حجاج ايرانی خود را سفير انقلاب اسلامی و پيام‌آور آرمان‌های شهيدان بدانند
کد خبر: 2018629
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۳
واكاوی حج ابراهيمی/3

حجاج ايرانی خود را سفير انقلاب اسلامی و پيام‌آور آرمان‌های شهيدان بدانند

ايكنا ـ خوزستان: هر يك از حجاج ايرانی بايد خود را سفير انقلاب اسلامی و پيام‌آور آرمان‌های شهيدان بدانند و از اين فرصت الهی برای كسب معنويت و نيز ارتباط با مسلمانان ديگر كشورها استفاده نموده و دين خويش را به امام و شهيدان ادا كنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين «سيدمحسن شفيعی» عضو شورای فرهنگ عمومی و شورای آموزش و پرورش استان خوزستان در گفت ‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) دفتر خوزستان اظهار كرد: انقلاب اسلامی ملت ايران در بسياری از زمينه‌ها، تغييرات اساسی و بنيادينی ايجاد كرد و روح تازه‌ای در كالبد اسلام دميد.
وی افزود: در اين منظومه می‌توان به حج ابراهيمی اشاره كرد. اين فرصت عظيم و بی‌بديل از ظرفيت‌های مؤثری بود كه امام‌خمينی(ره) آن را مورد توجه قرار داد و جهان اسلام را به بهره‌برداری از اجتماع عظيم مسلمانان فراخواند.
شفيعی ادامه داد: امام‌خمينی(ره) حج بدون برائت از مشركين، حج بدون بيداری اسلامی و حج بدون وحدت و معنويت را عبادتی صوری و فاقد محتوا معرفی كرد و امت اسلامی را به برپايی حج ابراهيمی دعوت كرد.
شفيعی بيان كرد: انقلاب اسلامی مناسك حج را ظرفيت شايسته‌ای برای حمايت از مستضعفان و امت اسلامی معرفی كرد و به لطف الهی برای اولين بار فرياد برائت از آمريكا و صهيونيسم بين‌الملل در اجتماع عظيم حاجيان چه در طواف خانه خدا و چه د رسعی صفا و مروه و در رمی‌جمرات طنين‌انداز شد.
وی گفت: انقلاب اسلامی فرياد برآورد كه برائت از بت‌ها و شرك در بت‌پرستی امروز در قالب برائت از مستكبران و جهان‌خواران جلوه‌گر است و در مناسك حج، امت اسلامی بايد از ابر قدرت‌ها و ايادی آنان اظهار انزجار و برائت كنند و قدرت دشمن‌شكن خويش را به نمايش بگذارند.
شفيعی بيان كرد: امام‌خمينی(ره) و مقام معظم رهبری پيوسته بر اين مهم تأكيد و پافشاری نمودند كه مناسك حج بايد به فرصتی برای اتحاد امت اسلامی تبديل شود و اين حج ابراهيمی است كه می‌تواند شوكت و عظمت و مجد مسلمانان را به آنان بازگرداند.
وی افزود: اينك كه به بركت انقلاب اسلامی و با رهنمودهای حضرت‌آيت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای، در حركت‌های فرهنگی حجاج، تحول عظيمی صورت گرفته و فعاليت‌های گسترده و همه جانبه‌ای انجام می‌شود حجاج بايد ضمن قدرشناسی و بهره‌برداری از اين موقعيت، در كسب و جذب هر چه بيشتر معنويت و معرفت بكوشند و تلاش كنند حداكثر استفاده را از مناسك حج بنمايند.
شفيعی ادامه داد: پرهيز از افراط در خريد و بازار و امور حاشيه‌ای حج يك ضرورت و الزام است و زياده روی در اين امور، از توفيق حاجيان خواهد كاست و اين فرصت استثنايی و تاريخی را از آنان خواهد گرفت. هر يك از حجاج ايرانی بايد خود را سفير انقلاب اسلامی و پيام‌آور آرمان‌های شهيدان بدانند و از اين فرصت الهی برای كسب معنويت و نيز ارتباط با مسلمانان ديگر كشورها استفاده نمايند و دين خويش را به امام و شهيدان ادا كنند.
عضو شورای فرهنگ عمومی خوزستان بيان كرد: همچنين حاجيان بايد توجه كنند كه دوری از زيور و زينت‌های زندگی در ايام حج درس بزرگی برای آنان است كه می‌توان به دور از دلبستگی‌های دنيا و علائق مادی زندگی كرد و افزونی جلوه‌های مادی در زندگی، روح انسان را از معنويت جدا و دور نمايند بنابراين تلاش نمايند تا پس از بازگشت از حج، معنويت كسب كرده و نورانيت برگرفته از مناسك حج را برای خود حفظ نمايند و آن را در زندگی و خانه و خانواده خود نيز انتشار دهند.
وی گفت: در اينجا با اغتنام فرصت لازم می‌دانم به يك آسيب جدی كه در سال‌های اخير پيش آمده اشاره كنم و آن عملكرد قابل نقد برخی افراد و بعضی از استقبال‌كنندگان از حاجيان است. متأسفانه استفاده از موسيقی، برخی حركت‌های ناپسند، اختلاط با نامحرم و عدم رعايت حجاب اسلامی و ‌آراستن ماشين‌ها در استقبال از حاجيان، مشاهده می‌شود كه نه تنها پسنديده نيست بلكه از آغاز حاجی را كه از سفر حج برگشته و به معنويت و نورانيت آراسته شده را در معرض گناه و لغزش قرار می‌دهد.
عضو شورای آموزش و پرورش خوزستان تصريح كرد: خانواده‌ها و استقبال‌كنندگان از حاجيان، تلاش كنند تا خود نيز بهره‌ای از آن معنويت به دست آورند و كسب نورانيت نمايند نه اينكه با برخی حركت‌ها و اقدامات بر معنويت حاجی تأثير منفی بگذارند، بايد بازگشت حاجيان به وطن و خانه و كاشانه آنان، همراه با معنويت‌افزايی و نورانيت‌آفرينی در سطح جامعه باشد.
captcha