پرده جديد خانه خدا امروز به پرده‌دار كعبه اعطا می‌شود
کد خبر: 1850899
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۵

پرده جديد خانه خدا امروز به پرده‌دار كعبه اعطا می‌شود

گروه بين‌الملل: «صالح بن عبدالرحمان الحصين» رياست كل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص)، امروز 27 آبان‌ماه پرده جديد خانه خدا را به «عبدالعزيز الشيبی» پرده‌دار بيت‌الله الحرام اعطا می‌كند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «نسيج»، پرده جديد خانه خدا هر سال طی مراسمی در روز اول ذی‌الحجه به پرده‌دار كعبه اعطا می‌شود و مراسم تعويض پرده كعبه در روز نهم ذی الحجه پس از شستشوی كعبه با گلاب ناب ايرانی انجام می‌گيرد.
پرده خانه خدا با هزينه‌ای بالغ بر 20 ميليون ريال سعودی و از ۵ قطعه تشكيل شده كه هر قسمت يك طرف كعبه را می‌پوشاند و قطعه پنجم هم درب كعبه را در بر می‌گيرد كه به آن «برقع» می گويند.
جنس پرده كعبه از حرير طبيعی و خالص و به رنگ مشكی است كه ارتفاع آن به ۱۴ متر می‌رسد و نوار دور اين پوشش كه به عرض ۹۵ سانتيمتر و طول 47 متر است، از ۱۶ قطعه به شكل مربع از تزئينات اسلامی پوشيده شده است.
بر روی اين نوار آياتی از قرآن كريم نوشته شده است كه در فواصل معين عبارات «يا حی يا قيوم»، «يا رحمن يا رحيم» و «الحمدالله رب العالمين» با رنگ طلايی كه اطراف خانه خدا را در بر می‌گيرد، نوشته شده است.
پوشش درب كعبه نيز از حريری است به ارتفاع ۵/ ۶ متر و عرض ۵/۳ متر و بر روی آن آيات قرآنی و تزئينات اسلامی با طلا و نقره پوشيده شده كه اين پرده با همكاری كارگاه‌های داخل و خارج عربستان در مكه مكرمه تهيه می‌شود؛ پارچه حرير اين پرده را هر سال يكی از كشورها هديه می‌كند و پرده قبلی نيز به رؤسا و سران كشورهای اسلامی اهدا می‌شود.
captcha