ايجاد تعامل مثبت ميان مراكز علم و دين؛ زمينه‌ای برای ظهور ابعاد اعجاز قرآن
کد خبر: 2216362
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۸

ايجاد تعامل مثبت ميان مراكز علم و دين؛ زمينه‌ای برای ظهور ابعاد اعجاز قرآن

گروه انديشه: مراكز آموزشی و پژوهشی می‌توانند با اتخاذ راه‌كارهايی ايجاد تعامل مثبت ميان علم و دين را فراهم كنند؛ اين همكاری، امكان ارائه معرفت‌های نو در زمينه قرآن را عملی كرده و حتی ابعاد اعجاز و جاودانگی آن را بيش‌ از ‌پيش نمايان می‌كند.

مينا شمخی، استاديار دانشكده الهيات و معارف اسلامی دانشگاه شهيد چمران اهواز و برگزيده همايش بانوان قرآن‌پژوه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) اظهار كرد: با پيشرفت و توسعه دانش بشری و به تبع آن گشوده شدن عرصه‌های نو در زندگی و ظهور موضوعات جديد معرفتی از يك سو و نياز گسترده و ملموس جامعه ما از سوی ديگر، ضروری است تا پژوهش‌ها در شاخه‌های مختلف دانش بشری، به‌ويژه در علوم انسانی، كاربردی شده و با فرهنگ و معارف اسلامی هماهنگ باشد.
وی اظهار كرد: برای رفع اين نياز، مراكز آموزشی و پژوهشی می‌توانند با دعوت از متخصصين هر علم با انجام فعاليت‌های مشترك، ايجاد تعامل مثبت ميان علم و دين را فراهم كنند. اين همكاری، امكان ارائه معرفت‌های نو در زمينه قرآن را عملی كرده و حتی ابعاد اعجاز و جاودانگی آن را بيش از پيش نمايان می‌كند.
برگزيده همايش بانوان قرآن‌پژوه با بيان اين‌كه تعامل سازنده ميان رويكردهای الهياتی و علمی، زمينه هم‌انديشی هر‌چه‌بيشتر صاحب‌نظران، انديشمندان و استادان علوم مختلف را در عرصه دين فراهم می‌كند، بيان كرد: در همين رابطه تعمق بخشيدن به پيشرفت‌ها و رفع چالش‌ها‌ی روابط حوزه مطالعات دين و علم، مستلزم تلاش‌های جدی است.
استاديار دانشكده الهيات و معارف اسلامی دانشگاه شهيد چمران اهواز تصريح كرد: قبل از پرداختن به روابط حوزه مطالعات دين و علم، لازم است تا چالش‌های نظری و تحقيقاتی در اين عرصه و در حوزه علوم انسانی تعريف و راهكارهای آن بررسی شود تا بتوان نظريه‌های گوناگون علمی را پردازش كرده و در موضوعات مختلف به تعريف نسبتاً يكسانی مطابق با نگرش اسلامی دست يافت.
وی درباره برگزاری همايش بانوان قران‌پژوه گفت: در مجموع ضرورت برگزاری همايش با موضوعات مختلف، به جهت معرفی آثار پژوهشگران و صاحبنظران در حوزه‌های متعدد، به‌ويژه در حوزه دين‌پژوهی و قدردانی از زحمات آنان حقيقتی انكارناپذير است كه بايد بيش‌ازپيش به آن توجه شود.
شمخی ادامه داد: برپايی اين‌گونه تجمع‌ها تعامل بيشتر را امكان‌پذير كرده و فضايی برای تبادل اطلاعات، تسهيل گردش داده‌ها، نوآوری در بيان معارف قرآنی، نظريه‌پردازی و استفاده از يافته‌های جديد ايجاد می‌كند و همچنين در فراهم كردن زمينه نضج انديشه و روحيه علمی ـ پژوهشی افراد بسيار مؤثر است.
برگزيده همايش بانوان قرآن‌پژوه خاطرنشان كرد: همايش و تعاملات بين‌المللی عرصه‌های جديدی از پژوهش را فراروی اهل تحقيق قرار می‌دهد كه از طريق آن می‌توان در حل مشكلات و نيازهای جوامع مسلمان، به‌ويژه جامعه بانوان، بهره لازم را برد.
وی اضافه كرد: اگر اين افراد در قالب يك تشكل و يا انجمن علمی به مطالعه و تحقيق بپردازند و هدف عمده آن‌ها، كيفی كردن پژوهش و توجه به موضوعات نو وكارآمد باشد، به نتايج خوبی دست خواهند يافت؛ البته بايد تدابيری انديشيده شود تا حمايت و امكان عرضه و چاپ اين آثار به خوبی ميسر شود.
شمخی با بيان اين‌كه در سال‌های اخير كارهای خوبی انجام شده و تا حد زيادی شاهد رشد تحقيق و پژوهش در مراكز مختلف آموزش عالی بوده‌ايم، افزود: در اين راستا حمايت‌های معنوی و مادی نيز صورت گرفته كه در تقويت اين‌گونه فعاليت‌ها بسيار تأثيرگذار بوده است و بايد همچنان مورد عنايت بيشتری قرار گيرد.
استاديار دانشكده الهيات و معارف اسلامی دانشگاه شهيد چمران اهواز اضافه كرد: از آن‌جا كه در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، تغيير رتبه افراد منوط به اين قبيل فعاليت‌هاست و نيز به دليل زياد بودن ساعات تدريس، اين امر به كيفيت مطالعات و پژوهش آسيب جدی وارد كرده و حتی عرضه و چاپ اين آثار نيز از دغدغه‌های اصلی محققان شده است.
يادآور می‌شود، مينا شمخی استاديار دانشكده الهيات و معارف اسلامی دانشگاه شهيد چمران اهواز پس از گذراندن دوره كارشناسی الهيات و معارف اسلامی در دانشگاه تهران، كارشناسی ارشد خود را در رشته علوم قرآن و حديث از دانشگاه قم دريافت كرد و علاوه بر آن به عنوان دانشجوی ممتاز و رتبه اول نيز دست يافت. وی دكترای علوم قرآن و حديث خود را نيز از مركز تربيت مدرس قم(دانشگاه قم) دريافت كرد و به عنوان دانشجوی نمونه و پژوهشگر برتر برگزيده شد.
تدريس در دانشكده الهيات و معارف اسلامی دانشگاه شهيد چمران به مدت 5 سال، تدريس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز به مدت 3 سال، تدريس در دانشگاه امام حسين (ع) واحد اهوازبه مدت يك سال، تدريس در مركز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگيان به مدت 2 سال و تدريس دروس دينی و قرآن متوسطه و پيش‌دانشگاهی به مدت 15 سال از جمله سوابق آموزشی وی بوده است.
ـ تاليف كتاب «آيين نيايش در قرآن»، نشر هستی‌نما، پاييز 1387
ـ در دست چاپ بودن كتاب «نقش مبانی صدوری در تفسير قرآن و عهدين» توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تهران.
ـ چاپ مقاله «توسل به اوليای خدا»، مجلة معرفت قم، 1386
ـ چاپ مقاله «هرمنوتيك و ديدگاه شهيد مطهری»، در مجموعه مقالات همايش حكمت مطهر ، 1387
ـ چاپ مقاله «هرمونيك و فهم قرآن»، در مجموعه مقالات قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، 1387
ـ چاپ مقاله «الهی و بشری بودن كتب مقدس در اديان ابراهيمی»، مجلة علمی ـ پژوهشی انجمن علمی قرآن و حديث، 1387
ـ در دست چاپ بودن مقاله «رويكردهای مختلف در مورد نقش سنت در تعامل با قرآن و كتاب»، مجلة علمی ـ پژوهشی دانشگاه الزهراء(س)
ـ در دست چاپ داشتن مقاله «جواز و عدم جواز ترجمة قرآن»، مجلة علمی ـ ترويجی دانشكده الهيات و معارف اسلامی اهواز
ـ در دست چاپ داشتن مقاله «مكاتب ظاهری در تفسير قرآن»، مجلة علمی دانشكده ادبيات دانشگاه اصفهان، كاوشی نو در معارف
ـ در دست چاپ داشتن مقاله «تفسيرظاهری و غيرظاهری كتاب مقدس»، مجلة علمی ـ پژوهشی مقالات و بررسی‌های دانشگاه تهران
ـ ارائه سمينار و چاپ چكيدة مقاله در نخستين همايش قرآن‌پژوهی دانشجويان كشور، دانشگاه اميركبير، 1386
ـ ارائه سمينار و چاپ مقاله «آثار نماز» به شكل پوستر در مجموعه مقالات همايش نماز دانشگاه آزاداسلامی مازندران، واحد سوادكوه
به گفته شمخی فعاليت وی در عرصه مطالعات قرآنی، هم‌زمان با تحصيل، به‌ويژه در مراكز آموزش عالی و بعد از آن به ياری خداوند، بيشتر در زمينه‌هايی چون پژوهش، شركت در همايش و يا برگزاری آن، داوری مقالات قرآنی، مسابقات قرآنی، همكاری با مؤسسات قرآنی و... صورت گرفته كه در ذيل بدان‌ها اشاره می‌شود:
ـ احراز رتبة دوم مقاله‌نويسی در بيست‌و‌دومين جشنواره ملی قرآن دانشجويان كشور، 1386
ـ احراز رتبة سوم مقالات قرآنی در دومين جشنواره ملی قرآن اعضای هيئت علمی دانشگاه‌های سراسر كشور
ـ احراز رتبة برتر پايان‌نامه‌‌نويسی توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تهران و اخذ نشان علمی شيخ بهايی از نهاد رهبری و همچنين احراز رتبة سوم پايان‌نامة قرآنی در نمايشگاه بين‌الملی قرآن در سال 1388
ـ داوری مسابقات قرآن و معارف اسلامی دانش‌آموزی در سطح منطقه و استان خوزستان(حدود 10 سال)
ـ همكاری با انجمن علمی قرآن و حديث دانشگاه شهيد چمران اهواز
ـ برگزاری همايش قرآنی در دانشگاه با سمت دبير همايش
ـ داور علمی مقالات همايش «خوزستان دروازة ورود تشيع و امام رضا(ع) به ايران» در اهواز، 1388
ـ داور علمی كتاب «ره‌يافتی به نهج‌البلاغه» دانشگاه شهيد چمران اهواز
ـ راه‌اندازی مؤسسه قرآن و عترت «نور مبين» اهواز
ـ راهنمايی و مشاوره پايان‌نامه‌های قرآنی
captcha