منظومه فكری شهيد مطهری برای تدريس در حوزه و دانشگاه تهيه شود
کد خبر: 2116584
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۸

منظومه فكری شهيد مطهری برای تدريس در حوزه و دانشگاه تهيه شود

گروه انديشه: عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی با تأكيد بر اهميت آراء و انديشه‌های شهيد مطهری گفت: اگر منظومه‌ای شهيد مطهری در يك يا دو جلد تدوين شود، می‌تواند به كتاب درسی حوزه و دانشگاه تبديل شود و هر كسی منظومه فكری شهيد مطهری را بخواند.

حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالحسين خسروپناه، عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، ضمن بيان اين مطلب در مورد اهميت آثار و انديشه‌های شهيد مطهری گفت: در زمينه انتشار كتاب‌هايی درباره شهيد مطهری كارهای خوبی صورت گرفته است، يكی از كارهای خوب سال گذشته تحت عنوان «چلچراغ حكمت مطهر» انجام شد كه آثار شهيد مطهری را در چهل موضوع شناسايی كردند و هر موضوعی را در حدود هشتاد صفحه تنظيم و تدوين كردند تا برخی از افرادی كه توانايی و وقت مناسب برای مطالعه همه آثار شهيد مطهری را ندارند می‌توانند به اين چهل دفتر مرجعه كنند.
وی افزود: اين كارها، اقدامات خوبی است كه اولا بايد استمرار پيدا كند و هم بايد ناظر به نيازهای زمان باشد. صرفا اين گونه نباشد كه روزنامه‌ها بخواهند صفحات خود را پُر كنند و بگويند كه از شهيد مطهری هم مطلبی استفاده كنيم، بلكه بايد متناسب با نياز جامعه مطبوعات و مجلات روزانه می‌توانند به انديشه‌های شهيد مطهری بپردازند و از آثار ايشان استفاده كنند.
نويسنده كتاب «جريان‌شناسی فكری ايران معاصر» در ادامه سخنانش اظهار كرد: در روز بزرگداشت مقام معلم كه يك روز سنبليك و نمادين است طبعا بيشتر به انديشه‌های ايشان پرداخته می‌شود، اما صدا و سيما، مطبوعات، مراكز آموزشی، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها نبايد تنها به اين روز اكتفا كنند بلكه بايد در فضای مباحث علمی و كاربردی از انديشه‌های شهيد مطهری استفاده كنند.
نويسنده كتاب «كلام جديد» گفت: اصولا بايد فكر شهيد مطهری را در فضای خانه و خانواده سرايت داد. به نظرم اگر منظومه‌ای شهيد مطهری در يك يا دو جلد تدوين شود، می‌تواند به كتاب درسی حوزه تبديل شود و هر طلبه‌ای در دوره سطح منظومه فكری شهيد مطهری را بخواند.
وی تأكيد كرد: درست است كه تأكيد می‌شود كه همه آثار شهيد مطهری مطالعه شود، اما ممكن است افرادی وقت مناسب را نداشته باشند، اما لااقل می‌توانند در طی چند سال تحصيل حوزوی دو جلد كتاب حاوی منظومه فكری شهيد مطهری را فراگيرند.
نويسنده كتاب «جامعه‌ ‌علوی در نهج‌البلاغه» تصريح كرد: اقدامات صورت گرفته در اين بخش‌ها در مجموع كار ارزشمند و مفيدی است، ولی به نظرم خيلی بيشتر از اين‌ها می‌توان از انديشه شهيد مطهری استفاده كرد، مثلا صدا و سيما می‌تواند تمام داستان‌های موجود در كتاب «داستان راستان» ايشان را به صورت فيلم و كارتن برای كودكان و نوجوانان تبديل كند.
نويسنده كتاب «اخلاق قرآنی» تأكيد كرد: بسياری از سريال‌ها، فيلم‌ها، انيميشن‌ها و كارتون‌ها را می‌توان با توجه به انديشه‌های شهيد مطهری توليد شوند و مبنای يك حركتی در صداوسيما و مطبوعات شهيد مطهری باشد، فرض كنيد فيلمی شيه مختارنامه كه توليد شده، می‌‌توان فيلم‌نامه‌هايی با فكر و انديشه شهيد مطهری ساخته شود، به تعبيری فكر را از آثار شهيد مطهری گرفته شود و به اهل فن سپرده شود تا به صورت فيلم‌نامه و سپس فيلم توليد شود.
captcha