جشنواره «ماه هشتم» با اتمام نقاشی «ضامن آهو» پايان يافت
کد خبر: 1843003
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۴

جشنواره «ماه هشتم» با اتمام نقاشی «ضامن آهو» پايان يافت

گروه هنر: جشنواره ماه هشتم با پايان يافتن تابلوی ضامن آهو در مدت 10 روز، توسط «محمد آهنگرانی فراهانی» همزمان با شب ميلاد امام رضا(ع) در موزه و كتابخانه «ملك» به كارخود پايان داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، همزمان با جشنواره ماه هشتم، نمايشگاه‌هايی از آثار خطی در فرهنگسرای نياوران، موزه عباسی، موزه چهل ستون، كتابخانه ملی، موزه امام علی و موزه آستانه حضرت معصومه به نمايش گذاشته شد.
در مراسم اختتاميه جشنواره ماه هشتم از «محمود ماهر النقش» خالق آثار نقاشی و معماری در آستان قدس رضوی، مصلای تبريز و مولف كتاب‌ها و مقالات گوناگونی از جمله نقوش اسلامی آجرها و كاشی‌كاری‌ها، اصول علمی ساختمان و كاشی‌كاری اسلامی تجليل شد.
دراين مراسم از دو نقاش محمود ماهرالنقش و محمد آهنگرانی فراهانی با اهداء هدايايی از جمله صفحه نخست زيارت امام رضا(ع) به قلم بابك گرم چی تجليل شد.
ماهر نقش در هنگام دريافت هديه‌اش گفت: من در مشهد نقش‌های بسياری زدم اما مدتی است به خاطر بيماری نتوانسته‌ام به مشهد بروم، اميدوارم آثارم مورد قبول واقع شود.
محمد آهنگرانی فراهانی نيز در ادامه تصريح كرد: متاسفانه نقاشی قهوه‌خانه‌ای در حال از بين رفتن است، فقط من و چند نفر ديگر در زمينه اين نوع نقاشی فعاليت می‌كنيم.
وی با بيان اينكه بيشترين پرده‌های درويشی كه در حال حاضر در ايران وجود دارد كار من است تصريح كرد: من نقاشی را نزد بهترين نقاش قهوه‌خانه‌ای حسين آقاسی به مدت 10 سال فرا گرفتم.
«حسينی» مديرعامل كتابخانه و موزه ملی ملك در اين مراسم متذكر شد: اين موزه كه ديروز سالگرد 72 سالگی تاسيس آن بود، در شش آبان ماه 1316 توسط حسين ملك، وقف آستان قدس رضوی شد. موزه ملك دومين موزه نفيس كشور است كه در آن آثاری از جمله سكه، تمبر، فرش، آثار خوشنويسی نگهداری می شود.
وی ادامه داد: اين مراسم هرساله بنا به وصيت حسين ملك در ايام ميلاد امام رضا(ع)، مبعث پيامبر(ص) و ميلاد پنج تن برگزار می‌شود. تعدد برگزاری اين جشن‌ها ممكن است در ابتدا مشكل آيد اما وقتی به نفس كار فكر می‌كنيم تمام امور برای ما آسان می‌شود.
«احمد وكيليان» پژوهشگر نيز در ادامه مراسم درباره تاثير وجود امام رضا(ع) در فرهنگ عامه مردم ايران ياد آورشد: متاسفانه بسياری از اعتقادهای ما به علت اقتضای زمان دچار علم زدگی شده است. اعتقاد و عشق مردم به امام رضا(ع) از نخستين ساعت‌های تولد با لالايی‌های مربوط به ولايت توسط مادر بوجود می‌آيد اما امروزه با وجود موسيقی‌های غربی كودك كمتر چنين لالايی‌هايی را به خاطر دارد.
وی چاوشی خوانی و نقاره زدن را نيز نتيجه تاثير وجود امام رضا در فرهنگ عامه مردم ايران دانست و افزود: زمانی كه عده‌ای بخواهند به زيارتی بروند، فردی به نام چاوشی‌خوان كه معمولا صدای خوشی دارد، اشعاری مربوط به ائمه و امامان می‌خواند و مردم همزمان با او همراهی می‌كنند.
وكيليان در تكميل سخنانش متذكر شد: اعتماد السلطنه در كتاب «مفتح الشمس» قديمی‌ترين نقاره خوانی را به زمان صفويه نسبت داده است. نقاره در حرم امام رضا هنگام سحر و افطار ماه رمضان، اول هر ماه، در زمان اعياد مذهبی و رخ دادن معجزه در حرم امام رضا(ع) به صدا در می‌آيد.
«حامدی» سردبير هفته نامه تنديس نيز در ادامه با بيان اينكه دو دسته از هنرمندان در تاريخ هنر مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند گفت: تاريخ هنر، هنرمندان فعال در اين زمينه را به دو دسته تقسيم می‌كند. دسته اول شامل متمكنين و درباريان و دسته دوم شامل مردم عادی می‌شوند كه هنرمندان دسته دوم هميشه ناديده گرفته شده‌اند. اين بی‌مهری شامل شاگردان استادانی نيز می‌شود كه در كنار آنان به خلق يك اثر هنری می‌پردازند. خوشبختانه موزه ملك با تجليل از اين دو استاد اين سنت غلط را شكست.
در اين مراسم محمد ايران بروجردی در اين مراسم به چاووش خوانی پرداخت و درويش اكبر بلبل يزدی اشعاری در مدح معصومين(ع) خواند.
captcha