به گزارش خبرنگار خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، حجتالاسلام و المسلمين كاظم صديقی امروز، 23 بهمنماه، در خطبه اول نمازجمعه تهران با اشاره به ويژگیهای پيامبر گرامی اسلام(ص) گفت: يكی از ويژگیهای ايشان اين است كه پيامبران سلف، نويد ظهورشان را داده بودند و ديگر اينكه پيامبری امی بودند كه اين از مظاهر قدرت الهی است.
وی با بيان اينكه برخی كتاب قرآن را ذهنيت شخصی پيامبر اسلام(ص) میدانند، افزود: اينها كسانی هستند كه تجاهل میكنند، سياسی شدهاند، معلومات خود را ناديده گرفتهاند و يا مسخ شدهاند؛ تراكم گناه انسان را مسخ میكند و ادراك حقيقت را از آنان میگيرد.
صديقی در مورد عظمت قرآن و پيامبر اسلام(ص) خاطرنشان كرد: شخصيتی درس نخوانده، استاد نديده كه سابقهای پيش هيچ يك از اساتيد ندارد، كتابی برای جهانيان ارائه میدهد كه به مرور زمان به عظمت آن افزوده میشود؛ هرچه علوم و استعدادها شكوفا میشود، انديشمندان و نوابغ در هر دورهای در مقابل عظمت قرآن زانو میزنند.
اين خطيب جمعه تصريح كرد: اگر كتاب قرآن و متن آن از جانب غير از خداوند بود، در مطالب اين كتاب نيز همچون كتب ديگر ناهماهنگی ديده میشد.
وی در ادامه افزود: در بسياری از كتابها و اشعار آنچه ديده میشود ناهماهنگی در الفاظ، وزنها، آهنگ و فراز و فرودها است، تنها كتابی كه الفاظش منسجم و در يك آهنگ میگنجد و لحن واحد، معانی بلند و فوقالعادهای دارد كه مؤيد يكديگر هستند، قرآن است كه هرچند از نظر قطر، كوچك است، ولی آنچه كه مورد نياز مردم بوده در اين كتاب آورده شده است.
صديقی با اشاره به علومی كه قرآن به آن پرداخته است، گفت: قرآن در عرفان، حكمت، حقوق، سياست، فرهنگ، اخلاق، مسائل خانواده، جنگ و جهاد و خودسازی و علوم ديگر سوژه و مطلب دارد و در هر عرصهای سخنی بالاتر از سخن خداوند نمیتوان يافت.
امام جمعه موقت تهران با بيان اينكه پيامبر(ص) آمده تا انسانها را از وابستگیها نجات دهد، خاطرنشان كرد: پيامبر گرامی اسلام(ص) آمدند تا زنجيرها را از پر و بال بشريت باز و انسانهای وابسته را وارسته كنند؛ بارهای سنگين گناه، ظلم، خرافهپرستی و زورگويی را از دوش انسان بردارند.
وی افزود: پيامبر(ص) قل و زنجيرهايی كه انسان را از پرش، جهش و پيشرفت و تعالی باز میداشت، آزاد كردند.
صديقی در مورد ارزش ذاتی انسانها تأكيد كرد: در انسان بارقه الهی وجود دارد؛ انسان دم الهی است؛ وجود انسان زائلشدنی نيست و بايد در بعد اخلاقی بهگونهای به خودسازی رسيده باشد كه قبل از مرگ به شهود برسد و حقيقت ذاتی خود را دريابد، بعد مجرد خود را درك كند.
خطيب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به بعد شفابخشی قرآن گفت: انسان با هبوط و نزولش به اين عالم دچار بيماری شده كه جز به دست نبوت درمانپذير نيست؛ اين قرآن نسخه شفابخشی است كه اگر كسی آن را باور كند شفا و رحمت را با هم میيابد.
وی در ادامه افزود: كسانی كه به اين نسخه شفابخش عمل میكنند و روح و زندگيشان را به اين وسيله سالم میسازند، جاذبه هستی، آنها را همراه با خدا میسازد و آنها را در ذات و صفات خداوندی ذوب میكند و از همان ابتدا به مقصد میرسند.
صديقی با اشاره به جنگ هشتساله تحميلی يادآور شد: در اين هشت سال ملت ايران جنود الهی بودند، حزبالله بودند؛ خداوند كارهای شما را سامان داد و كاری كرد كه شرق و غرب در مقابل شما زانو بزند.
امام جمعه موقت تهران در مورد بيماریهايی كه در قرآن مطرح شده گفت: بيماری سياسی يكی از دردهايی است كه میتوان به عنوان امالمفاسد از آن ياد كرد.
وی با بيان اينكه غده سرطانی حكومتهای فاسد در طول تاريخ، ارزشهای متعالی بشريت را لگدكوب كردند و آنها را به استثمار گرفتند، افزود: خداوند پيامبر اسلام(ص) به عنوان حاكم نفرستاد، بلكه پيامبر(ص) تجلی عبوديت خداوند است؛ حاكم در نظام قرآنی بايد عبد مطلق خداوند متعال باشد.
صديقی با اشاره به مشكلات و معضلات داخلی كشورهای منطقه و مقايسه آن با ايران تصريح كرد: استقلال، وحدت، انسجام، عظمت و اقتدار ايران به خاطر داشتن ولايت است؛ چرا كه به گفته امام خمينی(ره) ولايت استمرار حركت انبياست؛ ولی فقيه بنده و عبد صالح خداوند است.
خطيب جمعه تهران در مورد حاكمان غير دينی ابراز كرد: كار پادشاهان تحقير ملتهاست، مردم در برابر حاكمان خوار و ذليل میشوند؛ اما در حكومت اسلامی و دينی، مردم آنچنان اوج و شرف میگيرند كه امام خمينی(ره) در مقابل آنان میگويد اگر به من خدمتگزار بگوييد، مناسبتر از آن است كه رهبر بگوييد.
صديقی اين امور را تربيت و داروی شفابخش اسلام دانست كه پيامبر(ص) آن را در جامعه اسلامی القا كرده است.
وی در ادامه گفت: آنان كه به سرعت در ارتباط با بيگانگان از يكديگر سبقت میگيرند، كسانی هستند كه لباس نفاق در جامعه را پوشيده و در ميان مردم، نظام اسلامی را مخدوش ساختهاند و شخصيتهای بارز را بد جلوه میدهند.
امام جمعه موقت تهران افزود: دل بيمار اينها مشكل ايجاد میكند؛ لذا قرآن تهديد میكند اگر اينها دست از سرنوشت جامعه اسلامی برندارند، جای تحمل نيست و دستور میدهيم كه كار را يكسره كنند.
صديقی در پايان خطبه اول نماز مسئله عفاف را از ديگر بيماریهای يادشده در قرآن دانست و خاطرنشان كرد: اگر زنها تربيت دينی نشوند و بخواهند طنازی و خودآرايی كنند، افراد بيماردل به سمت آنها كشيده میشوند.