ترويج نگاه‌ ميان‌رشته‌ای به قرآن و علوم؛ مأموريت سازمان فعاليت‌های قرآنی
کد خبر: 2265531
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰

ترويج نگاه‌ ميان‌رشته‌ای به قرآن و علوم؛ مأموريت سازمان فعاليت‌های قرآنی

گروه انديشه: يكی از مأموريت‌های سازمان فعاليت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی گسترش نگاه ميان‌رشته‌ای به قرآن و علوم مختلف است تا دانشجويان و اساتيد بتوانند ارتباطی ميان رشته خود و قرآن يافته و از منظر كلام الهی به رشته خود بنگرند.

حسين محمدی‌‌فام، معاون فعاليت‌های قرآنی سازمان فعاليت‌های قرآنی دانشجويان كشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با اشاره به فصلنامه تخصصی «پژوهش‌های ميان رشته‌ای قرآن كريم» اظهار كرد: چهارمين شماره پژوهش‌های ميان‌رشته‌ای قرآن كريم در حالی به ‌چاپ رسيد كه برای اين شماره، 48 مقاله به دبيرخانه سازمان فعاليت‌های قرآنی ارسال شده بود.
محمدی‌فام با اشاره به بررسی مقالات توسط كارشناسان اداره پژوهش تصريح كرد: در مجموع از ميان 48 مقاله ارسالی، 18 مقاله به مرحله دوم راه يافت. در اين مرحله از داوری نيز تنها هشت مقاله دارای رتبه علمی ـ تخصصی و حداقل شرايط مقالات ميان‌رشته‌ای شناخته شدند و در اين فصلنامه به‌چاپ رسيدند.
وی در توضيح نحوه پذيرش مقالات برای چاپ در فصلنامه تخصصی «پژوهش‌های ميان رشته‌ای قرآن كريم» خاطرنشان كرد: لازم به ذكر است كه مقالات ارائه شده از سوی علاقه‌مندان توسط دو داور مورد ارزيابی قرار می‌گيرد كه داوران ارزياب، از ميان اساتيد برجسته و فرهيخته دانشگاه‌های معتبر كشور و تعدادی از دانشجويان مقطع دكتری كه دارای مقالات با ارزش علمی ـ پژوهشی درخور هستند، انتخاب شده‌اند.
معاون فعاليت‌های قرآنی سازمان فعاليت‌های قرآنی دانشجويان كشور افزود: با توجه به اين‌كه مقالات فصلنامه تخصصی «پژوهش‌های ميان رشته‌ای قرآن كريم» ميان رشته‌ای است و ميان قرآن و علوم روز ارتباط علمی برقرار می‌كند، در همان داوری اول بررسی می‌شود كه آيا اين مقاله شرايط مطالب و مقالات ميان رشته‌ای را دارد يا خير.
محمدی‌فام ادامه داد: اگر مقالات از جمله مقالات ميان رشته‌ای به‌ حساب آمد و شرايط ابتدايی يك تحقيق ميان رشته‌ای را احراز كرد، يك داور با تخصص قرآنی و يك داور با تخصص رشته دوم به ارزيابی آن مقاله خواهند پرداخت، به‌عنوان مثال اگر يك مقاله پيرامون ارتباط قرآن و مديريت است، يك داور با تخصص علوم قرآنی و يك استاد داور با تخصص مديريت حتماً مقاله مذكور را مورد بررسی و ارزيابی قرار می‌دهند.
وی با بيان اين‌كه اگر يكی از اين دو داور، مقاله را مردود اعلام كنند، مقاله برای داور سوم ارسال خواهد شد تا وی نيز نظر خود را در رابطه با آن مقاله اعلام كند، تأكيد كرد: در مجموع هر مقاله‌ای كه در اين فصلنامه چاپ شود حتماً دو داور در مورد آن نظر تخصصی داده‌اند.
محمدی‌فام با اشاره به سرفصل و عناوين مقالات چاپ شده در فصلنامه تخصصی «پژوهش‌های ميان رشته‌ای قرآن كريم» عنوان كرد: از جمله مقالات اين شماره می‌توان به «قصه، الگوی روايت تاريخی از منظر قرآن كريم» نوشته محمدجواد مهدوی‌نژاد، «تأمين بهداشت روانی اقتصاد و تقويت آن از منظر آموزه‌های دينی» به‌ قلم مصطفی احمدی‌فر، «بررسی تطبيقی بافت موقعيت برون زبانی از ديدگاه فرث، هايمز و لوئيس با سياق حاليه» اثر مرضيه رستميان و «از خود بيگانگی؛ مقايسه‌ای از ديدگاه هگليان جوان و برخی مفسران قرآن» نوشته ياسر تيموری اصل اشاره كرد.
وی افزود: همچنين مقاله «ارتباط آموزش قرآن كريم با شادكامی» نوشته مانك ييلاق بيگی، «علت رويش شجره‌ای از «يقطين» كنار بدن يونس نبی(ع)» نوشته حميدرضا يونسی، «مواجهه با مرگ از ديدگاه قرآن و روان‌شناسی» اثر حميدرضا ايمانی‌فر و «مطالعه تطبيقی وجوه تمايز زبان قرآن و زبان حديث، با تأكيد بر زبان‌شناسی» به‌ قلم قاسم درزی از ديگر مقالاتی است كه در اين شماره از فصلنامه به‌چاپ رسيده است.
معاون فعاليت‌های قرآنی سازمان فعاليت‌های قرآنی دانشجويان كشور افزود: نكته حائز اهميت اين‌كه علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته، سازمان فعاليت‌های قرآنی هنوز موفق به كسب رتبه علمی ـ پژوهشی برای فصلنامه خود نشده است، اما تمام دست‌اندركاران دفتر فصلنامه كه خود همگی از جمله كارشناسان ارشد علوم قرآنی هستند، تلاش خود را در راستای علمی ـ پژوهشی بودن مقالات و اين‌كه تمام مقالات از بار علمی بالايی برخوردار باشند، به‌كار بسته‌اند.
وی با اشاره به نوپديد بودن مطالعات ميان‌رشته‌ای در كشور خاطرنشان كرد: بايد توجه داشت كه فعاليت‌های ميان‌رشته‌ای در كشور يك امر نوپا است، لذا يكی از مأموريت‌های سازمان فعاليت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی بسط و گسترش اين نگاه در ميان دانشجويان و اساتيد دانشگاه است كه ايشان نيز بتوانند ارتباطی ميان رشته خود و قرآن بيابند و از منظر قرآن به رشته خود بنگرند. همچنين در راستای گسترش مطالعات ميان‌رشته‌ای، سازمان فعاليت‌های قرآنی اخيراً فراخوانی برای مقالات ميان‌رشته‌ای برای نشريه دانشجويی «عقيق سرخ» اعلام كرده‌ است.
محمدی‌فام با تأكيد بر نوپا بودن پژوهش‌های ميان‌رشته‌ای اظهار كرد: اكثر مقالات ارسال شده از جهت اصول و چارچوب پژوهش‌های ميان‌رشته‌ای ضعف‌های بنيادين جدی دارند، به‌طوری‌كه از ميان 48 مقاله تنها هشت مورد پذيرفته شده است، به‌همين جهت سازمان فعاليت‌های قرآن وظيفه خود می‌داند كه نحوه پژوهش‌های ميان‌رشته‌ای را به دانشجويان و فرهيختگان دانشگاهی آموزش دهد. در اين راستا نشريه و فصلنامه سازمان الگوی مناسبی برای نحوه تحقيق در مطالعات ميان‌رشته‌ای به‌حساب می‌آيد.
وی ادامه داد: لذا هدف سازمان فعاليت‌های قرآنی از اعلام فراخوان مقاله در نشريه دانشجويی «عقيق سرخ»، وارد كردن دانشجويان كشور در حوزه ميان‌رشته‌ای است تا از منظر قرآن به رشته خود نگاهی بيندازند. البته توقعی كه از مقالات ارائه شده در نشريه عقيق سرخ می‌رود در حد مقالات تبليغی ـ ترويجی است و نه علمی ـ پژوهشی و همين مقدار كه دانشجويان وارد فضای آموزه‌های قرآنی شوند و احتمال دهند كه ممكن است قرآن در زمينه رشته تخصصی ايشان نيز نظر خاصی داشته باشد، كفايت می‌كند.
وی با بيان اين‌كه سازمان فعاليت‌های قرآنی درصدد است تا موجی در زمينه پژوهش‌های ميان‌رشته‌ای در دانشگاه‌های كشور ايجاد كند، عنوان كرد: اگر مقالات ارسالی از سوی دانشجويان در حد و ميزان مقالات علمی ـ پژوهشی نباشد و تنها دانشجو از ديدگاه قرآن به رشته خود نظری افكنده باشد، در نشريه عقيق سرخ از آن استفاده می‌شود، اما اگر مقالات در سطح ارزشی علمی ـ پژوهشی باشد و به‌طور علمی به بحث ميان‌رشته‌ای پرداخته شده باشد، در فصلنامه تخصصی «پژوهش‌های ميان رشته‌ای قرآن كريم» به‌چاپ خواهد رسيد.
وی افزود: مقاله‌ای كه شرايط و امتيازات لازم را برای چاپ در نشريه سازمان فعاليت‌های قرآنی كسب كند، طبق ارزيابی كارشناسان، از سه ميليون ريال تا ده ميليون حق‌التحرير به نويسنده مقاله تعلق می‌گيرد. سعی بر اين است كه شماره پنجم از فصلنامه تخصصی «پژوهش‌های ميان رشته‌ای قرآن كريم» در بهار سال 1391 منتشر شود. البته با توجه به ضعف مقالات در اين زمينه و انتخاب مقاله‌ای كه از درجه علمی بالايی برخوردار باشد، به‌طوری‌كه شرايط تحقيقات ميان‌رشته‌ای نيز در آن رعايت شده باشد، به‌ندرت يافت می‌شود.
وی در پايان از تمامی پژوهشگران و فعالان مطالعات ميان‌رشته‌ای دعوت كرد تا برای همكاری با سازمان فعاليت‌های قرآنی كشور، مقالات خود را به نشانی پست الكترونيك «quranjournal@gmail.com» ارسال كنند. همچنين علاقه‌مندان می‌توانند جهت استفاده از مقالات فصلنامه تخصصی «پژوهش‌های ميان رشته‌ای قرآن كريم»، به پايگاه مجلات نور، به نشانی (www.noormags.com)، بانك اطلاعات نشريات كشور، به نشانی (www.magiran.com)، مركز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری، به نشانی (www.srlst.ir)، پايگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، به نشانی (www.sid.ir) و پايگاه اطلاع‌رسانی سازمان فعاليت‌های قرآنی دانشجويان كشور، به نشانی (www.iska.ir) مراجعه كنند.
captcha