به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كانونهای تخصصی قرآن كريم «غلامحسين باهر»، فوق دكتری منابع از شورای تحقيقات ملی كانادا و عضو هيئت علمی دانشگاه تهران در گفتو گو با ايكنا، در تعريف نماز عيد فطر گفت:مسلمانان روزهدار كه ماه رمضان را به روزه گذرانده و از خوردن و آشاميدن و بسيارى از كارهاى مباح ديگر امتناع ورزيدهاند، اكنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستين روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند میستانند وبا عبوديت خود در نماز به شكرگزاری نعمتهای الهی و بندگی میپردازند.
«نماز» تنها در بعد روحى، تأمينكننده امنيت فردى نيست، بلكه امنيت فردى آدمى را در بعد جسمانى نيز تأمين مىكند.
وی با اشاره به اهميت نماز به عنوان فريضه دينی از ديدگاه اسلام افزود: اهميت و ارزش نماز، اين مقوله اجتماعى همين بس كه در آيات متعددى از قرآن بدان متذكر شده و در برخى آيات نيز، قبل از پرداختن به امور ديگر اين موضوع را مورد توجه قرار داده است.
باهر با اشاره به انجام فريضههای دينی در رسيدن به آرامش از ديدگاه اسلام گفت: تاريخچه زندگى بزهكاران و آنان كه امنيت اجتماعى را به نحوی مختل كردهاند، به خوبى اين نكته را به اثبات مىرساند كه اكثر قريب به اتفاق آنان، كسانى بودهاند كه با نماز و مسجد ارتباطى نداشته و به اين دو عنصر انسانساز علاقهاى نشان ندادهاند. بدين ترتيب خود را در عرصه حيات، آزاد انگاشته و دست به گناهان عظيمى همچون قتل، تجاوز به عنف، سرقت و... آلودهاند و جوامع بشرى را با «ناامنى» مواجه كردهاند.
باهر متذكر شد:خداوند در سوره عنكبوت، آيه 45 يكى از مهمترين آثار نماز را دور كردن نمازگزار از فساد و فحشا معرفى میكند، آنجا كه مىفرمايد: «ان الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر...»در نتيجه انسان نمازگزار فردى است كه گرد گناه نمىگردد؛ چراكه صبح و شام با خداى خود در راز و نيازى عاشقانه است و حضور او را مستمراً درك مىكند و چنانچه صحنه گناه و تجاوز به حقوق ديگران پيش آيد، پا پس مىكشد و مرتكب گناه نمىشود و خداوند را حاضر و ناظر مىداند، از اين رو جامعه از جانب او در امن و امان است.
عضو هيئت علمی دانشگاه تهران در پايان متذكر شد:«اقامه نماز» با «تجاوز به حقوق ديگران» سازگارى ندارد و اصولاً نمازى كه در كنار آن به نوعى «تجاوز» به حقوق انسانها باشد، نماز نيست.