ايجاد بيداری اسلامی بزرگترين هدف امام خمينی(ره) بود
کد خبر: 2115921
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۷

ايجاد بيداری اسلامی بزرگترين هدف امام خمينی(ره) بود

گروه بين‌الملل: دبيركل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی، با اشاره به موج انقلاب‌های شكل گرفته در منطقه و جهان اسلام اظهار كرد: بزرگترين هدف امام خمينی(ره) ايجاد بيداری اسلامی بود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، آيت‌الله «محمدعلی تسخيری»، دبيركل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی، صبح امروز، 12 ارديبهشت‌ماه، در سومين همايش «حكمت مطهر» با عنوان «بيداری و احيای تفكر اسلامی در حكمت مطهر» كه در محل سالن حسينيه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با اشاره به نقش تفكر شهيد مطهری در بيداری اسلامی در ميان جوامع مسلمان به تقارب انديشه اين استاد شهيد و شهيد صدر در بيداری اسلامی پرداخت و افزود: با اين كه اين دو يكديگر را نديده بودند، اما در بسياری از زمينه‌های افكار و انديشه‌هايی مانند هم داشتند.
وی در ادامه با اشاره به ريشه‌های تاريخی بيداری اسلامی در ميان جوامع مسلمان به دوران حكومت عثمانيان در قرن هفدهم و كمرنگ‌شدن بيداری اسلامی ميان مسلمانان در آن زمان پرداخت و گفت: در آن دوران جهان اسلام در غفلت به‌سر می‌برد، اما با آغاز قرن بيستم افرادی مانند سيدجمال‌الدين اسدآبادی و شيخ محمد عبده از نخستين شخصيت‌های اسلامی بودند كه به‌عنوان پيشگامان اين موج و حامی اين تفكر حركت كردند.
دبيركل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی در ادامه، سه هدف عمده استعمار در جهت از ميان بردن حركت بيداری اسلامی را گسترش سكولاريسم، جدايی بين كشورهای اسلامی و عقب نگهداشتن كشورهای جهان اسلام دانست و افزود: با ظهور انقلاب اسلامی همه نقشه‌های استعمار نقش بر آب شد و اين انقلاب عظيم زمانی شكل گرفت كه مسلمانان در اوج يأس و نااميدی قرار داشتند.
تسخيری در ادامه، مؤلفه‌های دين و سياست، وحدت دنيای اسلام و حركت به سمت توسعه و پيشرفت را سه ويژگی مهم انقلاب اسلامی ايران به رهبری امام خمينی(ره) عنوان كرد كه دقيقاً كه نقطه مقابل اهداف سه گانه استعمار در مهار و خاموشی بيداری اسلامی جهان اسلام بود.
وی ادامه داد: با اين وصف می‌توان بزرگترين هدف امام خمينی(ره) را بيداری اسلامی دانست كه امری مهم و با ارزش در عصر حاضر قلمداد می‌شود.
همچنين در ابتدای اين همايش «محسن اسلامی»، مشاور رئيس و مديركل حوزه رياست سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی، با اشاره به ارتباط دقيق بيداری اسلامی در منطقه با گفتمان سياسی مطرح شده توسط انقلاب اسلامی ايران، به ريشه موضوع بيداری اسلامی در جهان اسلام پرداخت.
وی موج بيداری اسلامی موجود در منطقه را نتيجه اسلام سياسی و گفتمان سياسی برگرفته از انقلاب اسلامی ايران به رهبری امام خمينی(ره) عنوان كرد و ادامه داد: گفتمان اصلی انقلاب ايران گفتمانی است تحت عنوان اسلام سياسی كه مبدع آن امام راحل(ره) و پردازشگرش شهيد مطهری بود.
captcha