جلد هفدهم دائرةالمعارف بزرگ اسلامی منتشر شد
کد خبر: 1897513
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۱

جلد هفدهم دائرةالمعارف بزرگ اسلامی منتشر شد

هفدهمين مجلد از دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، يكی از آثار تحقيقی مركز پژوهش‌های اسلامی و ايرانی، با سرويراستاری «سيدكاظم موسوی بجنوردی» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، اين مجلد مشتمل بر حدود 280 مقاله در 780 صفحه دو ستونی به ضميمه مقدمه، نمايه‌ها و فهرست‌های مربوطه تنظيم شده است.
از جمله مقالات بلند جلد هفدهم «ثغور و عواصم»، «جاحظ»، «جادو»، «جالينوس»، «جامی»، «جاوه»، «جبايی»، «جبر و اختيار»، «جبهه ملی ايران»، «جراحی»، «جرح و تعديل» و ... است.
در دائر‌ةالمعارف بزرگ اسلامی مدخل‌های گوناگونی پيش‌بينی شده است، كه زمينه‌های مختلف فرهنگ و تمدن اسلامی، مانند قرآن ‌شناسی، فقه، حديث، تاريخ سياسی و اجتماعی، جغرافيای تاريخی و انسانی، اسلام و فرقه‌های اسلامی اعم از فرق مذهبی و مكاتب كلامی، فلسفه و عرفان، زبان و ادبيات سرزمين‌های اسلامی، تاريخ علوم رياضی و طبيعی، هنر و معماری در سرزمين‌های اسلامی، مردم‌شناسی و نيز جنبه‌های فرهنگ بومی و محلی اقوام مسلمان را در برمی‌گيرد.
همچنين برخی از مدخل‌ها و موضوعاتی كه در اين دائرةالمعارف مطرح شده، برای اولين بار مورد تحقيق دقيق قرار گرفته‌اند.
مركز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی سازمانی فرهنگی ـ پژوهشی است كه به منظور تدوين و انتشار دائرةالمعارف اسلامی، عمومی، تخصصی و ديگر مراجع علمی در اسفند 1362 در تهران تأسيس شد.
نخستين اثر تحقيقاتی اين مركز، دايرةالمعارف بزرگ اسلامی است كه به سه زبان فارسی و عربی و انگليسی منتشر می‌شود. دانشنامه ايران كه دائرةالمعارف عمومی و جهانی است، دومين اثر پژوهشی اين مركز است.
captcha