی، همسويی با منافع و مصالح نظام عالی اسلامی، حفظ و تقويت وجه قدسی مسجد مقدس جمكران، تقويت نمای علمی فرهنگی مسجد، بازنمايی عظمت تشيع در جشم جهانيان، تأليف قلوب و توسعه ارتباطات و نوع آوری ابتكار عمل را از جمله اهداف بنيادين برشمرد.
وافی افزود: ساماندهی و برگزاری جشنواره آينده قدسی، دستيابی به نرخ رشد سالانه 40 درصد در توليد كتاب‌های شيعی كه طبيعتا باعث می‌شود جمكران در 20 سال آينده به قطب جهانی نشر در حوزه انديشه و آرمان تشيع تبديل شود و از نظر كيفيت محتوايی و ظاهری نيز كتاب‌های بايد در حد استانداردهای روز جهانی نيز ارتقا يابد.
وی ايجاد مركز مطالعه كيفی رسانه اسلامی با هدف تأمين نياز به ژورناليسم در حوزه مكتوبات و همچنين موارد بصری با مضامين شيعی ناب، ايجاد شبكه جوانان مهدوی به عنوان يك شبكه فراگير و بزرگ و راه اندازی عظيم ترين كتابخانه مجازی تشيع از ديدگاه مقايسه‌ای را از ديگر اهداف راهبردی اين چشم انداز دانست.
دبير شورای فرهنگی و برنامه‌ريزی مسجد مقدس جمكران اضافه كرد: ويرايش اول و دوم اين چشم انداز انجام شده و پس از گرفتن نقطه نظر صاحبنظران مباحث مديريت استراتژيك و آينده پژوهی با افرادی كه در فعاليت‌های بنيادين فرهنگی دستی دارند نيز مشورت كرده تا اين چشم انداز را تكميل كنند و در نهايت اين چشم انداز به صورت نهايی خدمت مقام معظم رهبری می‌رسد.
وی اظهاركرد: اين چشم انداز پنج ماه ديگر در روز نهم ربيع الاول به عنوان سال روز آغاز امامت امام زمان خدمت مقام معظم رهبری می‌رسد. تا اعضای شورای عالی فرهنگی و برنامه ريزی مسجد مقدس جمكران براساس آن ساختار تشكيلاتی برنامه‌های فرهنگی را طراحی كرده و بر اجرای برنامه‌ها و راهبردهايی دارند كه به اين اهداف منتهی شود.
وافی در پايان گفت: تصويب اين چشم انداز در دو مرحله خواهد بود مرحله اول توسط توليت مسجد مقدس جمكران صورت گرفته و پس از آن نهايی شدن توسط مقام معظم رهبری نهايی می‌شود.
captcha