درك حضور خداوند توسط نمازگزار در تمام لحظات، او را از تعدّی به حقوق ديگران باز می‌دارد
کد خبر: 2184255
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۹

درك حضور خداوند توسط نمازگزار در تمام لحظات، او را از تعدّی به حقوق ديگران باز می‌دارد

درك حضور خداوند توسط نمازگزار در تمام لحظات، او را از تعدّی به حقوق ديگران باز می‌دارد

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كانون‌های تخصصی قرآن كريم «غلامحسين باهر»، فوق دكتری منابع از شورای تحقيقات ملی كانادا و عضو هيئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌و گو با ايكنا، در تعريف نماز عيد فطر گفت:مسلمانان روزه‏دار كه ماه رمضان را به روزه گذرانده و از خوردن و آشاميدن و بسيارى از كارهاى مباح ديگر امتناع ورزيده‏اند، اكنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستين روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می‌ستانند وبا عبوديت خود در نماز به شكر‌گزاری نعمت‌های الهی و بندگی می‌پردازند.
«نماز» تنها در بعد روحى، تأمين‌كننده امنيت فردى نيست، بلكه امنيت فردى آدمى را در بعد جسمانى نيز تأمين مى‏كند.
وی با اشاره به اهميت نماز به عنوان فريضه دينی از ديدگاه اسلام افزود: اهميت و ارزش نماز، اين مقوله اجتماعى همين بس كه در آيات متعددى از قرآن بدان متذكر شده و در برخى آيات نيز، قبل از پرداختن به امور ديگر اين موضوع را مورد توجه قرار داده است.
باهر با اشاره به انجام فريضه‌های دينی در رسيدن به آرامش از ديدگاه اسلام گفت: تاريخچه زندگى بزهكاران و آنان كه امنيت اجتماعى را به نحوی مختل كرده‏اند، به خوبى اين نكته را به اثبات مى‏رساند كه اكثر قريب به اتفاق آنان، كسانى بوده‏اند كه با نماز و مسجد ارتباطى نداشته و به اين دو عنصر انسان‌ساز علاقه‏اى نشان نداده‏اند. بدين ترتيب خود را در عرصه حيات، آزاد انگاشته و دست به گناهان عظيمى همچون قتل، تجاوز به عنف، سرقت و... آلوده‏اند و جوامع بشرى را با «ناامنى» مواجه كرده‏اند.
باهر متذكر شد:خداوند در سوره عنكبوت، آيه 45 يكى از مهم‏ترين آثار نماز را دور كردن نمازگزار از فساد و فحشا معرفى می‌كند، آنجا كه مى‏فرمايد: «ان الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر...»در نتيجه انسان نمازگزار فردى است كه گرد گناه نمى‏گردد؛ چرا‌كه صبح و شام با خداى خود در راز و نيازى عاشقانه است و حضور او را مستمراً درك مى‏كند و چنانچه صحنه گناه و تجاوز به حقوق ديگران پيش آيد، پا پس مى‏كشد و مرتكب گناه نمى‏شود و خداوند را حاضر و ناظر مى‏داند، از اين رو جامعه از جانب او در امن و امان است.
عضو هيئت علمی دانشگاه تهران در پايان متذكر شد:«اقامه نماز» با «تجاوز به حقوق ديگران» سازگارى ندارد و اصولاً نمازى كه در كنار آن به نوعى «تجاوز» به حقوق انسان‌ها باشد، نماز نيست.
captcha