برگزاری برنامه‌های جانبی سبب ارتقای سطح آموخته‌های حفاظ كل قرآن می‌شود
کد خبر: 2062132
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۵
آسيب‌شناسی روش‌های حفظ قرآن در مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد/31

برگزاری برنامه‌های جانبی سبب ارتقای سطح آموخته‌های حفاظ كل قرآن می‌شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: برگزاری برنامه‌های جانبی قرآنی توسط مؤسسات مردم‌نهاد از جمله برگزاری كرسی‌های تلاوت قرآن كريم و نيز برگزاری دوره‌های تثبيت حفظ قرآن در اردوهای آموزشی و پژوهشی می‌تواند در ارتقای سطح آموخته‌های حفاظ كل قرآن كريم بسيار مؤثر باشد.

«الهام منگلی»، حافظ بين‌المللی قرآن كريم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد، در پاسخ به اين سؤال كه حفظ كردن قرآن را با چه هدفی آغاز كرده است، گفت: من از پنج‌سالگی با توجه به تشويق‌های مادرم در كلاس‌های علوم‌قرآنی شركت كردم و توانستم طی يك‌سال روخوانی قرآن را همراه با مفاهيم كاربردی آن به‌طور كامل ياد بگيريم كه اين آشنايی ابتدائی، زمينه‌ای شد تا گام‌های بعدی را برای فراگيری آموزه‌های قرآنی بردارم.
وی ادامه داد: من در سال 1379 حافظ كل قرآن شدم و يكی از بركاتی كه حفظ قرآن برايم داشت و من آن را لطف خدا می‌دانم، اين است كه حتی در هنگام انجام كارهای روزمره زندگی، می‌توانم اين مؤانست با قرآن را حفظ كنم؛ مثلا به هنگام انجام كارهای منزل يا در حين راه رفتن و هر زمانی كه فراغت ذهنی داشته باشم، آيات قرآن را با خودم زمزمه می‌كنم.
اين حافظ كل قرآن يكی از نقاط قوت و ضعف روش‌های حفظ قرآن كريم در مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد را اينگونه بيان كرد: در برخی از مراكز قرآنی كه در بخش‌ آموزش حفظ قرآن فعاليت می‌كنند، حفظ كردن قرآن را طی يك‌سال انجام می‌دهند كه از نظر من برای عموم مجاز نمی‌باشد؛ در واقع اينگونه حفظ كردن به درد كسی می‌خورد كه نابغه باشد و بتواند در طول يك‌سال قرآن را به گونه‌ای حفظ كند كه وقتی می‌گويد من حافظ كل قرآنم، بتواند كل قرآن را خوب جواب بدهد، نه اينكه بگويد من حافظ كلم؛ اما فقط از 10 جزء اول از من بپرسيد.
وی در ادامه نقاط قوت روش‌های حفظ قرآن را قراردادن كلاس تثبيت حفظ در كنار اين رشته عنوان كرد و افزود: بعضی از مراكز قرآنی كلاس تثبيت حفظ قرآن كريم را كنار اين رشته قرار می‌دهند كه اين يكی از موارد مؤثر در اين كار است، زيرا حافظ بعد از پايان هر سوره به مشكل برنمی‌خورد.
منگلی حضور مربی باتجربه و حدالامكان حافظ قرآن كريم را يكی از مسائل مؤثر در آموزش اين رشته قرآنی در مؤسسات دانست و گفت: مؤسسات برای اينكه موفق باشند بايد مدرسی برای اين كار استخدام كنند تا به‌عنوان مقام هدايت‌كننده و كارگردان در كلاس حضور يابد و بداند كه با توجه با مقطع سنی قرآن‌آموز چگونه برخورد كند و آشنايی لازم برای آموزش اين رشته قرآنی داشته باشد.
وی در ادامه برای ايجاد انگيزه و پشتكار متعلمان اين رشته قرآنی برگزاری محافل انس با قرآن و كرسی تلاوت قرآن عنوان كرد: محافل قرآنی كه برگزار می‌شود تأثير خاصی در ارتقای سطح كيفی تلاوت متعلمان رشته حفظ قرآن دارد، زيرا اين روش موجب می‌شود تا استعدادهای قرآن‌آموزان در هر بخشی شكوفا شود.
اين حافظ كل قرآن با توجه به اين‌كه در رشته قرائت قرآن كريم از كلاس قرائت «سيدمحسن موسوی بلده» و ساير استادان فن استفاده كرده و رتبه‌های برتر متعددی را در مسابقات قرآنی داخلی و بين‌المللی در رشته‌های حفظ و قرائت قرآن كسب كرده است، حضور در كلاس‌های قرائت، صوت و لحن و وقف و ابتدا را از جمله موارد مؤثر در يادگيری و حفظ كردن قرآن عنوان كرد.
اين حافظ كل قرآن با توجه به اينكه در حال حاضر به‌عنوان يكی از اساتيد توانمند و كارآزموده در امر آموزش قرآن در مركز آموزش قرآن حرم مطهر عبدالعظيم حسنی مشغول به فعاليت است، اظهار كرد: برپايی دوره‌های تربيت‌مدرس و مربی حفظ قرآن برای حفاظ كل كه می‌خواهند مربی شوند، خيلی مؤثر است، ولی به نظر من خود شخص وقتی كه قرآن را حفظ می‌كند اگر تمام موقعيت‌های مربی خود را درك كند ناخودآگاه روش تدريس قرآن را ياد می‌گيرد و ديگر لازم نيست تا دوره تربيت‌مربی را بگذراند.
وی در پايان يكی از موارد مؤثر در پرورش حفظ قرآن در مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد را جداكردن كلاس حفظ خردسالان و بزرگسالان عنوان كرد و گفت: آموزش قرآن در هر مقطع سنی دارای تفاوت‌های بسياری است كه مؤسسات با جداكردن اين خردسالان از بزرگسالان می‌توانند روش‌های هر مقطع را به‌طور كامل و بدون نقص آموزش دهند.
خبرنگار: مهسا صبوری
captcha