نشست علمی «ضرورت تدريس و بيان احكام در جامعه» در نيك‌شهر برگزار شد
کد خبر: 2019485
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۲

نشست علمی «ضرورت تدريس و بيان احكام در جامعه» در نيك‌شهر برگزار شد

نشست علمی «ضرورت تدريس و بيان احكام در جامعه»، سوم آبان‌ماه، در نيك‌شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در نيك‌شهر، نشست علمی «ضرورت تدريس و بيان احكام در جامعه» در نيك‌شهر از توابع سيستان و بلو‌چستان برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمين «احمد لطفيان ‌سرگزی» امام‌جمعه نيك‌شهر با تلاوت (آيه 43، سوره اعراف) «الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْلا أَنْ هَدَانَا اللّهُ» گفت: يكی از عوامل مهم و اساسی عقب‌ماندگی و عدم پيشرفت جوامع مسلمين و انبوه مشكلات در بين اينها، جهل عملی به احكام اسلام است لذا در شرايط امروز معرفی انواع روش‌ها و الگوهای تدريس يك ضرورت اجتناب‌ناپذير است.
وی افزود: دين اسلام كامل، قوانين و دستورات آن جامع و راه‌ سعادت از اين طريق هموارتر از ديگر اديان و مذاهب است و يكی از علت‌های گرايش ديگر اديان و مذاهب به دين مبين اسلام خصوصا مذهب تشيع، آگاهی از احكام و قوانين و جامعيت و عقلانيت آن است. گستردگی احكام الهی، زمان را درنورديده است و خود را منحصر در زمان و مكانی خاص نكرده‌اند و تمامی شئونات فرد و جامعه بشری را در برگرفته است.
لطفيان‌سرگزی اظهار كرد: احكام اسلام تكاليفی است كامل و جامع، كه در حد توان انسان وضع شده و هيچ‌گونه افراط و تفريطی در آن نيست و از يك تعادل نسبی برخوردار است. تكاليف دينی و قرآنی تعادل و تكامل است. پس از غيبت كبری ولی‌عصر(عج) و تصريح آن حضرت مبنی بر مراجعه شيعيان به راويان حديث وظيفه سنگين استمرار امامت و هدايت شيعيان را عالمان و فقيهان عهده‌دار شدند.
وی با اشاره به نقش شيخ انصاری(ره) و دقت‌های بی‌نظير وی، ادامه داد: شخصيت طراز اول شيعه پس از غيبت كبری حضرت ولی‌عصر(عج)، حضرت امام خمينی(ره) توانست احكام اسلام را از ميان كتب فقهی خارج كرده و به مرحله اجرا برساند و نظريه فراموش شده ولايت‌فقيه را در قرن چهارده هجری بر كرسی حكومت اسلامی بنشاند.
امام جمعه نيك‌شهر افزود: امام خمينی(ره) ولايت‌فقيه را استمرار حركت انبيای الهی می‌دانست و هدف از بعثت پيامبران نيز آشنا كردن مردم با احكام دين و اصول زندگی است و به همين جهت اهل‌بيت(ع) از راه‌های مختلف و با شيوه‌های گوناگون مردم را به فراگيری مسائل فقه تشويق كرده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمين «احمد لطفيان‌سرگزی» گفت: از زمان رسول اكرم(ص) و حضرت فاطمه زهرا(س) گرفته تا ائمه اثنی‌عشر كه بيش از سيصدسال به طول كشيد، بيان احكام توسط وجود مقدس معصومين(ع) به عموم مردم ابلاغ می‌شد، پس از گسترش اسلام و افزايش جمعيت مسلمين، پيامبر اكرم(ص) جمعی از اصحاب را به‌ سوی مناطق دور از مركز اسلام روانه می‌كرد تا احكام دين را از طريق نقل سنت به ايشان بياموزند. مبلغان اعزامی نيز با دستوراتی از پيامبراكرم(ص) به منطقه مزبور می‌شتافتند و مسلمان آن بخش را به مسائل دينی آگاه می‌كردند.
وی با اشاره به كتاب «فروع كافی» مرحوم «كلينی» و كتاب «من لايحضره الفقيه» شيخ«صدوق» و «تهذيب الاحكام» از شيخ«طوسی» و دوران علامه دهر مرحوم شيخ«بهائی» و رساله «جامع عباسی» وی و رساله «احكام الشريعه» تأليف مرحوم مجلسی و تلاش‌های آيات عظام ميرزا‌محمد‌حسن شيرازی، شهيد شيخ فضل‌الله نوری، مرحوم سيد محمدكاظم طباطبايی‌يزدی و سيد ابوالحسن اصفهانی اشاره كرد و ادامه داد: امروز می‌طلبد كه دلسوزان متعهد و فرهيخته با استفاده از انواع و اقسام روش‌های فعال و جذاب انتقال احكام به جامعه اعم از ادبی، هنری، نمايشی، تخصصی و رايانه‌ای به معرفی و مطح كردن دين مبين اسلام و احكام نورانی آن در سطح جهان اقدام كنند چراكه احكام و دستورات دين اسلام منطبق با فطرت تمامی انسان‌ها در تمامی زمان‌ها است.
حجت‌الاسلام والمسلمين احمد لطفيان‌سرگزی افزود: به لطف خدا احكام نورانی اسلام در تمامی شئون جامعه مسلمانان و همه اقشار، نفوذ قابل توجهی دارد و اگر اكثر مشكلات فعلی جهان اسلام را در عمل نكردن به احكام اسلام بدانيم، سخنی به گزاف نگفته‌ايم.
وی از جمله عواملی كه باعث غفلت از بيان احكام شده است را عدم برنامه‌ريزی مناسب، ساده‌انگاری، عدم اطلاع از روش‌ها، عدم اولويت دادن احكام بر مسائل روز جامعه است.
يادآور می‌شود، بيان احكام شرعی كاری ساده و پيش پا افتاده نيست لذا پيشنهاد می‌شود برگزاری مسابقه در زمينه انتقال تجربيات تبليغی و خاطرات تبليغی درباره بيان احكام تدوين كتب مخصوص روش‌های بيان احكام، مورد توجه مسئولان امر و مبلغان قرار گيرد.
captcha