مراسم شصتمين سال ارتحال آيت‌‌الله حجت كوه كمره‌ای برگزار شد
کد خبر: 2102026
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۹

مراسم شصتمين سال ارتحال آيت‌‌الله حجت كوه كمره‌ای برگزار شد

گروه انديشه و علم: مراسم شصتمين سال ارتحال آيت ‌الله العظمی سيدمحمد حجت كوه كمره ای 18 فروردين ماه با حضور امام جمعه تهران در مدرسه حجتيه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، در اين مراسم كه با حضور نمايندگان بيوت مراجع معظم تقليد و جمعی از طلاب غيرايرانی مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد، حجت‌الاسلام كاظم صديقی، امام جمعه موقت قم در سخنانی آيت‌الله العظمی حجت را فقيهی كامل دانست و تصريح كرد: آيت‌الله العظمی بهجت ايشان را فقيهی كامل و جامع می‌دانستند.
وی با اشاره به نقش عالمان دينی در شناساندن دين به مردم، ادامه داد: هيچ ‌كس بدون فقاهت و ارتباط با مراجع و علما نمی‌‌تواند در راه درست گام بردارد و كسانی كه چنين تصوری دارند با قرآن و اهل‌بيت(ع) آشنايی درستی ندارند.
صديقی تصريح كرد: علما و مراجع الگوهايی هستند كه خداوند برای مردم قرار داده است تا با توجه به آن‌ها راه درست را بپيمايند و به خداوند تقرب پيدا كنند.
صديقی بيان كرد: علما در روز قيامت شاهد برای سايران هستند و آنان را شفاعت می‌كنند، زيرا عالمان قرآن شناسی را در مسير طبيعی خود رفته و فقه قرآن را به دست آورده‌اند.
وی تأكيد كرد: وی با راه‌اندازی مدرسه حجتيه، كارخانه طلبه سازی درست كرد تا عالمان بزرگ و مبلغان مبرز برای هدايت مردم تربيت كند.
اين مراسم از سوی معاونت فرهنگی و تربيتی مجتمع آموزش عالی فقه در مسجد اين مجتمع برگزار شد و علاوه بر قرائت قرآن حاج عباس حيدرزاده از مداحان برجسته نيز به مداحی پرداخت.
يادآوری می‌شود، آيت‌الله العظمی سيدمحمد حجت كوه‏كمره‌ای، جانشين مؤسس حوزه علميه قم و مؤسس مدرسه علميه حجتيه، در سال 1310 هجری قمری در كوه‏كمر يكی از توابع تبريز به دنيا آمد. پدر گرامی‏ش آقا سيدعلی بود كه خود از عالمان و معاريف ديار خود بود.
مرحوم حجت در 20 سالگی راهی نجف اشرف شد تا از محضر اساتيد بزرگ آن زمان استفاده‌‏های كامل را ببرد. بعد از مدتی ايشان به درجه اجتهاد نائل آمدند و در نجف اشرف از مدرسان مبرز محسوب شدند.
زمانی كه آيت‏الله حائری در سال 1355 هجری قمری از دنيا رفت، آيت‏الله حجت كوه كمره‏ای از كسانی بود كه آيت‏الله حائری امور اداره حوزه علميه قم را برای آن‌ها وصيت كرده بود. حتی در زمان حيات آيت‌الله حائری نيز خواندن نماز در حرم حضرت معصومه(س) را به ايشان واگذار كرده بودند.
البته بعد از رحلت آيت‌‏الله حائری مرجعيت آيت‏الله حجت نيز فراگيرتر شد تا جايی كه با رحلت آيت‏الله اصفهانی و آيت‏الله قمی مؤمنان از سراسر جهان اسلام به ايشان متوجه شدند و از لحاظ كثرت مقلدين پس از آيت‏الله بروجردی اولين مرجع عالم تشيع بود.
captcha