گزارشی از مهم‌ترين رويداد قرآنی كشور در سال گذشته/1
کد خبر: 2098406
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۲۳:۱۰

گزارشی از مهم‌ترين رويداد قرآنی كشور در سال گذشته/1

گروه فعاليت‌های قرآنی: سی‌وسومين دوره از مسابقات سراسری سازمان اوقاف و امور خيريه به عنوان مهم‌ترين رويداد قرآنی در سطح كشوری با تغييراتی در زمان و محل برگزاری مسابقات نهايتاً در نيمه اسفندماه سال 89 با حضور 249 متسابق از 31 استان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، سی‌وسومين دوره از مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خيريه در حالی از 12 اسفندماه سال 1389 در يزد آغاز شد كه با كش و قوس‌های فراوانی همراه بود؛ معرفی كرمانشاه به عنوان ميزبان اين دوره از مسابقات و برنامه‌ريزی آن برای هفته اول اسفندماه همه چيز را برای برگزاری بزرگ‌ترين رويداد قرآنی كشور آماده كرده بود، اما ناگهان به تعويق افتادن اين مسابقات در رسانه‌های قرآنی كشور منتشر شد. بنابر اخبار منتشرشده سی‌وسومين دوره اين مسابقات از 15 اسفندماه آغاز می‌شد.
انصراف ناگهانی كرمانشاه از ميزبانی سی‌وسومين دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف اتفاق مهم ديگری بود كه با اين رويداد نرسيده مواجه شد، اما طولی نكشيد كه با پيگيری مسئولان سازمان اوقاف و امور خيريه، استان يزد جايگزين كرمانشاه شد و مسابقات با زمانبندی و برنامه‌ريزی متفاوتی، از 12 اسفندماه كار خود را آغاز كرد.
حجت‌الاسلام والمسلمين محمدمهدی حاتمی، رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه استان يزد، با اشاره به اين تغيير ناگهانی محل برگزاری مسابقات از كرمانشاه به يزد، در مورد روند برگزاری اين مسابقات اظهار كرد: رئيس ستاد برگزاری اين دوره از مسابقات كه شخص استاندار يزد است، با تمام توان پای كار آمد و مجموعه استان را بسيج كرد؛ كل مجموعه استان يزد و اقشار مختلف مردم يزد نيز به دليل قرآنی بودنشان برای همكاری با مسئولان آمدند و اين كار را پيش بردند.
حاتمی با بيان اينكه از همان روز اول، 12 كميته برای برگزاری اين دوره از مسابقات در يزد تشكيل شد، افزود: سابقه نداشته كه در هيچ استانی در طول 2 هفته مسابقات كشوری را بتوانند به انجام برسانند؛ همان روزی كه به استان اين ميزبانی داده شد، با حضور تمامی مديران ارشد و جامعه قرآنی استان جلسه‌ای برگزار شد و كاری كرديم كه تمام توان و قدرت استان را به كار بگيريم تا اين مهم صورت گيرد.
نهايتاً اين دوره از مسابقات كه با حضور 349 شركت‌كننده در دو بخش آقايان و بانوان و 4 رشته تحقيق، ترتيل، حفظ كل و 20 جزء از قرآن كريم از 31 استان طی مراسمی رسمی به عنوان افتتاحيه در سالن هلال احمر شهر يزد با حضور مسئولان سازمان اوقاف و امور خيريه و مسئولان استان يزد برگزار شد.
حجت‌الاسالام و المسلمين صدوقی، امام جمعه و نماينده ولی فقيه در يزد، فلاح‌زاده، استاندار يزد، حجت‌الاسلام شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه كشور و حجت‌الاسلام حاتمی، مديركل اوقاف و امور خيريه اين استان چهره‌های بارز اين مراسم بودند.
معاون فرهنگی سازمان اوقاف در خصوص ويژگی‌های اين دوره از مسابقات اظهار كرد: از ويژگی‌های اين دوره حذف مرحله منطقه‌ای است؛ پيش از اين مسابقات در مرحله منطقه‌ای در 8 مركز پيگيری می‌شد كه ممكن بود تنها از حدود 10 استان نماينده به مسابقات سراسری راه يابند و برخی استان‌ها به دليل همجواری با مراكز قوی‌تر نمی‌توانستند وارد مرحله كشوری شوند.
شرفخانی با بيان اينكه نخبگان قرآنی ايران وارد اين دوره از مسابقات شده‌اند، گفت: نفراتی كه در اين دوره حاضر هستند از بين 50 هزار نفر از قاريان و حافظان سراسر كشور انتخاب شده‌اند و حدود 20 نفر از آنها به عنوان نفرات برتر معرفی می‌شوند كه به مسابقات بين‌المللی راه می‌يابند.
شرفخانی در مورد رويكرد برگزاری اين مسابقات تصريح كرد: اين مسابقات سعی دارد علاوه بر ارتقای سطح قرائت و حفظ، زمينه را برای تدبر در قرآن و عمل كردن به قرآن در همه زمينه‌ها ايجاد كند.
نماينده ولی فقيه در استان يزد نيز كه از ديگر سخنرانان اين مراسم ويژه بود در خصوص اهميت برگزاری چنين مسابقاتی در سطح كشور اظهار كرد: كشورهای عربی به دليل اينكه زبان قرآن، عربی است معتقدند افرادی كه عرب نيستند، نمی‌توانند قرآن را قرائت كنند، اما برگزاری اين مسابقات نشان می‌دهد كه ايرانيان توانايی دارند زبان دين خود را به درستی بفهمند و قرائت كنند.
وی با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب در مورد پيشی گرفتن قاريان ايرانی بر قاريان مصری گفت: همه منتظر رشد سبك‌های متناسب با فرهنگ ايرانی و متفاوت با سبك‌های موجود هستيم.
اين مسابقات از عصر روز 12 اسفندماه در دو سالن هلال احمر ويژه آقايان و شهيد عباسپور ويژه بانوان آغاز شد و متسابقان كه عبارت بودند از 55 شركت‌كننده در رشته قرائت، 55 نفر در رشته حفظ كل، 35 نفر در رشته حفظ 20 جزء، 35 شركت كننده در رشته ترتيل بخش آقايان و 53 شركت‌كننده در رشته قرائت، 48 حافظ كل قرآن، 36 برگزيده در رشته حفظ 20 جزء و 33 نفر در رشته ترتيل در گروه بانوان به رقابت با يكديگر پرداختند.
مهدی قره‌شيخلو، شهريار پرهيزكار، عباس امام‌جمعه، محمود لطفی‌نيا، غلامرضا شاه‌ميوه، رحيم خاكی، محمدحسين سعيديان، ابوالفضل علامی، حسن حكيم‌باشی و امير آقايی در بخش آقايان و زينب آقايی، نسرين نافذ‌كلام، اعظم الماسی، مسلمی، ايمان صحاف، فلكی، صديقه حسينی، راضيه جمالی، موسوی‌نيا، افخمی و معصومه عباسی‌نظری در بخش بانوان سطح قرائت و حفظ متسابقات شركت كننده در اين رقابت‌ها را مورد ارزيابی قرار می‌دادند.
از نكته‌های مهم حاشيه‌ای اين مسابقات حضور هم‌ميهنان يزدی به همراه خانواده در آستانه فرارسيدن سال نو بود؛ نوجوانان و جوانان مشتاق به اين مسابقات به عنوان مستمع آمده بودند تا علاوه بر شنيدن كلام وحی از زبان برترين قاريان و حافظان كشور، با كم و كيف حضور در مهم‌ترين رويداد قرآنی كشور آشنا شوند.
برگزاری نمايشگاه قرآن در كنار محل برگزاری مسابقات ويژه برادران نيز از ديگر برنامه‌های جانبی سی‌وسومين دوره از مسابقات سراسری قرآن اوقاف بود؛ در اين نمايشگاه حدود 18 انتشارات مكتوب و ديجيتال قرآنی و دينی حضور داشتند و 3000 عنوان كتاب و يك‌هزار لوح فشرده در حوزه مسائل قرآنی ارائه شد.
در ادامه اين گزارش به ويژگی‌ها و مراسم اختتاميه سی‌وسومين دوره از مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خيريه پرداخته خواهد شد.
captcha