به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، به مناسبت فرارسيدن ايام محرم و نقش امامت در هدايت بشر و تبيين جايگاه امامت و ولايت در اسلام، در جلساتی با عنوان «امامت و ولايت در اسلام» در مدرسه علميه جوادالائمه(ع) درود نيشابور، به اين مهم پرداخته میشود.
بر اساس اين گزارش، در اين جلسات، حجتالاسلام عباسی، يكی از دانشپژوهان مدرسه عالی نواب و از اساتيد مدارس علميه مشهد طی دو جلسه، در خصوص اهميت امامت و ولايت از منظر قرآن و سنت به ايراد سخن پرداخت.
وی با بيان اينكه اگر كسی با نگاه بیطرفانه و بیغرض به روايات نگاه كند، خواهد ديد بالاترين و مهمترين مسئلهای كه در اسلام مطرح است، مسئله امامت است، تشريح كرد: با آمدن نبی اكرم(ص)، پرونده نبوت برای هميشه بسته شد ولی شريعت او بايد تا قيام قيامت استوار بماند و برای پاسداری از رهآوردها و تلاشهای 23 ساله نبی اكرم(ص) و استمرار رسالت آن حضرت، نياز است كه افرادی معين شوند تا از انحراف شريعت جلوگيری كنند و به پياده شدن دستورات اسلامی قيام كنند و در جامعه برای اجرای عدالت و جلوگيری از ستم تلاش كنند.
عباسی افزود: لذا میبينيم كه در آيه شريفه 67 سوره مائده «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ و َاللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» خداوند متعال خطاب به نبی اكرم(ص) میفرمايد كه اگر اميرالمؤمنين(ع) برای امامت، به مردم معرفی نشود، تلاش 23 ساله رسالت به ثمر نخواهد نشست، همين آيه شريفه، جايگاه رفيع ولايت و امامت را از ديدگاه اسلام و قرآن نشان میدهد.
اين استاد حوزه اظهار كرد: در روايات متعدد، چه در منابع شيعه و چه اهل سنت، امامت جايگاه رفيع و بلندی دارد، در روايات صحيحی كه مرحوم شيخ حر عاملی در وسائل الشيعة نقل میكند، آمده است: «بنی الإسلام علی خمس: علی الصلاة و الزكاة و الحج و الصوم و الولاية و لم يناد بشئ كما نودی بالولاية؛ اساس اسلام بر 5 پايه و محور استوار شده است؛ نماز و زكات و حج و روزه و ولايت؛ و در ميان اين 5 محور، جايگاه ولايت رفيع و بلند است.»
وی افزود: هيچ يك از نماز و زكات و روزه و حج، به پايه ولايت نمیرسد، بعد امام باقر(ع) با لحن گلايه میفرمايند: «فاخذ الناس بأربع و تركوا هذه يعنی الولاية؛ مردم آن چهار را گرفتند و ولايت را ترك كردند.»