قوه قضائيه در صدور احكام امنيتی در جامعه سريع‌تر عمل كند
کد خبر: 2203010
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۹

قوه قضائيه در صدور احكام امنيتی در جامعه سريع‌تر عمل كند

گروه سياسی و اجتماعی: حكم ضاربان دو روحانی‌ كه امر به معروف كرده و آسيب ديده بودند هنوز صادر نشده است و بايد هرچه زودتر احكام اين مجرمان صادر شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه حوزه‌های علميه، آيت‌الله‌العظمی ناصر مكارم شيرازی سه‌شنبه، 19 مهرماه، در ديدار با فرمانده نيروی انتظامی و معاونان نيروی انتظامی استان قم گفت: نيروی انتظامی وظيفه بسيار حساسی به عهده دارد، در قرآن مجيد هم بر مسئله امنيت تأكيد و توجه زيادی شده است.
وی با اشاره به آيه «رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِنًا» ادامه داد: در قرآن كريم هم در داستان حضرت ابراهيم(ع) ابتدا امنيت مطالبه می‌شود و سپس نيازهای ديگر مطرح می‌شود و اين نشان از اهميت امنيت از نظر قرآن دارد.
اين مرجع تقليد تصريح كرد: اگر امنيت نباشد اقتصاد، آموزش و پرورش و... هم نيست و به عبارتی اگر امنيت نباشد هيچ چيز نيست.
وی با اشاره به اينكه همه قوا بايد به نيروی انتظامی در جهت حفظ امنيت كمك كنند، بيان كرد: اگر ساير نهادها و خود مردم ياری نكنند امنيتی حاصل نمی‌شود، دستگاه قضايی كشور هم بايد نيروی انتظامی را برای ايفای وظايف خود كمك‌رسانی كند و اگر دستگاه قضايی فعال نباشد نتيجه فعاليت‌های نيروی انتظامی هم از بين می‌رود.
آيت‌‌الله العظمی مكارم اظهار كرد: مردم نقش مهمی در حفظ امنيت در جامعه دارند؛ چرا كه نيروی انسانی نيروی انتظامی كم هستند و در همه جا حضور ندارند اما مردم در همه جا حضور دارند و می‌توانند نقش مؤثری در حفظ امنيت در جامعه ايفا كنند.
وی با اشاره به اينكه دستگاه قضائی در زمينه صدور احكام مجرمان بايد سرعت عمل به خرج دهد، ادامه داد: حكم ضاربان دو روحانی‌ كه امر به معروف كرده و آسيب ديده بودند هنوز صادر نشده است و می‌گويند موانعی بر سر راه است، اين موانع قابل حل است و هرچه زودتر بايد احكام اين مجرمان صادر شود.
اين مرجع تقليد با تأكيد بر اينكه تشريفات زائدی را كه غربی‌ها به ما تحميل كرده‌اند بايد كنار بگذاريم، تصريح كرد: اگر نيروی انتظامی مجرمان را تحويل دهد و حكم مجازات آنها دير صادر شود مجازات خاصيت بازدارندگی خود را از دست می‌دهد.
آيت‌الله العظمی مكارم شيرازی ابراز كرد: به خصوص در مورد جرايمی كه جنبه امنيتی پيدا می‌كند و در رسانه‌ها مطرح می‌شود قوه قضائيه بايد احكام مجرمان را هرچه سريع‌تر صادر كند و تعلل در اين موضوع نتايج منفی در سطح جامعه خواهد داشت.
وی در بخش ديگری از سخنان خود با تأكيد بر نقش مساجد، مدارس علميه و طلاب در تقويت پايه‌های ايمان مردم تصريح كرد: اگر پايه‌های ايمان مردم تقويت شود امنيت جامعه ارتقا پيدا می‌كند.
اين مرجع تقليد با اشاره به اينكه در ميان مجرمان كمتر كسی را می‌يابيم كه نماز بخواند و قالب اين افراد بی‌بند و بار هستند، گفت: ايمان و اعتقاد به معاد عواملی بازدارنده هستند كه حوزه‌های علميه بايد در تقويت آنها در بين مردم بكوشند.
وی با اشاره به سه نكته به فرماندهان نيروی انتظامی سخنان خود را ادامه، و تصريح كرد: نيروی انتظامی برای كنترل فساد در جامعه بايد كانون‌های فساد را شناسايی كند، امروزه برخی از ماهواره‌ها و رسانه‌ها در جامعه ايجاد فساد می‌كنند.
اين مرجع تقليد بيان كرد: وقتی آمار طلاق در جامعه زياد می‌شود و آمار ازدواج كاهش می‌يابد اين آمار اين پيام را به ما می‌دهد كه در جامعه ما گرايش به متلاشی شدن بيش از متحد شدن است.
وی با اشاره به اينكه نيروی انتظامی با شناسايی كانون‌های فساد بايد از وقوع جرايم پيشگيری كند گفت: برخی از تالارها و برخی از مراكز تفريحی از جمله مكان‌هايی هستند كه مفاسد زيادی در آنها تفاق می‌افتد.
آيت‌الله العظمی مكارم شيرازی تصريح كرد: نكته ديگری كه نيروی انتظامی بايد توجه بيشتری به آن بكند اين است كه هنگامی كه كسی با نيروی انتظامی تماس می‌گيرد در اولين فرصت ممكن به آن پاسخ بدهد.
وی ادامه داد: ممكن است برخی افراد ناباب برای ايجاد مزاحمت با نيروی انتظامی تماس بگيرند و يا اينكه ممكن است مشكلی برای يكی از مردم به وجود آمده باشد نيروی انتظامی نبايد احتمال اول را لحاظ كند ممكن است نفرات نيروی انتظامی برای پاسخگويی به همه تماس‌ها كافی نباشد، اما مسائل امنيتی را بايد جدی گرفت و نمی‌توان از كنار آنها گذشت.
آيت‌الله العظمی مكارم شيرازی با تذكر نكته سوم به فرماندهان نيروی انتظامی گفت: به نظر می‌رسد موتوری‌ها از تمامی قوانين شرعی، عرفی حاكم بر جامعه معاف هستند و نيروی انتظامی بايد برای كنترل آنها چاره‌انديشی كند.
وی با اشاره به اينكه عدم رعايت قانون از سوی موتوری‌ها باعث بروز مشكلات و آسيب‌های زيادی در جامعه می‌شود، تصريح كرد: نيروی انتظامی بايد تمهيدی برای قانونمند كردن آنها بی‌انديشد.
captcha